Precis. Det passar för dig i ditt sammanhang. Även jag föredrar att handla på kvällar.
Men det är inte att handla sent i sig som är haken. Det är när fel person gör så.
En man som lever med en kvinna, pensionär, som handlar mat sent om kvällen och ALLTID utan kvinnans sällskap... Dessutom, det är ju "kvinnan som står för maten", i den bemärkelsen att detta paret levde ett sånt traditionellt liv.
Sen var det allmänt känt att mannen var dömd och känd för polisen tidigare... men kanske inte av just den grannen... Men det är det som är grejen. Polisen skulle vara mer vaksam.
Kolla DNA prov på kuverten på breven, till exempel. Bara som en rutinsak.
Det ska mycket till för en kvinna i ett modernt samhälle, som ändå Österrike får kategoriseras som, att lämna ifrån sig tre barn till sin far som är dömd dör barnsex tidigare...
Alltså. Polisen måste vara mer polis.
Vad jag menar. Det är väldigt mycket som ska behöva hända innan varningsklockorna ringer. I detta fallet ringde de inte alls.
Men det fanns ju inget som hindrade polisen att sköta sitt jobb.
Tre "hittebarn" och en dömd sexförbrytare. Ska det inte krävas ett visst mönster för att bli misstänksam?
Men att den försvunna dottern skulle bo i husets källare har jag full förståelse för att polisen inte på egen hand skulle kunna lista ut. Det är väldigt långsökt...
Jag har tänkt på Elisabeth:
Två saker slår mig. Skulle hon inte kunna tömma ut vattnet ur toaletten och skrika på hjälp via avloppet?
Skulle hon inte kunnat banka / hacka med något hårt föremål på metall, typ avloppet eller duschen...
Hmm... Det är lätt att spekulera i efterhand och jag gillar inte det. Men jag funderar mycket på dessa saker.
Hon visste trots allt en del. Att det bodde andra människor i huset. jag kan iofs tänka mig att en tjej inte tänker på att tömma vattnet i toaletten, om inte annat för det luktar skapligt mycket... (men det är ju bara att spola.)
Sen tänker jag. Hon måste sett rätt mycket på TV. Både från den andra tjejen som satt inlåst i källaren som flydde och på de ryska sjömännen som bankade i skrovet då U-båten Kursk förliste.
Fasen, det har hänt en del på 24 år... Olof Palme, massa krig, murens fall... Östeuropa går med i Nato... Tjernobyl.
RED:
Glömde skriva, men visst lär man sig en himla massa om man tittar på TV?
Jag tänker på, alla som har Discovery. De kör ju undervisning i det "perfekta brottet" varje dag. Det är de där serierna från USA. Sen kan man undra hur mamman i Arboga kan dels vistas på allmän plats, att ta med sig hammaren till flygplatsen, med mera.
Folk är ju bra korkade. Typ att betala med stulet kreditkort i taxi... Inte överbegåvat om man precis har mördat och använder den mördades kort..., vilket var fallet nyligen i våra trakter.
Nej, ska man nu begå brott får man väl läsa på lite och inte lämna avtryck överallt. Hur som helst, omvänt skulle Elisabeth kunnat bli inspirerad om tänkbara varianter för henne och barnen. Det är sånt jag tänker på...