webForumDet fria alternativet

Elisabeth Fritzl

Politik & samhälle

39 svar · 2 086 visningar · startad av Eclipse

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg
Frågan#1

Jag har upprörts mycket över rapporterna från Österrike. Jag känner verkligen att jag skulle vilja göra något, men vet bara inte vad.

Jag har följt med i media, dock ej kvällspressen så noga. SvD har bästa rapporteringen vad jag sett.

Den här historien lämnar väldigt många frågetecken. En av grannarna tyckte det var konstigt att mannen kom hem med matkassar sent om natten. Hon tyckte det var konstigt att de inte handlade tillsammans.

Några gånger är väl okej, men jag hade nog reagerat på ett sånt mönster. Jag hade definitivt tagit ett snack med polisen om det.

Jag vet min kompis som köpte och sålde mycket datorer en tid. Taxichaffisarna tipsade poisen och dom civilspanade utanför hans lya, vilket då var i centrala Jönköping. (Nära Djurläkartorget, som idag heter nåt annat.)

OK, jag skulle kunna skriva en mindre novell om alla tankar om detta, men jag måste göra annat nu.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

varför är det konstigt och värt att ta ett snack med polisen om man handlar sent om kvällarna och ensam?

Jag hittade inte den texten nu, men tänker, om en granne frekvent kommer med matkassar om kvällen... Ja, jag skulle nog reagera på det.

skulle snarare tänka att det var en smart jävel som handlar när ingen annan gör det och slipper att trängas med andra idioter.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Det är väl den känslan som du efterlyser Eclipse. Empati, förmåga att förstå att det inte är normalt.
En nyfikenhet som är tillgodo för våra medmänniskor.
Men det är förlorat numera.
Det är EU! Nej men att vi är så stora i vår omgivning, tänk på hur många människor som dina anförvanter kände mot vad du och jag känner i antal i dag.
Det gör att vi inte kan ha samma omsorg om varandra.
Att fundera och åtgärda är viktigt.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Eclipse skrev:

Jag hittade inte den texten nu, men tänker, om en granne frekvent kommer med matkassar om kvällen... Ja, jag skulle nog reagera på det.

Oj, stackars alla de som jobbar udda tider och inte kan handla på dagtid.
Säg mig, är det lika illa att handla tidigt på morgonen?

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Jag hade inte reagerat om något kommit ensam hem med matkassar sent. Det låter inte speciellt onormalt.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Man kanske skulle börja misstänka min gamle granne, som jag ofta möter i trapphuset när han ska ut framåt 22-tiden på kvällarna med bilen. :OO

SirPeter skrev:

Oj, stackars alla de som jobbar udda tider och inte kan handla på dagtid.
Säg mig, är det lika illa att handla tidigt på morgonen?

Nu är du ironisk.

Dessutom dryg.

Mannen hade ju ett arbete på dagtid. Dessutom, är han idag 73 så torde han vara pensionär i ett antal år. Det inte ett normalt beteende att en äldre man som lever i en relation med en kvinna och har 7 barn handlar mat och annat sent om natten och alltid utan fruns sällskap.

Nej, jag hade definitivt blivit misstänksam. I alla fall studerat fenomenet.

http://www.spiegel.de/wissenschaft/mensch/0,1518,550795,00.html

För er som kan lite tyska. "Ett eget universum."

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Eclipse skrev:

Nu är du ironisk.

Nej det är jag verkligen inte.
Jag vill inte på något sätt försvara det kräket eller vad han har gjort, snarare tvärtom, men att påstå att det är misstänkt om någon går och handlar på kvällstid har jag verkligen svårt att förstå. Jag handlar helst på tider då jag slipper stå i kö för att få betala, dvs tidiga morgnar och sena kvällar. Jag jobbar dessutom också dagtid men väljer ändå att handla när jag själv vill, inte när andra tycker att det är normalt att handla för att inte bli misstänkt.

Precis. Det passar för dig i ditt sammanhang. Även jag föredrar att handla på kvällar.

Men det är inte att handla sent i sig som är haken. Det är när fel person gör så.

En man som lever med en kvinna, pensionär, som handlar mat sent om kvällen och ALLTID utan kvinnans sällskap... Dessutom, det är ju "kvinnan som står för maten", i den bemärkelsen att detta paret levde ett sånt traditionellt liv.

Sen var det allmänt känt att mannen var dömd och känd för polisen tidigare... men kanske inte av just den grannen... Men det är det som är grejen. Polisen skulle vara mer vaksam.

Kolla DNA prov på kuverten på breven, till exempel. Bara som en rutinsak.

Det ska mycket till för en kvinna i ett modernt samhälle, som ändå Österrike får kategoriseras som, att lämna ifrån sig tre barn till sin far som är dömd dör barnsex tidigare...

Alltså. Polisen måste vara mer polis.

Vad jag menar. Det är väldigt mycket som ska behöva hända innan varningsklockorna ringer. I detta fallet ringde de inte alls.

Men det fanns ju inget som hindrade polisen att sköta sitt jobb.

Tre "hittebarn" och en dömd sexförbrytare. Ska det inte krävas ett visst mönster för att bli misstänksam?

Men att den försvunna dottern skulle bo i husets källare har jag full förståelse för att polisen inte på egen hand skulle kunna lista ut. Det är väldigt långsökt...

Jag har tänkt på Elisabeth:

Två saker slår mig. Skulle hon inte kunna tömma ut vattnet ur toaletten och skrika på hjälp via avloppet?

Skulle hon inte kunnat banka / hacka med något hårt föremål på metall, typ avloppet eller duschen...

Hmm... Det är lätt att spekulera i efterhand och jag gillar inte det. Men jag funderar mycket på dessa saker.

Hon visste trots allt en del. Att det bodde andra människor i huset. jag kan iofs tänka mig att en tjej inte tänker på att tömma vattnet i toaletten, om inte annat för det luktar skapligt mycket... (men det är ju bara att spola.)

Sen tänker jag. Hon måste sett rätt mycket på TV. Både från den andra tjejen som satt inlåst i källaren som flydde och på de ryska sjömännen som bankade i skrovet då U-båten Kursk förliste.

Fasen, det har hänt en del på 24 år... Olof Palme, massa krig, murens fall... Östeuropa går med i Nato... Tjernobyl.

RED:
Glömde skriva, men visst lär man sig en himla massa om man tittar på TV?

Jag tänker på, alla som har Discovery. De kör ju undervisning i det "perfekta brottet" varje dag. Det är de där serierna från USA. Sen kan man undra hur mamman i Arboga kan dels vistas på allmän plats, att ta med sig hammaren till flygplatsen, med mera.

Folk är ju bra korkade. Typ att betala med stulet kreditkort i taxi... Inte överbegåvat om man precis har mördat och använder den mördades kort..., vilket var fallet nyligen i våra trakter.

Nej, ska man nu begå brott får man väl läsa på lite och inte lämna avtryck överallt. Hur som helst, omvänt skulle Elisabeth kunnat bli inspirerad om tänkbara varianter för henne och barnen. Det är sånt jag tänker på...

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Herregud, jag vill inte ha Eclipse till granne, här var det konspirationsteorier! ;)

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Detta är så ofattbart vidrigt att jag knappt finner ord för det.. började skriva men det resulterade bara i en massa svordomar, oförskämheter etc.. ännu fler svordomar på olika språk dessutom. /:

Stackars Miss E och barnen, otroligt att hon överlevt. :(

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Jag kan nästan lova att jag inte hade märkt ett jota själv. Klart att jag säkert hade höjt ögonbrynen ett par gånger om jag sett någon äldre man göra saker man inte direkt anser vara normalt, men att från det börja tänka i banor som "Han måste ha personer instängda i sin källare!!" är fantastiskt långsökt.

Det är inte ovanligt att man i såna här situationer VILL hitta saker som borde gjort att man reagerat tidigare, men att verkligen göra det kan inte hända i många fall. Det är nog mer en försvarsreaktion eftersom händelsen i sig är så fantastiskt sjuk.

Stefan: Jag ser mig om och noterar saker lite oftare än andra. Det kan stämma. Jag tycker det är roligt. En utmaning att ha lite koll på saker och ting...

LoLo: Att svära kan alla göra och det imponerar inte. Det förändrar inte situationen.

legis: Jag skrev att det var långsökt. Men ni läser inte vad jag menar.

Jag menar, att om man varit lite mer på sin vakt skulle man kanske ta DNA analys på breven, till exempel. Det finns väl inget som hindrar polisen från att göra sitt jobb?

Samma med Engla. Polisen har ju inte imponerat, direkt...

Att vara polis förpliktigar. Man ska inte kunna bara glömma saker. Man måste ha bättre koll på vad dömda brottslingar håller på med. Det är ju bara paragraf ryttare som tror att dom inte kommer trixa med rättvisan igen.

Bara för man är dömd och straffad behöver det inte betyda att man inte kan hitta på saker i framtiden.

Det är skillnad på att köra för fort och att dömas för sexbrott. Man måste ha bättre koll på folk som har dragning åt dessa håll...

Här ska barnen lära sig leva
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1200829.svd

Svårt att sätta ord på detta. Mäktigt?

Josef Fritzl kan ha tipsat själv
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1197311.svd

Ja... det vore väl svårt att tro att det skulle vara någon annan...?? Hur hade han tänkt sig att "avsluta affären"?? Troligen inte alls. Det är svårt att avsluta en sån här affär...

Djupt i obegripligt mörker
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_1194973.svd

Detta var bra och tänkvärt skrivet: "Om man begår så avskyvärda handlingar måste man väl ändå vara sjuk? Ingen normal människa begår ondskefulla övergrepp.

Men å andra sidan, begås då inte alla vansinnesdåd av sjuka människor? Finns det ”friska” våldshandlingar? "

Vidare: "Fallet med Josef Fritzl trotsar alla försök att rymmas i en psykiatrisk eller psykologisk förklaringsmodell. Med Josef Fritzl är vi inte längre i ett gränsland för hur vetenskapliga modeller kan tillämpas för att förstå och förklara brott.

Vi är långt utanför, i mörkret."

Även det med Engla. Poliserna måste dra nytta av IT i sitt arbete. Att saker inte bara bli liggande och dryftar...

Polisens insats imponerar inte på mig. Varken i Sverige eller i Österrike. Men då är det bra att det finns Internet, digitalkameror och annat som kan komma till användning.

Misstanke att Fritzl haft medhjälpare
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=766006
Citat:
"Den 19 april i år förde Josef Fritzl den svårt sjuka Kerstin, 19 år, från källaren till sjukhuset i Amstetten. Hon var medvetslös och hade svåra kramper. Symtomen förbryllade läkarna som gick ut i medierna och bad den försvunna modern Elisabeth att ge sig till känna, kanske kunde hon ge någon ledtråd.
Elisabeth såg meddelandet på tv:n i källarfängelset och vädjade till sin far, som föll till föga. Han skulle köra Elisabeth och de två pojkarna till sjukhuset, de skulle passa på när Josef Fritzls fru var borta. Det var lördagen den 26 april.

Hon dök dock oväntat upp i huset. Polischefen Franz Polzer berättade om händelsen på en presskonferens i början av veckan. Josef Fritzl hade funnit sig omedelbart och sa att dottern äntligen kommit hem, något som Polzer såg som ett uttryck för Fritzls förslagenhet.
Någon tipsade sedan polisen om att Elisabeth, försvunnen sedan 24 år, var på väg till sjukhuset. Även det har setts som ett tecken på att Josef Fritzl hade en medbrottsling eller åtminstone någon som kände till hans hemlighet. Det kan förstås ha varit hustrun som ringde. Polisen har lovat tipsaren att till varje pris skydda dennes anonymitet.
Hustrun är inte misstänkt, utan vårdas tillsammans med dottern Elisabeth och hennes barn på en psykiatrisk klinik.

-  Det strider mot allt logiskt tänkande ett en kvinna som har sju barn med sin man skulle hjälpa honom att även ha sju barn med sin dotter, sa Franz Polzer i tisdags."

Lägg denna texten på minnet. Om man söker på Internet, på Elisabeth Fritzl , står det varierande skrivet i diverse forum om dessa fakta.

Fritzl låtsades vara dottern
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=765903

Josef förställer rösten och ringer till frun/mamman till deras nummer, som de bytt några dagar tidigare.

Fallet Elisabeth: Detta har hänt
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1188179.svd

28 augusti 1984: Josef Fritzl ska enligt polisen ha lurat
ner sin dotter i källaren och där ha drogat och satt
handfängelse på henne.

Jag har funderat så himla mycket på detta fallet. Så när jag läste detta tänker jag, usch... 28 augusti är min födelsedag! Dock inte 1984, men det är ett år fyllt av magi på andra vis.

Jag borde fyllt 12 år då och jag har ärligt talat ingen aning om vad jag gjorde. Men jag hade precis börjat i sexan.

Eclipse skrev:

Det är skillnad på att köra för fort och att dömas för sexbrott. Man måste ha bättre koll på folk som har dragning åt dessa håll...

när har dom avtjänat sitt straff då?

ska dom vara under kontroll resten av livet?

279 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
133 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)