webForumDet fria alternativet

Lokförarutbildning!

Studier & utbildning

1 082 svar · 202 150 visningar · startad av blopp · sida 27 av 55

Frågan, av blopp

Någon mer som sökt till lokförarutbildning? Eller som har gått den och har lite erfarenheter att dela med sig av? :i

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan jan. 200818 inlägg

kenfy skrev:

linnean
...de har nyss bytt ägare och han/hon verkar inte vara så sugen på sj-elever då priset vi fick var drygt 600 kr/natt....

upplägget för oss har varit 3 v teori, 2 v praktik, 5 v teori, semester, 5 v praktik, 3 v teori (slutprov) och sedan praktik på stationeringsorten resten av utbildningstiden

Hej igen! Tack för alla svar!
Jäklar vad de tar i, där på Stinsen. Drygt 600 per natt!? Om man tittar på rumsstandarden på hemsidan skulle jag snarare säga halva priset...

De där 2 resp. 5 veckorna med praktik som du skriver, är det förlagt i Hallsberg då, eller är de också på stationeringsorten?

Än så länge försöker jag rycka i kontakttrådar och se om jag kan bli inneboende någonstans, men funkar inte det så hör jag av mig!

Medlem sedan juli 2003555 inlägg

Epiq skrev:

Onkelborg: vet inte om du hört något än, men jag fick ett brev idag att jag ska på första testet 13:e augusti, klarar man det så andra steget någon gång v 35-36. Hoppas vi ses där! :e

Då måste jag ändå ta å ringa dem, även om jag i brevet hade skrivit att jag ville att de kontaktade mig på annat sätt först pga jobb på annan ort.. :P Men, men, hoppas att jag får komma på test :) *håller tummarna*

Medlem sedan maj 200859 inlägg

onkelborg skrev:

Då måste jag ändå ta å ringa dem, även om jag i brevet hade skrivit att jag ville att de kontaktade mig på annat sätt först pga jobb på annan ort.. :P Men, men, hoppas att jag får komma på test :) *håller tummarna*

Håller tummarna åt dig oxå :)
Själv bor jag och jobbar i Göteborg så det kommer bli uppgång vid 4-tiden för att kunna vara i Hallsberg kl 9. Kan inte meddela mitt arbete förrens veckan innan heller pga semester. Så de lär inte bli jätteglada. Förhoppningsvis slipper jag jobba kvällskiftet dagen innan annars blir det att komma hem vid 1.00 och gå upp 4.00 ingen bra kombo för att göra testet.
*kniper lite extra med tummarna*

Wii, jodå, jag får komma på test, men det blev jobbigt datum :/ 14:e augusti, undrar hur jag ska göra då? Jobbar nu i sommar ca 60-70 mil därifrån, men är nere en vecka innan (3:e till 10:e), hur ska jag göra däremellan..? :/ Kanske kan åka hem då, typ 10 mil hem därifrån.. Hm.. :P

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Får man komma med en lite nästan OT-grej här?

...bra, tack! :) kolla detta:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1394627&target=_blank

Är det inte snyggt så säg?

Mjo, fast jag tycker rc-lok är snyggare :P

Medlem sedan juli 200837 inlägg

Danny skrev:

Får man komma med en lite nästan OT-grej här?

...bra, tack! :) kolla detta:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1394627&target=_blank

Är det inte snyggt så säg?

Wunderbaum :P Var är det taget någonstans?

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Glenfinnan, Skottland. Det är det där tåget de hade i inspelningen av Harry Potter, förstora så ser du Harry där :birp

Klarade första testet! Hur gick det för dig Onkelborg?

Epiq skrev:

Klarade första testet! Hur gick det för dig Onkelborg?

Det gick bara bra =) Var det du som imacade?

Va roligt när ska du göra datorproven?

Hmmm jag vet inte riktigt vad du menar med imacade, kan du förklara? :q

Tänkte på när du postade bara, att du postade under dagen, därav min fundering; var det du som hade imac med 3g-dongeln? =)

Aha, nej jag gjorde testet den 13:e, men du skrev att du skulle göra dagen efter så därför frågade jag inte förrens då. :)
Vi var fyra som klarade oss, jag var enda tjejen. Hur många var ni?

Ah.. Jag vet inte, men det var fler tror jag. Jag var nog nästan klar först där så jag har ingen riktig koll faktiskt.. Tror det var 3-4 st inkl mig som klarade sig undan att behöva göra om något test i alla fall, sen typ 10 st eller något som behövde göra om 1-2 test, hur det gick för dem har jag ingen aning om.

Tycker för övrigt att det var rätt roligt, nu gäller det bara att hålla sig kvar i nästa vända =) (Sen är jag lite fundersam över synen, är inte riktigt säker på att jag klarar 1,0, funderar på om jag måste till en optiker först.. Å andra sidan, optiker är inte gratis, så jag drar gärna lite på det.. Känns enklare att lägga ut några tusen på nya glas och bågar om man vet att man har något för det, känner inget behov av det i nuläget direkt. Sedan är frågan vad som menas, 1,0 binokulärt, men 0,5 på sämsta ögat..? Vad innebär det?)

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Binokulärt betyder med båda ögonen tillsammans. 0,5 på sämsta ögat är med ett öga i taget och med glasögon om det behövs.

Hm, jag är inte säker på att jag begriper faktiskt; tolkar jag det rätt om jag säger att man alltså behöver ha 1,0 på bästa ögat då..? Det är det jag funderar på.. Inte för att jag ser särskilt dåligt just nu, men.. Jag har ärligt talat inte en aning om hur det där fungerar. Nästan så man borde göra en synundersökning å kolla, känns lite dumt att missa på en sådan simpel sak :/

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Nej, det är när du tittar med båda ögonen tillsammans som du behöver se 1,0. När du tittar med ett öga i taget så får det inte vara sämre än 0,5.

Medlem sedan aug. 200818 inlägg

Hej!

Jag är en kille på 25 år som börjat intressera mig för lokföraryrket.
Bor i göteborg och undrar om chanserna är goda att få bli stationerad här på
sjs utbildning?

Så vitt jag förstår så är det fortfarande bara sj som bedriver betald utbildning?
Någon som vet när nästa ansökningsperiod drar igång?

Hur ofta i yrket får man övernatta på annan ort? är det par dagar i veckan eller mer/mindre?

Tacksam för svar :)

Medlem sedan dec. 200745 inlägg

johans83 skrev:

Så vitt jag förstår så är det fortfarande bara sj som bedriver betald utbildning?

Green Cargo har betald utbildning oxå.

Medlem sedan mars 200810 inlägg

Linnean skrev:

Jag har också kommit in på SJ-utbildningen. Ska bli himla roligt!
Tråkigt Sjöbom att det inte gick hela vägen för dig, men på KY lyckas du säkert!! :)

Däremot fick jag inte Västerås som var mitt första val. Lite synd, men Stockholm blir säkert också bra. Tullelisa, blivande klasskompis, var hamnade du?

Nu är det alltså dags att börja fundera på boende...

Hej Linnean!
Kul att prata med nån som man kommer att plugga med...jag fick stationeringsort Eskilstuna.
Jag undrar också lite över det här med boende...men jag tänker pendla första teorin...iallafall försöka.

277 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)