tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg
:stefan: skrev:
Vänta nu, skulle det inte bli billigare ju tidigare man bokade..?
Jag fattar ärligt talat ingenting.
Rabatterade biljetter säljs inte tidigare än tre månader, så för 31 oktober och 30 november fick du ordinarie pris. Ordinarie pris innebär dock "biljett som kan återköpas", så du kan få pengarna tillbaka (kontanter) om du ångrar dig eller hittar en billigare biljett senare.
Skillnaden i ordinarie pris beror på om du åker X2000 eller annat tåg. För Stockholm-Jönköping kan man antingen åka X2000 hela vägen, bara till Nässjö eller Skövde, eller inte alls.
Rabattens storlek räknas per tåg. Enkelt förklarat kan man säga att det på varje tåg finns 10 biljetter för 95 kronor, 10 för 110 kronor, 10 för 140 kronor, osv. Observera att jag bara tog antalet och priserna som exempel, jag vet inte vilka tal som gäller i verkligheten, förmodligen skiljer det från tåg till tåg, men principen är sådan. Hur snabbt de billiga biljetterna tar slut beror alltså på hur populär avgången är.
Kk0ffeMedlem sedan maj 2003352 inlägg
Sluta tjata? Vem är det som tjatar här? Jag förklarar hur det ligger till, och blir påhoppad i den fortsatta andan om att allt är SJs fel?
Men sluta tjata själv om att inget är SJs fel?
Vem säljer biljetterna - SJ eller Banverket?
Det är väl självklart att inte ALLT är SJs fel - Det är väl inte Audi-handlarens fel om min nya Audi rasar, men för den skull så går jag väl ändå tillbaka och klagar hos säljaren som sålde skrothögen?
LLeonLMedlem sedan dec. 20025 871 inlägg Hoppas ni inte klagar på Volvo när vägar är avstängda eller dåliga. :)
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
LeonL skrev:
Hoppas ni inte klagar på Volvo när vägar är avstängda eller dåliga. :)
..och jag ska klaga hos SMHI när flyget är försenat va? ;)
tydal: Aha, det där gjorde det lite klarare. Tack!
..och jag ska klaga hos SMHI när flyget är försenat va?
Men om flygbolaget vet att 9 av 10 ggr är det storm på måndagar så kanske dom inte bör flyga dessa dagar?
Hoppas ni inte klagar på Volvo när vägar är avstängda eller dåliga.
Vem skulle vara så förbannat dum? Vad har Volvo med vägarna att göra?
Jag betalar inte Volvo för att åka på svenska vägar iaf...
JJoakimEMedlem sedan feb. 20003 257 inlägg
k0ffe skrev:
Vem skulle vara så förbannat dum? Vad har Volvo med vägarna att göra?
Jag betalar inte Volvo för att åka på svenska vägar iaf...
Du åker buss och hamnar i bilkö på grund av en vägbro som fastnat i öppet läge, är det bussbolagets fel, eller Vägverkets fel att bron är trasig?
OkkidoMedlem sedan maj 20007 492 inlägg
JoakimE skrev:
Du åker buss och hamnar i bilkö på grund av en vägbro som fastnat i öppet läge, är det bussbolagets fel, eller Vägverkets fel att bron är trasig?
Vem tillhandahåller tjänsten att ta dig från punkt a till punkt b?
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inläggHörni, tagga ner! Min kommentar om flyget var givetvis bara en liten ironisk blinkning åt wFs egna certifierade pilot LeonL - tror ni på fullaste allvar att SAS skulle skylla på SMHI vid en försening? ;)
Det är Vägverkets fel att bron är trasig - varför skulle det vara bussbolagets fel? Det är bussbolagets fel att köra samma väg om bron är trasig varje dag - vilket jag inte tror dom skulle göra. Tror du?
Det handlar liksom inte om så ovanliga saker som att en vägbro skulle gå sönder, hur ofta händer det? Det handlar om att SJ ALLTID råkar ut för trasiga broar.
Era liknelser är verkligen otroligt roande :)
Fortsätt förespråka för SJ - Jag kommer fortfarande tycka att deras, för att återkoppla till trådens rubrik, "logik" är helt åt helvete.
Bygg nya tågbanor, minska antalet avgångar med marginaler som fungerar eller ge plats åt fler tågbolag så lite konkurrens om resenärerna får göra sitt.
Till er som absolut inte kan förstå min vrede kan jag skicka en kopia av min årsredovisning av samtliga resor jag gör med SJ, och alla förseningar det innebär.
Min far jobbar i Shanghai, varifrån han åker tåg ganska ofta till städer utanför tätorten (18 670 000 reg. invånare för övrigt). Han har aldrig varit med om en försening någonsin, under 1,5 års tid - vilket låter helt otroligt. Eller?
SJ, Banverket och/eller staten - Någon måste agera. Vem som gör det, vems fel det är eller vem man ska gnälla på kan man diskutera, men det är fortfarande i SJs vagn jag sitter när någon ofta gör fel.