webForumDet fria alternativet

Bör badhusen befrämja barbröstat bad?

Politik & samhälle

69 svar · 3 674 visningar · startad av OveRRidE · sida 3 av 4

Frågan, av OveRRidE

En debatt som äger rum på Metro's insändarsidor (och på andra ställen också för den delen) har hållit på någon vecka gällande huruvida det är moraliskt rätt eller ej för kvinnor att bada barbröstat i allmänna badhus. Diskussionen har uppstått ur den här lilla händelsen och nu är det ett jäkla rabalder. Vad tycker ni själva om detta? Måst

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Utan att ha läst vad ni andra skrivit.

Jag tycker att kvinnor själva borde få bestämma ifall de vill bada barbröstade eller inte. Likadant gäller när killar/grabbar/män går halvnakna på stan en varm sommardag, kvinnor borde få göra likadant ifall de vill.

Brösten har ju tyvärr blivit något av en sexsymbol i dag och det är väl därför som det anses opassande att visa dem offentligt, de kvinnliga alltså.

Jag såg ett riktigt bra Bullshit-avsnitt om just det här. Kvinnor blir gripna av polis varje dag i USA för att de går barbröstade. :l

Medlem sedan sep. 2007166 inlägg

silfver skrev:

Brösten har ju tyvärr blivit något av en sexsymbol i dag och det är väl därför som det anses opassande att visa dem offentligt

Det har isåf alltid varit en sexsymbol. Det finns inga kulturer där man lever i grupper som är större än att "alla känner alla" där kvinnor visar brösten offentligt.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Quid skrev:

Så vi ska alltså pga. andras religion och kultur tvinga våra kvinnor att dölja sina bröst? Det låter verkligen som rätt väg att gå... :I

Kvinnans egna vilja måste väl ändå väga mer än någon sagobok skriven för flera tusen år sen? eller har vi här i sverige inte kommit längre än så?

var i vår kultur och tradition fins det att kvinnor ska gå barbröstade var de vill? :o ;)

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Fredde Mannen skrev:

Jag röstar för baddräkt till alla vältränade män.. rättvisa tack!

(något som min sambo yttra sig om..)

Håller med henne, låter som en bra idé ;) http://www.traffyk.com/blog/wp-content/uploads/2007/04/borat_1.jpg

Kom att tänka på att det är ju väldigt få som går toppless i badhus, jag har aldrig sett det iaf, förutom i omklädningsrummet, men där byter man ju om. Så det verkar något överpretantiöst med denna reaktion på att två kvinnor i åldern(??) ville ha bar överkropp. Sen kanske detta badhus vill ha stenhårda konservativa regler, andra badhus kanske inte.

Läste f.ö om en ung kvinna som ammade sitt nyfödda barn på ett Café, hon visade inget, utan ammade väldigt diskret, för att det var tid för barnet att äta. Hon blev utkastad, med motiveringen att det var stötande. Utanför Cafét syntes stora reklampelare av halvnakna tjejer för H&M's underklädeskampanj inför sommaren, vilket tydligen inte var stötande.. Hur resonerar man då egentligen? :i

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

Klart att man skall få vara topless på badhuset om man vill detta, med tanke på hur badmodet ser ut nu, så ser man väl det mesta iallafall eller skall man även förbjuda bikini också och kanske införa herr/dam avdelningar på badhusen som det var på sekelskiftet.
Det är ju så populärt att kvinnan skall bestämma över sin kropp och vill hon bada topless på badhuset så ser jag inga vettiga argument varför man inte skulle tillåta detta.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

obelix skrev:

var i vår kultur och tradition fins det att kvinnor ska gå barbröstade var de vill? :o ;)

När jag går på stranden en sommardag så ser iaf jag 100-tals barbröstade tjejer som solar och badar. Varför ska det vara annorlunda på badhuset? som i mitt fall ligger knappt 200 meter ifrån stranden.

Vill dom sola och bada med bar överkropp så låt dem göra det, men det är deras beslut.

Medlem sedan juli 2002309 inlägg

LoLo skrev:

med denna reaktion på att två kvinnor i åldern(??) ville ha bar överkropp.

Läser man artikeln det handlar om så står det att de är 21 och 22 år

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jag tycker inte tjejerna ska få vara topless. Helt enkelt för att det passar sig inte, det är på gränsen till för vulgärt. Vad är nästa steg då, helnäck? Nej. Topp-krav ska det vara. Kan ju vara nudistbad en dag i veckan kanske om man nu måste.

Det är visserligen trevligt med bara bröst. Men jag tycker att det är opassande.

Medlem sedan maj 2005704 inlägg

Blårand skrev:

Inte äcklad, men störd över en sådans kvinnas brist på att visa hänsyn.
I sådana situationer kan man gå till skötrummet, eller skyla sig på något vis. Jag är knappast den enda som regarear över ett sådant beteende.
Men jag är medveten om att det finns olika uppfattningar i denna fråga.

Så kvinnor som har spädbarn skall hålla sig hemma eller bara besöka ställen som har skötrum som har en stol att sitta och amma i?

Om du hade varit aningen hänsynsfull själv hade du nog kunnat förstå att då man har en liten bebis som är hungrig är det viktigare att den får mat än att anpassa sig till vissa störda individer som tycker att något så självklart och naturligt som amning alltid skall ske undanskymt.
Kan hålla med om man kan sköta det lite snyggt, men jag kan också förstå om man inte orkar bry sig då det uppenbarligen finns en massa idioter som stör sig på amning ovsett om man försöker skyla sig.

Hur jäkla svårt är det att låta bli att titta om man nu blir så himla störd av att glimta en liten del av ett bröst?

Angående badhus tycker jag det är upp till innehavaren av badhuset (i de flesta fall kommunen förmodar jag) att sätta regler.
Att göra det till en jämställdhetsfråga är bara idiotiskt tycker jag.
Vi har olika fysik och det går inte att förneka i jämställdhetens namn.

Quid skrev:

När jag går på stranden en sommardag så ser iaf jag 100-tals barbröstade tjejer som solar och badar. Varför ska det vara annorlunda på badhuset? som i mitt fall ligger knappt 200 meter ifrån stranden.

Vill dom sola och bada med bar överkropp så låt dem göra det, men det är deras beslut.

för mig är det skillnad på att vara utomhus och innomhus, eller anser du även att det skulle vara ok att vara topless i tex en kyrka?

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

obelix skrev:

för mig är det skillnad på att vara utomhus och innomhus, eller anser du även att det skulle vara ok att vara topless i tex en kyrka?

Jämför du på fullt allvar en kyrka med ett badhus? Vilken dagisargumentation.

Jag tror ingen tycker att det är rätt att vara topless, visa kuken eller på annat sätt blotta sig i en kyrka, synagoga, tempel, moské eller annat religiöst rum.

Nu pratar vi dock om badhus, ett ställe där man av naturliga skäl är naken eller näranog naken och där män är tillåtna att visa bröstet.

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Blixtsystems skrev:

Så kvinnor som har spädbarn skall hålla sig hemma eller bara besöka ställen som har skötrum som har en stol att sitta och amma i?...Hur jäkla svårt är det att låta bli att titta om man nu blir så himla störd av att glimta en liten del av ett bröst?

Nu överregerar du. Vill inte förbjuda folk att amma på offentliga platser, däremot är det aldrig fel att använda sitt omdöme och visa lite hänsyn i samband med amningen.
På nedanstående sida finns lite tankar och funderingar kring just amning på offentlig plats. Väljer att citera ett stycke som är väldigt bra, och som på ett bra sätt beskriver den uppfattning jag har i frågan.
http://girle.blogg.se/1189072258_amma_offentligt__en_r.html

Från sidan skrev:

Jag har tänkt ganska mycket på det här med amning offentligt. Om min amning fungerar, vilket jag verkligen hoppas att den gör, kommer jag att försöka leta upp en plats lite i skymundan. Dels för bebisens skull och dels för min egen. Kalla mig pryd, men jag gillar inte tanken på att alla människor ska kunna se mina bröst. Jag vill heller inte slänga fram en mjölkstinn tutte på ett fullsatt lunchkafé framför andra gäster. De har ju inte valt en ceasarsallad med extra bröstmjölk till lunch. Däremot kan jag tänka mig att på samma lunchresturang sätta mig längst in i lokalen med en filt över mig o lillan och amma, om jag inte stör andra. I Sickla köpkvarter finns det ett speciellt amnings- och skötrum för just dessa ändamål. Det tycker jag är ett otroligt bra intiativ och hoppas att fler tar till sig det fenomenet.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

obelix skrev:

Hur ofta är man topless i en kyrka? Brukar män vara topless i kyrkor? Ganska lam jämförelse.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

obelix skrev:

Går du ofta till kyrkan för att sola och bada?

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

varför tvinga folk o bära kläder
Ska vi inte göra som muslimska länder o tvinga våra kvinnor o bära slöjja också

Vill ni inte se tuttarna så titta inte svårare än så är det inte

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

OveRRidE skrev:

En debatt som äger rum på Metro's insändarsidor (och på andra ställen också för den delen) har hållit på någon vecka gällande huruvida det är moraliskt rätt eller ej för kvinnor att bada barbröstat i allmänna badhus. Diskussionen har uppstått ur den här lilla händelsen och nu är det ett jäkla rabalder.

Vad tycker ni själva om detta? Måste kvinnor skyla brösten i allmänna badhus? Och om de måste det, måste män följa deras exempel? ;)

Orkar inte läsa hela tråden men kan ju nämna mina synpunkter ändå. Jag tycker att allmänna inrättningar bör vara just allmänna, dvs så neutralt det bara går. Bara bröst känns inte direkt såvärst neutralt då det finns en mängd med folk som inte alls vill se bara bröst, kanske t.o.m att de flyr badstränderna om sommaren till just den allmänna badinrättningen av den anledningen.

Den allmänna "normen" är nog badbyxa/baddräkt/bikini för att skyla generande kroppsdelar och så tycker jag att det bör förbli, för att inrättningen ska kunna fungera för de flesta. Som generande kroppsdel räknas inte bröst för män, men väl för kvinnor. Like it or not.

Det vore kul och se hur många av er som tycker att det är ok med fria tuttar när mormor agda 95 år kommer med sina tuttar som hänger vid knäna fria :o §e

Btw...

Om fruntimren ska få ha brösten bara så kan man väl lika gärna göra badhusen till nudisthus :i

Medlem sedan maj 2005704 inlägg

Blårand skrev:

Nu överregerar du. Vill inte förbjuda folk att amma på offentliga platser, däremot är det aldrig fel att använda sitt omdöme och visa lite hänsyn i samband med amningen.

Ok, jag har aldrig haft problemet med hänsynslösa mödrar som viftar runt brösten för alla att se då de skall amma på kafé.

Jag kanske bara haft tur då det normalt är så att de håller bebisen framför sig medans de lyfter upp tröjan en aning...så de klarar att hålla bröstet skymt utan att gömma sig i ett hörn med en filt över sig.

Eller så kan det vara så enkelt att jag missat det för att jag vanligtvis tittar bort och inte sitter och glor för att se om jag kan få en glimt som jag kan sitta och uppröra mig över.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

obelix skrev:

Det vore kul och se hur många av er som tycker att det är ok med fria tuttar när mormor agda 95 år kommer med sina tuttar som hänger vid knäna fria :o §e

:OO Badhusen är sedan länge frizoner från god smak, vilket bevisas gång efter annan av överviktiga herrar i tajta Speedos med mage ner till knäna. Knappast värre med tanter utan BH, då.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)