webForumDet fria alternativet

Lokförarutbildning!

Studier & utbildning

1 082 svar · 202 146 visningar · startad av blopp · sida 26 av 55

Frågan, av blopp

Någon mer som sökt till lokförarutbildning? Eller som har gått den och har lite erfarenheter att dela med sig av? :i

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan mars 200810 inlägg

Sjöbom skrev:

I morrn är dagen då sj senast ska lämna besked om vilka som kommit in på utbildningen i hallsberg och jag har inte hört något alls. I natt blir det inte mycket sömn (: någon annan som hört något?

Jag fick besked i tisdags att jag kom in i hallsberg.....det här är helt underbart!! Har du hört nåt nu?

Medlem sedan apr. 200815 inlägg

jag kom inte in. Hade endast valt hallsberg som placering efter som jag bor där. Men jag kommer söka ky utbildningen. Grattis och lycka till !

Medlem sedan jan. 200818 inlägg

Jag har också kommit in på SJ-utbildningen. Ska bli himla roligt!
Tråkigt Sjöbom att det inte gick hela vägen för dig, men på KY lyckas du säkert!! :)

Däremot fick jag inte Västerås som var mitt första val. Lite synd, men Stockholm blir säkert också bra. Tullelisa, blivande klasskompis, var hamnade du?

Nu är det alltså dags att börja fundera på boende...

Medlem sedan dec. 2004736 inlägg

Ni som kan det här med tåg, sitter på tåget mot Göteborg nu (X2000) och lokföraren vill ha kontakt med ombordpersonalen. Det är angeläget 2512 och 2820 (har jag för mig). Vad är det som händer oss? Har vi kört vilse? :D

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Ledel skrev:

Ni som kan det här med tåg, sitter på tåget mot Göteborg nu (X2000) och lokföraren vill ha kontakt med ombordpersonalen. Det är angeläget 2512 och 2820 (har jag för mig). Vad är det som händer oss? Har vi kört vilse? :D

Brandlarmet har löst ut. Ombordpersonalen kollar om det brinner på riktigt eller om (vilket är vanligast) det är någon som har tjuvrökt på toaletten.

Medlem sedan juli 200837 inlägg

inkalinka skrev:

Hur enormt svårt är det att ta sig in på KY-utbildning? (hallsberg som sagt ) Vad borde man nämna i personligt brev? (Visste var det hallsberg som ville ha personligt brev?) Hur långt ska det vara?

När jag sökte till Mjölby, ville de oxå ha ett personligt brev. Jag skev bara lite om mig själv, min bakrund och personlighet.
När jag sen var på testerna så fick jag lite den uppfattningen att de tog in alla som hade sökt. Och det var en hel del som föll ur efter första testerna.

Det stämmer, dom tar i stort sett in alla som söker på testerna. Aningen smartare än Ängelholm som bara går på betyg coh arbetslivserfarenhet. Att få MVG i samtliga gymnasiebetyg betyder knappast att man klarar alla testerna. Ett test underkänt och man åker ut.

Medlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Aningen smartare än Ängelholm som bara går på betyg.

Eh, nej.

Muzzafarath skrev:

Eh, nej.

För att? Ditt gymnasiebetyg ger dig knappast snabb reaktionsförmåga, bra simultankapacitet, bra kognitivt beteende etc. Därför tycker jag det är kanon att så många som möjligt som är behöriga får göra testerna så att dom som är bäst lämpade kommer in. Tycker det är orättvist att 40 åringar gynnas framför 20 åringar.

Bara för att jag har läst Naturvetenskaplig teknisk linje med högsta betyg i Fysik etc betyder inte det att jag är bättre än någon som kanske läst fordon. Dessa betyg kan vara satta för 10, 20 år sedan och säger ingenting om hur man fungerar som person idag vilket testerna visar.

Jag sa "nej" till att Ängelholm bara gick på betygen när det kom till att bestämma vilka som får göra testerna.

Muzzafarath skrev:

Jag sa "nej" till att Ängelholm bara gick på betygen när det kom till att bestämma vilka som får göra testerna.

Jag fick i svar:
"Eftersom du som sökte till utbildningen har 15,0-16,9 meritpoäng tillhör du den grupp som har fjärde prioritet vid uttagning till de urvalstester som beräknas genomföras i Ängelholm vecka 29-30."

M.a.o har du inte MVG i det mesta eller VG i snitt och jobbat i 10 år har du inte en suck.

Vad går dom mer på?

Medlem sedan jan. 200818 inlägg

Tjo!
Jag undrar litegrann om det här med boende i Hallsberg, framför allt då från er som redan går utbildningen.

Ungefär hur stor del av utbildningen kommer man att tillbringa på praktik, någon annanstans än i just Hallsberg?
Finns det något vandrarhem utöver Hotell Stinsen?
Vad kostar en natt på hotellet? (Jag vet att ni innan har haft boendet betalt... Men någon kanske vet ändå?)

Hm... Det var nog allt just nu.
:)

Medlem sedan dec. 200713 inlägg

linnean

Tjo
jag går där nu...(semester just nu dock :) och vi betalar vårt boende själva, de flesta av oss fixar boende via hallbo...det är väl ok priser men du får räkna med att dela med någon klasskompis...annars finns det några som har lyckats få tag i andrahands boende i utkanten eller närheten av hallsberg och tar bussen eller cykeln in varje morgon. men ett bättre pris på boendet..hotellet försökte vi få till en deal med till vår sista teoridel, de har nyss bytt ägare och han/hon verkar inte vara så sugen på sj-elever då priset vi fick var drygt 600 kr/natt....

upplägget för oss har varit 3 v teori, 2 v praktik, 5 v teori, semester, 5 v praktik, 3 v teori (slutprov) och sedan praktik på stationeringsorten resten av utbildningstiden

hoppas det hjälpte lite, hör av dig om du vill ha hjälp med tel nr till boende o så

Medlem sedan maj 200859 inlägg

Onkelborg: vet inte om du hört något än, men jag fick ett brev idag att jag ska på första testet 13:e augusti, klarar man det så andra steget någon gång v 35-36. Hoppas vi ses där! :e

Epiq skrev:

Onkelborg: vet inte om du hört något än, men jag fick ett brev idag att jag ska på första testet 13:e augusti, klarar man det så andra steget någon gång v 35-36. Hoppas vi ses där! :e

Nice, var skall du göra första testet någonstans?

sNaIjK skrev:

Jag fick i svar:
"Eftersom du som sökte till utbildningen har 15,0-16,9 meritpoäng tillhör du den grupp som har fjärde prioritet vid uttagning till de urvalstester som beräknas genomföras i Ängelholm vecka 29-30."

M.a.o har du inte MVG i det mesta eller VG i snitt och jobbat i 10 år har du inte en suck.

Vad går dom mer på?

Nu sa du det själv, arbetslivserfarenhet.

Medlem sedan maj 200859 inlägg

sNaIjK skrev:

Nice, var skall du göra första testet någonstans?

I Hallsberg, Stinsenhotellet tror jag det hette. Har sökt KY-utbildningen där. :)

Muzzafarath skrev:

Nu sa du det själv, arbetslivserfarenhet.

Det skrev jag redan 2008-07-13.

Epiq skrev:

I Hallsberg, Stinsenhotellet tror jag det hette. Har sökt KY-utbildningen där. :)

Okej, lycka till! Skall själv in i hålan Mjölby.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Nära till metropolen Linköping :bire

Det skrev jag redan 2008-07-13.

Jojo, EFTER att jag hade svarat. Eftersom jag inte är en mindreader (eller en person som kollar igenom alla gamla inlägg efter redigeringar), såg jag inte detta förrän nu. Ditt originalinlägg #506 skrevs 01:28, jag skrev mitt svar 08:34. Ett antal timmar senare, klockan 16:46, insåg du ditt misstag och la till "coh arbetslivserfarenhet". Exakt varför du inte bara nämnde din redigering i #510 är något av ett mysterium :)

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)