Lokförarutbildning!
1 082 svar · 202 160 visningar · startad av blopp · sida 20 av 55
Frågan, av blopp
Någon mer som sökt till lokförarutbildning? Eller som har gått den och har lite erfarenheter att dela med sig av? :i
Läs frågan i sin helhet →Intressant läsning. Ifall jag skulle skola om till lokförare skulle jag vilja köra malmtåg i norrland (eller något annat ensligt och sävligt) :-)
Nåja, jag hade en fundering, ej utildningsrelaterad men ändå lokrelataerad.
Hur pass bra skyddar lokkupén mot elektrisk strålning egentligen?
Hej!
Har ni nån aning om man nu inte söker till sl's utbildning hurvida man får komma på urvalen lr är det nån gallring innan baserat på ens betyg/tidigare yrken osv?
I tisdags morse fick jag se Tydal motionera. Han sprang som en liten iller mellan främe och bakre (trasiga) tågsetet och tog sig en runda i Kolbäck också. Men han lyckades iaf. få mig helskinnad till jobbet. :)
Oj, det verkar som om den här tråden har somnat till en aning...
Inga nya aspiranter på lokföraryrket som vill hålla den vid liv?
Jag har idag fått reda på att jag gått vidare på sj-utbildningen som startar i september. Hurra hurra! Så om två veckor blir det testerna i Stockholm. Någon mer?
Är himla glad för att detta forum finns, så mycket hjälp minsann!
olarsson skrev:
Hur offta händer det att folk hoppar framför tåget?
Är det verkligen relevant fråga i denna tråden? Och räcker inte svaret alldeles för ofta?
Är det verkligen relevant fråga i denna tråden? Och räcker inte svaret alldeles för ofta?
Då tar vi nästa fråga:
Vad händer om man är tankspridd och glömmer att bromsa vid en ändstation?Borde det inte hända ibland? Tydligen inte speciellt vanligt. Vad ska till för att man ska göra sig skylldig till kriminella handlingar när man kör tåg? Om man kör tåg full så borde man inte kunna dömmas för rattfylleri. Någon lokfylleri lag finns inte vad jag vet så vad händer?
Detta är en tråd som handlar om lokförarutbildning. Tycker du själv att dina frågor är av relevans? Är du intresserad av att få svar på dina frågor borde du vända dig direkt till SJ eller åtminstonde starta en egen tråd om dina frågor.
olarsson skrev:
Vad händer om man är tankspridd och glömmer att bromsa vid en ändstation?
Vid ändstationer händer det inte så ofta eftersom tåget inte ska längre, så då är det ju rött i signalen där.
Däremot vid mellanstationer kan det hända. Händer det så får man göra en bedömning om det är bäst att backa tillbaka eller fortsätta. Har man bara missat plattformen med ett tiotal meter kan det ju löna sig att backa, men har man kört förbi i full fart är det lika bra att fortsätta och bjuda de drabbade resenärerna på taxi eller ett annat tåg tillbaka.
olarsson skrev:
Vad ska till för att man ska göra sig skylldig till kriminella handlingar när man kör tåg?
Man har ett stort ansvar för resenärernas säkerhet, så exempelvis vårdslöshet, att man inte följer säkerhetsbestämmelserna.
olarsson skrev:
Om man kör tåg full så borde man inte kunna dömmas för rattfylleri. Någon lokfylleri lag finns inte vad jag vet så vad händer?
Jo, det finns. Järnvägslagen kapitel 10, paragraf 2.
Linnean skrev:
Jag har idag fått reda på att jag gått vidare på sj-utbildningen som startar i september.
Grattis! Jag sökte också men ingen har hört av sig till mig, ringde de eller skickade de mail?
/mino
mino skrev:
Grattis! Jag sökte också men ingen har hört av sig till mig, ringde de eller skickade de mail?
Tack så mycket! De ringde. Jag blev väldigt förvånad över att det inte blev mejlsvar, men vid närmare eftertanke förstår man ju det. De är självklart måna om att veta säkert att man kan komma på testdagarna osv.
Känns jättespännande!
Med tanke på att de förmodligen har ganska många att ringa till, så är det ju inte säkert att de hunnit ringa alla än. Så håll tummarna!!
Tack, jag håller tummarna! Hoppas verkligen de ringer mig snart :-)
Tycker att jag borde bli utvald för jag är busschaufför och hoppas det är meriterande, tyvärr hann jag inte lägga så mycket tid på ansökan som jag hade velat, upptäckte annonsen samma kväll den sista ansökningsdagen så det blev lite bråttom att fixa, men man hoppas ju...
Är detta verkligen ett framtidsyrke? Om 10-15 år är ju t.ex. tunnelbanan förarlös. Kanske.
Beror nog på vad man menar med framtiden, utvecklingen är inte direkt jättesnabb på järnvägen. Kommer att ta många år ens innan man byggt höghastighetsbanor mellan våra storstäder.
Teknik för förarlösa tåg och flygplan finns väl i princip redan, problemet är att folk inte vill åka med dem, utan man vill gärna ha en människa bakom spakarna som kan ta vid om det blir problem.
Tunnelbanan är ju alltid inne i stan där personal snabbt kan vara på plats vid eventuella problem.
http://www.banverket.se/sv/Amnen/Jarnvagen/Undersida-1-Jarnvagen/Framtidsplanen.aspx
tidsplanen för bl a höghastighetsbana....lokföraryrket kommer nog överleva åtminstine en generation till känns det som när man ser tidsspannet....
vem vet vad som händer om 15 år? det är inte en läkarutbildning vi snackar om... såna 50 veckors utbildningar kan man göra vart 10-de år...
jag undrar om det verkligen finns jobb..?
har precis kollat på arbetsförmedlingen...det finns tre-fyra...
stämmer det att i Norge och Danmark tjänar lokförare dubbelt så mycket?
gäller svensk lok-körkort i dessa länder?
rex skrev:
jag undrar om det verkligen finns jobb..?
Det finns jobb. Massa jobb. I nuläget kanske 50-100. De närmaste åren uppskattningsvis 500-1000. Anledningen är att medelåldern på lokförare är hög och de flesta kommer snart att gå i pension.
rex skrev:
har precis kollat på arbetsförmedlingen...det finns tre-fyra...
Det finns inga lokförare över som skulle söka dessa jobb, så det är inte så meningsfullt att annonsera där. I stället anordnar företagen egna utbildningar, eftersom de ordinarie utbildningarna med kanske 60 platser per år inte räcker.
rex skrev:
stämmer det att i Norge och Danmark tjänar lokförare dubbelt så mycket? gäller svensk lok-körkort i dessa länder?
I Norge tjänar man generellt mer, men det är också dyrare att bo där. Danmark vet jag inte, men om man blir utlånad till utlandet får man ju traktamente. Nej, svenskt "lokkörkort" gäller inte utomlands, det är för stora skillnader i hur man kör tåg. Men att vara svensk lokförare är ju en merit.
vet nån vad är det lägsta man ska ha på högskoleprovet för att bli antagen ?
rex, med tanke på att jag inte gjort något högskoleprov, och har cirka en vecka kvar till slutprovet i teoridelen för lokförarutbildningen, så skulle jag nog säga att det inte är ens ett krav att ha gjort det..!
Och vad gäller förarlösa tåg som undrades om ovan, så är det nog väldigt långt borta från svenska järnvägar, det finns alldeles för många variabler att hålla reda på för att det skulle vara genomförbart inom kort. Möjligen på helt nyproducerade spår, separat avskiljda från övrigt spårnät att det skulle fungera. Ta bara en sådan sak som alla de klotväxlar som finns i tusentals, tio tusentals om inte ännu mer som i sådana fall måste byggas om, eller bemannas, lär inte hända direkt snart.. ;)