webForumDet fria alternativet

SJ och deras logik.

Företagande

69 svar · 3 188 visningar · startad av Okkido

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg
Frågan#1

Är det någon som kan förklara deras prissättningar?

Screenshot från SJ.se

Medlem sedan maj 20002 597 inlägg

nej :)

Medlem sedan maj 2003352 inlägg

Det går inte förklara något kring SJ på ett logiskt sätt. SJ är ett helvete.

Har för övrigt ett årskort (35 000 kr) med vilket jag pendlar dagligen. 50% av varje avgång är försenad. Många av de som inte är, blir försenade längst vägen. Är det inte fel på dörrarna så blir chauffören sjuk eller så måste loket gå med "reducerad hastighet" pga motorfel.

Men vad kan man göra... Utan konkurrens kan SJ beté sig hur som helst och ta vilka priser som helst. Vem vill resa miljövänligt när det är billigare att åka bil och ofta t.om går fortare... Sjukt.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag åkte ju x2000 1 klass från Malmö till Göteborg och sen x2000 1 klass Halmstad till Malmö i helgen, för att det var billigare än Intercity 2 klass. :OO

Det har hänt ett antal gånger att det varit så. Och så givetvis.. att man ska betala ~300 för att avboka en biljett som kostar en hundring. :e

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

k0ffe skrev:

Det går inte förklara något kring SJ på ett logiskt sätt. SJ är ett helvete.

Har för övrigt ett årskort (35 000 kr) med vilket jag pendlar dagligen. 50% av varje avgång är försenad. Många av de som inte är, blir försenade längst vägen. Är det inte fel på dörrarna så blir chauffören sjuk eller så måste loket gå med "reducerad hastighet" pga motorfel.

Men vad kan man göra... Utan konkurrens kan SJ beté sig hur som helst och ta vilka priser som helst. Vem vill resa miljövänligt när det är billigare att åka bil och ofta t.om går fortare... Sjukt.

För er som klagar på SJs förmåga att hålla tider, ta en snabb blick på Banverkets trafikinformation, inte lätt att vara i rätt tid när det konstant är bekymmer där, med marginaler om ett par minuter om man har tur.

Vad gäller motorfel antar jag att du syftar på X2000, dom problemen är i stort borta nu, och det är inte lätt att hålla annat än reducerad hastighet, det går helt enkelt inte att köra fortare än vad dom gjorde..

Och tydligen är det förbjudet för lokförare att bli sjuka också, visste jag inte.. ;)

Självklart får man vara sjuk, men när det inträffar så är inte beredskapen den bästa.

Jag som kund bryr mig inte om "Banverkets trafikinformation" när jag vill åka tåg med SJ? Det är upp till SJ som säljer tjänsten att se till att kunden får vad den köper tycker jag. Om det nu är marginaler på minuter från Banverket, kan väl SJ ta detta i beräkning när man ställer ut sina restider. Det har ju liksom hänt förut...

Ja, jag syftar på X2000. Har pendlat sedan mars, endast med X2000. Av erfarenhet vet jag att problemen inte alls är borta. Loken har tydligen felaktigheter som gör att hastigheten tvingas reduceras till hälften - De gånger det händer.

För övrigt tycker jag folket har all rätt att klaga på SJ och speciellt X2000. Det är i de flesta fall svindyrt att resa och man måste alltid räkna med försening inför eventuella förbindelser såsom vidare tågresor och/eller flyg... Så visst har man rätt att ställa lite krav!

k0ffe skrev:

Självklart får man vara sjuk, men när det inträffar så är inte beredskapen den bästa.

Beredskapen blir bättre, därför det anställs massor av förare, men sen ska alla ha rätt fordonsutbildning också, det är värre, men det är på gång.

k0ffe skrev:

Jag som kund bryr mig inte om "Banverkets trafikinformation" när jag vill åka tåg med SJ? Det är upp till SJ som säljer tjänsten att se till att kunden får vad den köper tycker jag. Om det nu är marginaler på minuter från Banverket, kan väl SJ ta detta i beräkning när man ställer ut sina restider. Det har ju liksom hänt förut...

Inte? Rätt viktig information, vi har lite svårt att välja andra vägar, vi är liksom lite bundna av Banverkets spår, så deras trafikinformation är rätt viktig för din och vår del ;)
Tidtabellerna ställs av Banverket, och är noga uträknade för att tillåta maximalt antal fordon på spåren, det finns inga marginaler utöver de minuterna som existerar, inte så länge det inte byggs nya spår dvs..

k0ffe skrev:

Ja, jag syftar på X2000. Har pendlat sedan mars, endast med X2000. Av erfarenhet vet jag att problemen inte alls är borta. Loken har tydligen felaktigheter som gör att hastigheten tvingas reduceras till hälften - De gånger det händer.

Jasså? Jag har kört dom nära nog dagligen under April-Juli och har under den tiden upplevt 1 eller 2 styrfel under den perioden, däremot finns tusen och en andra anledningar till att man kan bli sen, vi kör dom längre ner tycker jag..!

k0ffe skrev:

För övrigt tycker jag folket har all rätt att klaga på SJ och speciellt X2000. Det är i de flesta fall svindyrt att resa och man måste alltid räkna med försening inför eventuella förbindelser såsom vidare tågresor och/eller flyg... Så visst har man rätt att ställa lite krav!

Räknar du aldrig med bilköer när du är ute och kör bil då? Eller ställer du en minutavgång och en minutankomst till Arlanda som aldrig slår fel? Njäh, du kör med marginaler varje dag, det måste man göra så länge man inte är helt 100% själv och styr över alla förutsättningar som kan ställa till det längs med vägen..

Men men, förseningsorskar var det, vi kör Södra Stambanan, Malmö - Stockholm med X2000, liten favorit sådär ;)

• Stockholm, två spår ut, massor av tåg, getingmidja någon? Gud nåde dig om du blir försenad ut från plattform på Stockholm C, då är du högst opopulär, max två minuter mellan avgångarna i högtrafik.
  • På grund av ovan nämnda lilla propp bildas det tågköer både in och ut, har du tur kan du åtminstonde rulla, otur blir det stopp, vilket ger ett antal minuters försening direkt och omedelbart, värst på vägen IN mot Stockholm C
  • Banarbeten, mellan Gnesta och Björnlunda byggs det förbigångspår, reducerad hastighet på detta, inbromsning från 180 km/h till 40/70 km/h, därefter acceleration tillbaka upp till 180 km/h, beräknad förlust på cirka 2-3 minuter vid 70-nedsättning.
  • Banarbete, igen, Graversforstunnlarna, nedsättning till 40 km/h i dryga 2 km, återigen inbromsning från 180 km/h till 40 km/h på södergående, från runt 90 km/h till 40 km/h på norrgående, därefter acceleration tillbaka upp i hastighet, förlust om cirka 4 minuter så länge man inte har tåg före.
  • Banarbete, igen, allmänt på södra stambanan söder om Nässjö/Alvesta, byte av kontaktledningsstolpar, stundvis enkelspårsdrift, vilket i bästa fall gör att man tappar cirka 1-2 minuter när man reducerar hastigheten från 200 km/h till 100 km/h för att gå igenom växlar till andra spåret, och sen tillbaka igen. Otur så blir man ståendes i väntan på andra tåg som först skall möta, tidsförlust MINST 5 minuter, 200 km/h - 0 km /h - 200 km/h.
  • Lund, nu börjar det bli duktigt trångt på spåren igen, ofta tåg före, både gods och persontrafik, otur kan du hamna bakom pendeln, det tar tid när dom ska stanna vid varje mjölkpall.. ;)
  • Malmö C, yey! Mja, inte alltid då, ruskigt ont om spår i Malmö, har varit med om tillfällen då vi var goda 8 minuter tidiga på väg in mot plattform, ända fram tills sista signalen in, där det var stopp, korsande tågväg, ont om plattformar, slutresultat? 2 minuter sen in i alla fall, fiiiiint!

Sådär, lite lagom va? Marginalerna som finns då? Tjae, förutsättningarna är då, fordon som funkar klanderfritt, ingen trafik i vägen, inga bantekniska hinder, inga banarbeten, ankomst och avgång i rätt tid från samtliga stopp, bra "väglag", friska lokförare och ungefärliga tider enligt egen erfarenhet ;)

Stockholm - Södertälje: 0 minuter, ungefär..
Södertälje - Katrineholm: 1 minut
Katrineholm - Norrköping: 2 minuter
Norrköping - Linköping: 2-3 minuter
Linköping - Mjölby: 2 minuter
Mjölby - Nässjö: 0-1 minuter
Nässjö - Alvesta: 2 minuter
Alvesta - Hässleholm: 2 minuter
Hässleholm - Lund: 0-1 minuter
Lund - Malmö: 3-4 minuter

Inte mycket, och inget mer finns heller att ta av, det krävs med andra ord inte mycket för att inleda en försening, och när man väl är sen, byggs det generellt bara på, då tågen prioriteras enligt vilka som är i rätt tid, och därmed får företräde till spåren! Som skrivet, endast att stanna vid en stoppsignal, bromsa från 200 km/h, till 0 km/h, och sedan accelerera upp igen ger cirka 5 minuters försening jämfört med att bara blåsa på, det är den tid det tar!

Ett X2000 tåg väger 323 ton med 5 vagnar, 370 ton med 6 vagnar, har fyra motorer i form av två moduler, inbromsning från 200 km/h till stillastående tar gott och väl 1½ - 2 km i anspråk om det inte ska bli allt för obekvämt, för acceleration får du lägga på än mer, och det förutsätter att det inte är halt ute också..!

Det änte så lätt som de verkar från passagerarstolen, kan det väl sammanfattas med..! ;)

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Jag har haft anledning att åka tåg ett par gånger i sommar och då tycker jag priserna har varit ok. (Ett par hundralappar för resan och par tior för avbokningsavgiften) De har ju haft lite problem med konstigheter på hemsidan, som att det blir billigare att ta en "genväg" på några extra tiotals mil, men de problemen sas försvinna för ett par år sen. En avbokningsavgift på felra hundra verkar mest som en bugg i mina ögon.

Sen kan man se det från en annan vinkel och fundera på om SJ inte är ett smått politiskt misslyckande. Man kan konstatera att denna "getingmidja" vid Stockholms central existerar, men varför har det inte gjorts något åt det? Först nyligen beslutades det att Citytunneln i Stockholm skulle byggas. Det mesta kring SJ är väl (rätta mig om jag har fel) styrt från politiskt håll, inte utifrån ett marknadsperspektiv.

Inte? Rätt viktig information, vi har lite svårt att välja andra vägar, vi är liksom lite bundna av Banverkets spår, så deras trafikinformation är rätt viktig för din och vår del
Tidtabellerna ställs av Banverket, och är noga uträknade för att tillåta maximalt antal fordon på spåren, det finns inga marginaler utöver de minuterna som existerar, inte så länge det inte byggs nya spår dvs..

Nej, jag bryr mig inte om det så är "Hasses Stål och Sväng" som tillhandahåller banorna ni kör på. Det är inte Banverket jag köper resan av, trodde jag åtminstone. Men OK, jag köper att Banverket har gjort en "noga uträkning för maximalt antal fordon på spåret" - men det fungerar ju inte! Räkna om, räkna mer marginal. Ni tar ju till och med bort avgångar under sommarhalvåret så vi som pendlar får byta arbetstider - då borde ni åtminstone kunna köra dessa resor i rätt tid tycker jag?

Jasså? Jag har kört dom nära nog dagligen under April-Juli och har under den tiden upplevt 1 eller 2 styrfel under den perioden, däremot finns tusen och en andra anledningar till att man kan bli sen, vi kör dom längre ner tycker jag..!

Du kör väl ett bra lok!

Det änte så lätt som de verkar från passagerarstolen, kan det väl sammanfattas med..!

Spelar ingen roll hur svårt det än ska vara - Jag betalar för att SJ ska göra sitt jobb. SJ tar sig helt enkelt vatten över huvudet.

Oavsett x antal anledningar/ursäkter du här radar upp så är jag inte nöjd (...och det är vad jag tycker som är viktigt, eftersom jag är eran kund - har jag hört).

Räknar du aldrig med bilköer när du är ute och kör bil då? Eller ställer du en minutavgång och en minutankomst till Arlanda som aldrig slår fel? Njäh, du kör med marginaler varje dag, det måste man göra så länge man inte är helt 100% själv och styr över alla förutsättningar som kan ställa till det längs med vägen..

Jo, självklart gör jag det! Jag förstår och kan acceptera en försening då och då, precis som det kan bli oavsett färdsätt. Absolut. Men vad gäller SJ och X2000 så är det helt enkelt för jävla mycket.

Medlem sedan juli 20071 068 inlägg

Okkido skrev:

Är det någon som kan förklara deras prissättningar?

Screenshot från SJ.se

Jätte kansigt........ tur att inte fler tar efter, tänk dig att du köper ett verktyg eller kanske en ny dator. Vill du ha möjlighet till öppet köp ska du punga ut med mer pengar än vad prylen kostar utan öppet köp.
Haha ...... SJ är verkligen inte kloka, hade dom bara haft konkurrens så skulle dom inte kunna hålla på så där. :) . Det måste var som nitro2k01 sa, nått fel.

Tänk om vår kära regering kunde besluta nått vettigt som är bra för folket, tex bygga bort flaskhalsar så att tåget kan bli billigt och pålitligt. Då skulle iaf jag förlåta vårt styre för några av deras synder, men långt ifrån alla.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Mysko skrev:

Jätte kansigt........

Och översättning för oss icke-masar?

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Håller med om SJ:s virriga prissättning. Å som ett ÄNNU mer effektivt sätt att göra folk frustrerade och förvirrade började dom med auktioner.

Men å andra sidan - om man nu ska vara lite schysst: Flyget har ju alltid varit minst lika virriga. Frågar man i en flygplanskabin vad folk pröjsat för biljetterna skulle jag bli högeligen förvånad om ens två betalat samma summa. Och jag har ingen erfarenhet av hur utländska tågbolag sätter priserna. Kanske SJ t.o.m. har jämförelsevis ordning på sina priser? Nån som vet?

Men oavsett eventuella ursäkter, så är det ju fan att det ska behöva vara så här. Nu får man ju ångest redan INNAN man börjar leta priser eftersom man hela tiden har en känsla av att man inte hittat bästa/billigaste resan. När jag var ung var ju priserna väldigt enkla och lättbegripliga... men då var ju iofs SJ statligt... :OO

@nders skrev:

Mysko skrev:

Jätte kansigt........

Tror han menar "jätteknasigt"...

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Danne V skrev:

Tror han menar "jätteknasigt"...

Och jag tror snanders var sarkastisk.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Jag var faktiskt inte sarkastisk - jag förstod inte vad det stod. :)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

nitro2k01 skrev:

Och jag tror snanders var sarkastisk.

Och jag trodde Cafét var nån annan stans.

k0ffe skrev:

Tänk om vår kära regering kunde besluta nått vettigt som är bra för folket, tex bygga bort flaskhalsar så att tåget kan bli billigt och pålitligt.

Om du menar flaskhalsen söder om Sthlm C så finns det helt enkelt inte plats. Spåren är inklämda mellan Centralbron och Riddarholmen och det finns inte en meter till övers. Alternativet är att gräva sig in i källaren på Gamla Riksarkivet, Stenbockska Palatset och det är helt enkelt inte ett alternativ.

Men nu gräver de för Citybanan vad de än säger vid Odenplan. :e

k0ffe skrev:

Nej, jag bryr mig inte om det så är "Hasses Stål och Sväng" som tillhandahåller banorna ni kör på. Det är inte Banverket jag köper resan av, trodde jag åtminstone. Men OK, jag köper att Banverket har gjort en "noga uträkning för maximalt antal fordon på spåret" - men det fungerar ju inte! Räkna om, räkna mer marginal. Ni tar ju till och med bort avgångar under sommarhalvåret så vi som pendlar får byta arbetstider - då borde ni åtminstone kunna köra dessa resor i rätt tid tycker jag?

Inte? Det borde du göra, det har rätt stor betydelse för vem du ska klaga på när det är trasigt. Ta paralellen med andra transportmedel, är det SAS fel att det är hål i landningsbanan? Är det Swebus fel att det är vägarbeten? Njäh, inte direkt, det är inte heller SJs fel att det är banarbeten, eller köbildning, eller signalfel, så du kan i varje fall börja med att skälla på rätt personer, och rätt myndighet, för guess what, det är även Banverket som fixar och donar med tidtabellerna, utefter önskemål som trafikeringsföretagen önskar..

k0ffe skrev:

Du kör väl ett bra lok!

Knappast, jag har inget personligt lok, det är separata individer vid varje enskillt tillfälle, det finns 43 st X2000 tågsätt, alla olika, alla i olika omlopp!

k0ffe skrev:

Spelar ingen roll hur svårt det än ska vara - Jag betalar för att SJ ska göra sitt jobb. SJ tar sig helt enkelt vatten över huvudet.

Hur då? Hur kan det göras bättre, och snälla lilla, försök nu vara lite realistisk, alla önskar vi oss nya fina snabbtågsbanor som dom har i Frankrike, Spanien och Italien t.ex., men det finns inte, inte än på många år!

k0ffe skrev:

Oavsett x antal anledningar/ursäkter du här radar upp så är jag inte nöjd (...och det är vad jag tycker som är viktigt, eftersom jag är eran kund - har jag hört).

Där har vi även anledningen till att du mår piss över varje liten försening, får sura uppstötningar och känner dig tvärstressad så fort tåget stannar för minsta lilla, du kan skälla, gnälla och tjata hur mycket du än vill, dom som märker av förseningar och problem aldra minst, det är dom som bara sitter lugnt, tänker "Jaha.." och somnar om, slappna av lite va? Du skulle må bra av det..!

JoakimE skrev:

<kapat ett jäkla långt inlägg>
Det änte så lätt som de verkar från passagerarstolen, kan det väl sammanfattas med..! ;)

Jag tycker ditt sätt att köra ner en massa detaljer i halsen på folk som rätteligen klagar på SJ bara är arrogant och saknar varje uns av förståelse. Det är trots allt just dessa (ibland ilskna) passagerare som ser till att du har ett levebröd.

Visst, det kanske kan göra livet lättare om alla kände till alla bakomliggande orsaker och felkällor i varje vardaglig situation. Men det gör man inte - inte du heller.

Om jag går till krogen och år taskig mat, så tar jag mig friheten att skita i om spisen var trasig eller grönsaksleverantören bakfull och försenad. Jag betalar bl.a. för att krogen ska sköta de sakerna. Om BBB inte leverar uppkopplingen till min dator, så skiter jag också i om nån underleverantör slarvat.

På samma sätt tar JAG ansvaret gentemot MINA kunder om MINA underleverantörer skulle missa, och så gör de allra flesta andra företag. Om SJ vill annorlunda, dvs att vi som passagerare ska börja sköta (och "förstå") deras eventuella problem med t.ex. banverket och andra underleverantörer så är dom på väg käpprätt åt helvete. Men nu råkar jag tro att dom inte alls vill det. Jag tror nog att dom - liksom alla andra företag - accepterar ansvaret gentemot egna leverantörer. Det är nog bara du som har en annan uppfattning.

Medlem sedan juli 20071 068 inlägg

@nders skrev:

Mysko skrev:

Jätte kansigt........

Danne V gissade helt rätt, jag menade jätte knasigt. Nog för att dalmål låter knasigt för alla utom dalmasar och dalkullor, men det finns väl någon gräns eller? ;)

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)