webForumDet fria alternativet

Lägga klinkers

Bygg & renovering

29 svar · 6 559 visningar · startad av silfver · sida 2 av 2

Frågan, av silfver

Okej, morsan har bett mig att lägga klinkers i deras källare. Haha, fråga mig inte hur hon vågar be mig. Men jag är ju trots allt utbildad designer nu. :e Så, vad ska man tänka på? Nån wF:are som är grym på att lägga sånt? Vilka steg ska man gå igenom? Hur gör man för att det ska bli snyggt? Hur mycket fog ska man ha? Osv. Ni som vet hur man gör kanske kan förklara stegen så att jag kan försöka

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

silfver skrev:

Ja, nu när du klagat på mig så vill jag fan se lite resultat. ;)

Modigt att utmana en plattläggare... ;)

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Silfver, så snyggt det blev, blir riktigt inspirerad, min mor har en unkig källarvåning i sitt hus som vi båda funderat över hur vi ska göra, så nu har jag pratat med henne och visat hur du gjort. Hon är helt uppe i det!

Tack Bendro också för bra länkar, mors källare lär ju bli rena lyxen nu, om det blir som vi tänkt vill man ju nästan flytta hem igen. :D

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Tack. :)

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

LoLo skrev:

...om det blir som vi tänkt vill man ju nästan flytta hem igen. :D

Skulle mor verkligen gå med på det? :e

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Kul att länkarna kom till nytta. Ett tips är att använda sökfunktionen också för det fler artiklar om kakel och klinker på sidan.
Bra jobbat silfver. (y)
En kommentar om kakelkors...är enligt min mening inte så användbara för att få raka linjer utan mest för att få rätt storlek på fogen. Använder själv hellre vattenpass och fogsnöre för vägg (alternativt laservattenpass) och tumstock + fogsnöre för golv.

obelix....inte kan jag komma ihåg att du var med? :P

Medlem sedan juli 20071 068 inlägg

Bendro skrev:

Bra jobbat silfver. (y)
En kommentar om kakelkors...är enligt min mening inte så användbara för att få raka linjer utan mest för att få rätt storlek på fogen. Använder själv hellre vattenpass och fogsnöre för vägg (alternativt laservattenpass) och tumstock + fogsnöre för golv.

obelix....inte kan jag komma ihåg att du var med? :P

obelix talar nog inte om egen insats här ........ ;) :)

kakelkors (plastkryss) dom funkar bra när man kaklar en vägg. Först fixar man en rad och med hjälp av vattenpass ser man till att det blir rakt, sedan när den torkat är det bara att klämma dit ett par rader till osv. Borde gå att göra lika med golv.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Mysko skrev:

obelix talar nog inte om egen insats här ........ ;) :)

jag är med på en av bilderna :bla

Jag har letat förbrilt men jag kan inte hitta dig på någon av silfver:s bilder. Är du den här killen isåfall, och det är flera bilder. :OO

klinkergolv_07_150.jpg
Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Mysko skrev:

Jag har letat förbrilt men jag kan inte hitta dig på någon av silfver:s bilder. Är du den här killen isåfall, och det är flera bilder. :OO

jag var med och hjälpte Bendro... ;)

aha ..... :)

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)