webForumDet fria alternativet

Månen?

Vetenskap

41 svar · 2 575 visningar · startad av Sang-drax · sida 2 av 3

Frågan, av Sang-drax

Jag hittade en mycket intressant sida som jag tycker alla borde läsa: <http://www.revisionism.nl/Moon/The-Mad-Revisionist.htm> Jag tycker att det är något som inte stämmer, månen verkar ha beskrivits mycket annorlunda förr i tiden än hur vi ser på den idag. Dessutom förekommer den inte i engelsk litteratur innan 1000-talet. Kan det vara så att månen inte är vad vi tror den är?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Vide skrev:

Härmed tror jag inte på att Mars och IO finns!

Struntprat! Jag köpte en Mars Bar igår och varje SDK med respekt har paket för IO!

Medlem sedan maj 2005704 inlägg

Ok, jag skall mata dig lite Sang-Drax även om jag vet att du mest trollar med denna tråd.

Jag känner en person som med bestämdhet påstår att stjärnor inte finns, och självfallet var min första reaktion att det var det dummaste jag hört.
Efter ett löfte om 10 000 om jag kunde frambringa bevis som tex. en bild som tydligt visar på andra lysande objekt i himlen annat än solen så gjorde jag lite efterforskningar och till min förvåning verkar det inte lätt att tydligt visa att stjärnor inte i själva verket egentligen är planeter och bara refelekterar ljus från solen.

Nu är jag inte astronom och har endast lite kunskaper om hur t.ex. spektralskift fungerar, men jag vorde väldigt glad om någon kan komma med någonslags begripliga bevis för att stjärnor verkligen är stjärnor.
Då jag tittar på himlen så är ju det enda sättet att särskilja en stjärna och planet att observera dess banor. Och t.o.m. på hubble bilder så ser t.ex. pluto exakt likadan ut som en stjärna.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Solen är en stjärna.

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Vide skrev:

Så med samma resonemang så kan man säga att USA fram och bak i tiden (eftersom du förkastar flera tusen år av kultur) inte kan litas på eftersom dom hittade på anledningar till att gå in Irak.

USA finns inte. Det är också en hoax. Allt påhittat av Säpo.

Medlem sedan maj 2005704 inlägg

Pace skrev:

Solen är en stjärna.

Det är väl en definitionsfråga...stjärnor är ju självfallet stjärnor då alla kallar dem det.
Men om stjärnor inte lyser av egen kraft är det väl svårt att kalla solen för en stjärna?
Men det jag undrar är alltså om någon kan hitta belägg för att det finns andra objekt än solen i himlen som lyser.

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Man borde väl mäta hur starkt en påstådd stjärna lyser, och lyser den med mer magnitud än vad ett reflekterande objekt skulle göra så har den bevisligen en egen lyskraft. Nu har väl kanske en stjärna fler attribut än ljusstyrka, men det kan vara en början... :)

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Solen kanske inte heller lyser, den kanske bara reflekterar ljus ifrån något annat :p

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Jag tror stjärnor lyser med sin frånvaro.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Ikväll har de fått full fart på hologramverktygen, månen lyser fullt och skarpt. Jag slår vad om att det hela drivs med olja och det är därför USA börjar bli så desperata att de startar krig mot oljenationer. Hyffsat pinsamt om klotet skulle slockna helt.

Medlem sedan jan. 20051 121 inlägg

Att påstå att månen inte finns är absurt. Detta då det finns 12 människor som själva säger att de gått omkring på den. Det som dock är absurt är att påstå att jorden finns, detta då jag aldrig hört en levande människa säga att h*n gått omkring på jorden. Med andra finns månen och jorden är bara ett hologram.

legis skrev:

Ikväll har de fått full fart på hologramverktygen, månen lyser fullt och skarpt. Jag slår vad om att det hela drivs med olja och det är därför USA börjar bli så desperata att de startar krig mot oljenationer. Hyffsat pinsamt om klotet skulle slockna helt.

Jag har uppgifter på att oljekrisen kommer bli akut natten till torsdag ;).

Medlem sedan juli 2002581 inlägg

Blixtsystems skrev:

Ok, jag skall mata dig lite Sang-Drax även om jag vet att du mest trollar med denna tråd.

Ja, kanske var denna tråd lite för oseriös för att ligga under Övriga frågor. Syften med den var att visa vad som kan hända om man först bestämmer sig vad som skall bevisas och därefter förkastar allt bevismaterial som inte stämmer in med den önskade förklaringen.

Logiska argument och hänvisningar till trovärdiga källor fungerar mycket dåligt eller inte alls på konspirationsteoretiker. Ena stunden blir man uppmanad att inte tro så mycket på auktoriteter utan att tänka själv och andra stunden påpekas det att man inte alls är en byggnadsingenjör. Detta gör det mycket svårt att förhindra sådana ideer.

Därför tänkte jag att försöka använda sarkasm när logik inte verkar fungera. De redan inbitna konspirationsteoretikerna biter det väl förstås inte på, men kanske går det att förhindra att fler börjar tro på att Pentagon träffades av kryssningsmissiler och att WTC sprängdes i luften.

Det är sant. Det har jag sett på tv.

Du grävde snarare din egen grop ännu djupare än lyckades återställa någon typ av förtroende. Argumentet du använder är lika tve-eggat som vad som egentligen är en konspirationsteori. Vad jag vet har ingen i den andra tråden påstått att de tror att WTC sprängdes i luften, men det finns nedskrivet att du tror att månen skulle kunna vara ett hologram. Frågan är vad som är minst trovärdigt av dina alternativ ;)

Den här är också bara för bra: Evolution vs Creation: #1 Introduction (totalt 11 delar)

"The evolutionary theory is just a theory", "junk science" och "the bible is 100 percent acurate".

:birp

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

legis skrev:

Frågan är vad som är minst trovärdigt av dina alternativ

Båda är lika osannolika.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Jag tror inte att USA existerar, eftersom jag aldrig har varit där så kan det lika gärna vara en bluff.

legis skrev:

Vad jag vet har ingen i den andra tråden påstått att de tror att WTC sprängdes i luften

Det var skönt att höra att varken du eller någon annan på WF tror det. Dock har jag i andra sammanhang stött på personer som tror det, så sådana personer finns faktiskt.

Förresten, ikväll är det tydligen planerat en tillfällig nedsläckning av månen! Den som är intresserad kan se själv!
http://www.newsday.com/news/local/ny-liluna0221,0,6214231.story

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Sang-drax skrev:

Förresten, ikväll är det tydligen planerat en tillfällig nedsläckning av månen! Den som är intresserad kan se själv!
http://www.newsday.com/news/local/ny-liluna0221,0,6214231.story

Japp, dags för underhåll. ;)

Nja den rackarn ska ju vara mer rödaktig än helt släckt. Jag tror de förutspår en tillfällig dip i energitillförseln. Eller så är backupsystemet helt enkelt inte lika kraftfullt. Det ska då snålas in på allt nuförtiden.

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)