webForumDet fria alternativet

Lokförarutbildning!

Studier & utbildning

1 082 svar · 202 146 visningar · startad av blopp · sida 21 av 55

Frågan, av blopp

Någon mer som sökt till lokförarutbildning? Eller som har gått den och har lite erfarenheter att dela med sig av? :i

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 2002581 inlägg

JoakimE skrev:

Och vad gäller förarlösa tåg som undrades om ovan, [...] Ta bara en sådan sak som alla de klotväxlar som finns i tusentals, tio tusentals om inte ännu mer som i sådana fall måste byggas om

Klotväxlar styrs väl inte av lokföraren? Jag ser inga större problem för förarlösa tåg.

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Sang-drax skrev:

Klotväxlar styrs väl inte av lokföraren? Jag ser inga större problem för förarlösa tåg.

Inte? Varför har ingen sagt det åt oss, har vi ju kastat massor av klot helt i onödan, ringer dig nästa gång jag vill ha en klotväxel omlagd då.. ;)
Klotväxlar är högst manuella, och i varje fall i situationen på SJ, så är det allt vi själva som så vackert och graciöst får klättra ner från loken och lägga om dessa växlar när vi växlar till/från uppställningsspår.. :)

Problemen ligger i det enorma antalet anslutande spår till höger och vänster, på t.ex. t-banan i Köpenhamn finns det begränsat antal ställen som ställer till problem, trafiken går åt samma håll, hela tiden, och antalet platser där konflikter kan uppstå är begränsade. Så är det inte riktigt i tågsverige, inte än på mycket mycket länge..

Medlem sedan juli 2002581 inlägg

JoakimE skrev:

Inte? Varför har ingen sagt det åt oss, har vi ju kastat massor av klot helt i onödan, ringer dig nästa gång jag vill ha en klotväxel omlagd då..

Japp, det får du väl göra då! :bire

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

tydal skrev:

I Sverige är det en. Men vi har elektroniska övervakningssystem som gör så att tåget bromsar automatiskt om man skulle svimma, köra för fort eller inte bromsa i tid för en stoppsignal.

Hur fungerar systemet om man skulle svimma t.ex., är det nåt slags dödmansgrepp?

Medlem sedan apr. 200881 inlägg

carl_x skrev:

Hur fungerar systemet om man skulle svimma t.ex., är det nåt slags dödmansgrepp?

Det är en slags pedal som ska hållas i ett mellanläge. Är den inte i mellanläget en viss tid, vi snackar tiotals sekunder, så antar jag att det först larmar och sedan bromsar tåget.

Mellanläge just för att försvåra att man spärrar den med något verktyg. Det är nog svårare att få den att va i mellanläget än längst ned. Det skedde en olycka i Tyskland eller Frankrike där lokföraren troligtvis fick hjärtattack eller liknande. På den loktypen förekom det att man spärrade säkerhetsgreppet.

Medlem sedan apr. 200813 inlägg

"dödmansgrepp" ...vad gör man om man behöver gå på toa? eller sträcka på benen?
jag tänker på längre sträckor som godstågen kör, kan man ta med sig kompisar till förarhytten ?

Micke_xyz skrev:

Det är en slags pedal som ska hållas i ett mellanläge. Är den inte i mellanläget en viss tid, vi snackar tiotals sekunder, så antar jag att det först larmar och sedan bromsar tåget.

4-5 sekunder innan det larmar, sen ytterligare 5-6 sekunder innan nödbromsen går till, dvs totalt ca 10 sekunder från det att greppet blir felaktigt tills nödbromsen går till.

rex, toa får man gå på när tåget står still helt enkelt, välja sina tillfällen, är det tvärakut är det helt enkelt bara att stanna, med alla komplikationer som det medföljer.. ;)

vad menar du för konsekvenser? ser "ledningscentralen" att jag har stannat?
får man inte kramp i benet av att hålla det i ett visst läge hela tiden? blodcirkulationen...

är inte spakarna, reglage, panelen, klibbiga..?
hur är stolarna? är de som kontorstolar?
vem fyller på spolarvätskan?

finns det "lok-stereo" , får man använda egen cd-spelare?

är det vanligt att man pissar i flaska? :q :birp
sitter biljettkontrollanten med i förarhytten?

rex skrev:

Ser gör dom väl, men inte direkt. Konsekvenser innebär att man skall ringa och meddela, om man stannar oväntat, för att undvika köbildning bakom..

rex skrev:

får man inte kramp i benet av att hålla det i ett visst läge hela tiden? blodcirkulationen...

De flesta av oss har två ben att variera mellan, blir man less finns det på vissa fordon även ett handhållet säkerhetsgrepp.

rex skrev:

är inte spakarna, reglage, panelen, klibbiga..?

Inte direkt så att man tänker på det, näe.. :OO

rex skrev:

hur är stolarna? är de som kontorstolar?

Helt okaj, finns en halv biljard inställningsmöjligheter, man lessnar på att ens försöka efter ett tag, och hafsar till något som liknar bekvämt, går trots allt att ändra när man känner för det.. ;)

rex skrev:

vem fyller på spolarvätskan?

Verkstadspersonal, generellt, i varje fall vad jag vet.. ;)

rex skrev:

finns det "lok-stereo" , får man använda egen cd-spelare?

Vissa fordon har en bilstereo monterad, men inte jättevanligt, man skall däremot kunna höra alla andra fina små ljud som finns i hytten, massor av pip och sånt att hålla efter, så inte direkt lämpligt att lyssna på musik i för hög volym..

rex skrev:

är det vanligt att man pissar i flaska? :q :birp

Aldrig reflekterat över det, utan man ser helt enkelt till att göra sina behov där det finns möjlighet till det, annars stannar man.. :OO

rex skrev:

sitter biljettkontrollanten med i förarhytten?

När dom är klara, och vill småprata, kanske, fast det får dom egentligen inte.. ;)
Finns vissa fordon, typ litt Y1 där man antingen har biljettkontrollant med sig i hytten, eller säljer biljetter själv. Dock är det en rätt begränsad mängd sådana i trafik, så knappast jättevanligt..

"Ser gör dom väl, men inte direkt. Konsekvenser innebär att man skall ringa och meddela, om man stannar oväntat, för att undvika köbildning bakom.."

om det blir köbildning, då måste det betyda att "centralen" vet att ett tåg framför har stannat... har sett "Runaway train"... eller finns det ett automatiskt varningssystem, som beräknar avstånd, är det inte läskigt med mötande tåg..inann man ser att de kör på paralellspår,

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

På järnvägen använder man ett signalsystem som indelas i signalsträckor. En signalsträcka är sträckan från en signal till nästa. På en signalsträcka kan det bara förekomma ett tåg, för när ett tåg är där blir det automatiskt rött i alla signaler som leder in till sträckan. När en signalsträcka är fri går det bara att ge grönt in från ett håll.

Signalsträckorna är av varierande längd beroende på hur tätt man vill köra tågen. Exempelvis är de väldigt korta mellan Stockholm C och Stockholm S (några hundra meter) medan de kan vara flera mil på andra sträckor.

Normalt på sträckor där tågen kör 200 km/h är de mellan 2 och 3 kilometer, för eftersom tågen har så långa bromssträckor i de hastigheterna kan man inte köra tätare.

Driftledningscentralen, eller "fjärren" som vi kallar det, kan bara se på vilken signalsträcka ett tåg befinner sig. Så om man har stannat kan de bara märka det på att man har befunnit sig på samma signalsträcka för länge. Men vad som är för länge är ju relativt, så som förare måste man alltid höra av sig i det läget.

tack Joakim och tydal, ni är väldigt pålästa!

Jag jobbar med att utbilda lokförare, så jag ska vara påläst :-)

Och jag är snart (teorimässigt sett) färdigutbildad lokförare, dvs det är nu jag kan saker och ting.. ;)

Medlem sedan jan. 200818 inlägg

Hej igen!
Jag har en fråga som kanske du Tydal kan svara på.
Vad finns det för möjligheter att vidareutbilda sig inom SJ? Jag tänker till exempel på dig som ju måste ha avancerat från "vanlig" lokförare till utbildare. Fungerar det som tjänster som läggs ut internt, med tillhörande utbildning?
Det vore intressant att veta!

Ja, min befattning är instruktionsförare och det är en intern vidareutbildning man går. Den är på 5 veckor (mer ATC, broms, ellära och pedagogik) och sedan 1-2 veckor till per fordonstyp.

Man kan också vidareutbilda sig till tekniskt driftstöd, dvs att man jobbar på "supporten" som förarna ringer till när de har problem med tågen. Eller fordonsledare, som bestämmer vilka fordon som ska gå i vilket tåg.

Sen kan man ju även söka till chef/arbetsledare om man känner för det.

Själv har jag varit lokförare sen 2002, instruktionsförare sen 2004 och så var jag tekniskt driftstöd och fordonsledare 2003-2007.

Medlem sedan okt. 20071 082 inlägg

Förbi laholm (dvs från Göteborg till Helsingör) går det tåg som ser ut som gigantiska gråa maskar som är raskt avkapade därfram och därbak, loken ser altså ut presis som vagnarna (ska se om jag kan hitta en bild.)
Vad kallas den modellen?

Medlem sedan okt. 20071 082 inlägg
Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Jo, det är X31. De får gå i max 180 km/h. De har inget lok, utan motorerna är inbyggda i vagnarna (så kallad motorvagn).

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)