webForumDet fria alternativet

Lön för ej färdigutbildad webutvecklare.

Jobb & karriär

56 svar · 5 578 visningar · startad av Fredde Mannen

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg
Frågan#1

Asså vette tusan i vilket forum jag skulle ställa denna fråga, satt den först cafét men det blir nog ingen hit tyckte Dryden. Så här får den komma då istället.

Jo jo, jag vet det blir en dubbelpostning..

Vad anser ni som en rimlig lön (månadslön,timlön) för en ej färdigutbildad juniorutvecklare inom .NET, Webbutveckling generellt?

Företaget är inte speciellt stort, runt 10 st anställda, och det är ett sommarjobb.

Vad tror ni?

Medlem sedan feb. 20041 311 inlägg

14-16.000 kr/mån.
Det finns ett överflöd av kompetensen på marknaden, det är "bara" ett sommarjobb och personen är inte "färdig"...

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Tycker det hänger på dina arbetsuppgifter och ansvar än utbildningen. Kommer du ha samma arbetsuppgifter (samma nivå) och samma ansvar som de fast anställda. Sen hänger det på vad företaget har för lönenivåer och vilken stad.

DanneSt skrev:

14-16.000 kr/mån.
Det finns ett överflöd av kompetensen på marknaden, det är "bara" ett sommarjobb och personen är inte "färdig"...

Ang. överflöd av kompetens kan jag inte hålla med om efter alla lästa artiklar i CS om det! :) Då skriker företagen efter komptent personal :P

14-16.000 kr/mån. då har jag i alla fall en riktlinje att gå efter.

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

DanneSt, det råder brist på utvecklare i branschen.

Vad gäller lönefrågan så säger jag att det spelar roll var tjänsten finns och hur kompetent personen ifråga är.

Det finns många idag som inte har någon webbutvecklarutbildning bakom sig men som är minst lika duktiga som utvecklare med en utbildning i bagaget.

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Det beror som sagt på arbetsuppgifter och ansvar. Min ingångslön var på 21000 och då hade jag ingen utbildning.

Okkido skrev:

Tycker det hänger på dina arbetsuppgifter och ansvar än utbildningen. Kommer du ha samma arbetsuppgifter (samma nivå) och samma ansvar som de fast anställda. Sen hänger det på vad företaget har för lönenivåer och vilken stad.

Jag kommer att samma arbetsuppgifter som den ordinarie personalen, med möjlighet att arbeta under hösten på "konsultbasis".

Företaget har i sig i dagsläget inget folk med högskoleexamen (jo 1), resten är har väl någon form av specialinriktning läst kurser osv inom bara ett område. Jag själv blir hyfsat bred.. men sen beror det nog på antalet projekt och arbetsåtgång.

fick riktlinje i tidigare i detta inlägg på 14-16000 kr/mån, kan det vara rimligt tror ni andra också?

Han som skall anställa mig skulle diskutera med VD & personalansvarig ansåg som rimlig lön, men han ville ha min åsikt också, eftersom de brukar inte anställa folk för så pass korta perioder.

colione skrev:

Det beror som sagt på arbetsuppgifter och ansvar. Min ingångslön var på 21000 och då hade jag ingen utbildning.

Okei, ja det var ett stort glapp mellan 14-16000 och 21000 kr. Kan tänka mig att det kan vara rimligt att sätta den utifrån de övriga anställda.

Och ja visst vilken ort det är, det är ju inte precis Sthlm eller Gbg, utan en mindre ort i norra Sverige.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Skulle jag varit du skulle jag nog siktat på tjugo, vilket antagligen är i överkant. Om de ber dig motivera, säger du att det är en rimlig ingångslön för en utbildad utvecklare på dagens arbetsmarknad i dina krokar, och då säger de att "men du är ju inte färdig, plus att det bara är ett extraknäck" så förhandlar ni antagligen ner lite. Under sexton tycker jag dock låter rätt snålt.

spango skrev:

Skulle jag varit du skulle jag nog siktat på tjugo, vilket antagligen är i överkant. Om de ber dig motivera, säger du att det är en rimlig ingångslön för en utbildad utvecklare på dagens arbetsmarknad i dina krokar, och då säger de att "men du är ju inte färdig, plus att det bara är ett extraknäck" så förhandlar ni antagligen ner lite. Under sexton tycker jag dock låter rätt snålt.

Okei, det är ju tanke som låter bra, att sätta lite i överkant för att sedan förhandla fram det till en rimlig nivå för oss båda.

Så runt en 115 - 125 kr / tim om det ej blir månadslön jag får.. eller?

kring 18000 - 20000 kr/mån

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Fredde Mannen skrev:

J
fick riktlinje i tidigare i detta inlägg på 14-16000 kr/mån, kan det vara rimligt tror ni andra också?

Nej, det är galet för lite. Det är vad jag tjänade på OBS! Stormarknad när jag sommarjobbade i kassan när jag var 16 år (vilket var helvetes länge sen). Det är fan mindre än vad våra indier i Bangalore tjänar.

14 000 för ett ganska kvalificerat jobb inom systemutveckling, även om det är ett sommarjobb är löjligt lite. Sikta på 18 - 22', beroende på din kompetens och utbildning (är du 5 poäng från att ta ut en civ.ing-examen eller har du läst 1 år på någon eftergymnasial mediaskola? Sånt gör skillnad).

Och som du själv skriver så finns det verkligen inte "ett överflöd" av kompetensen på marknaden. Jag vet inte i vilken del av branchen DanneSt verkar, men det är då inte samma del som jag ser..

Medlem sedan mars 2002554 inlägg

[Old]

sgtpepper skrev:

14 000 för ett ganska kvalificerat jobb inom systemutveckling, även om det är ett sommarjobb är löjligt lite. Sikta på 18 - 22', beroende på din kompetens och utbildning (är du 5 poäng från att ta ut en civ.ing-examen eller har du läst 1 år på någon eftergymnasial mediaskola? Sånt gör skillnad).

Jag har ett år kvar på min systemvetenskapliga utbildning, men har dock ett stort intresse inom webutveckling/programmering generellt.

Ja, även facket sätter sina gränser som
Medellön: 24 517
10:e percentil: 22 000
Undre kvartil: 23 250
Median: 24 450
Övre kvartil: 25 200
90:e percentil: 27 000

Så nu känns det som att man kan diskutera utifrån en 20.000 kr i alla fall.

gå ner lite grann med tanke på att jag inte har en examen i bagaet att vifta med..

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Fredde Mannen skrev:

gå ner lite grann med tanke på att jag inte har en examen i bagaet att vifta med..

Prata inte om vad du inte har utan vad du faktisk kan.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Fredde Mannen skrev:

Så nu känns det som att man kan diskutera utifrån en 20.000 kr i alla fall.

Min ingångslön var bra mycket högre än så. Börja på 24" tycker jag.

Oj oj... många bud att börja på.. brr.. spännade har aldrig sysslay med att prata ndviduella löner, har alltid varit med de löner som kollektivavtalen har (men det var ju inom handeln) :P

Medlem sedan juli 20011 129 inlägg

När jag började som webbutvecklare -99 i Uppsala så fick jag en ingångslön på 17,000kr.
Detta var på ett stort företag vars primära syssla var något helt annat än webb

Med tanke på att jag tyckte html var ganska krångligt så var det en bra lön.
Men jag skulle väl satsa på 18k-22k.

Medlem sedan feb. 20041 311 inlägg

Jag vidhåller att 14-16.000 kr är en "rimlig" lön för en studerande som tar ett tillfälligt sommarjobb inom branschen "webbutveckling". Skolorna spottar ut webb- och mediafolk dessa dagar och har gjort så under flera år. Det är ett stort överskott på denna kompetens (åtminstonde i mellansverige, ~Sundsvall). Det kanske ser helt annorlunda ut i storstäderna, men jag misstänker att situationen är liknande i Lulé?

Det beror naturligtvis också om vilken typ av kompetens man besitter. Har man arbetat i flera år med .NEt, WebSphere eller liknande och har bra referenser kan man naturligtvis kräva mer (20-25.000 kr) som ingångslön (på en fast anställning).

Löner som gällde -99 gäller inte längre! IT-bubblans glansdagar och fantasilöner måste vi bortse ifrån.

Men sen håller jag med om att du ska sikta högre!
Börja gärna på 18-20.000 kr och motivera det med det som du kan idag pch är duktig på! Försök få chefen att bortse från det som du (ännu) inte kan! Prata bara om det du har gjort! Lycka till!

Medlem sedan dec. 2005664 inlägg

DanneSt skrev:

Jag vidhåller att 14-16.000 kr är en "rimlig" lön för en studerande som tar ett tillfälligt sommarjobb inom branschen "webbutveckling". Skolorna spottar ut webb- och mediafolk dessa dagar och har gjort så under flera år. Det är ett stort överskott på denna kompetens (åtminstonde i mellansverige, ~Sundsvall). Det kanske ser helt annorlunda ut i storstäderna, men jag misstänker att situationen är liknande i Lulé?

Branshen skriker efter systemutvecklare, arkitekter osv. har svårt att tro att det skulle vara annorlunda i just Sundsvall..

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

DanneSt skrev:

Skolorna spottar ut webb- och mediafolk dessa dagar och har gjort så under flera år.
[...]
Det beror naturligtvis också om vilken typ av kompetens man besitter. Har man arbetat i flera år med .NEt, WebSphere eller liknande och har bra referenser kan man naturligtvis kräva mer (20-25.000 kr) som ingångslön (på en fast anställning).

Riktiga systemutvecklare (d.v.s., inte den typen som har läst "Photoshop for Dummies" och "Teach yourself VB.NET in 24 hours" för CSN-stålar) råder det blödande brist på, vare sig de är webbinriktade eller inte. Nu har jag förstås ingen aning om vad Fredde pluggar, men har man läst säg 120 högskolepoäng av 160 i systemvetenskap eller datalogi är man långt mer kvalificerad än någon "webb-/mediaperson".

DanneSt skrev:

Löner som gällde -99 gäller inte längre! IT-bubblans glansdagar och fantasilöner måste vi bortse ifrån.

Lönerna som gällde -03 gäller inte heller nu. Det är sötebrödsdagar. Arbetsmarknaden är hemskt varm och välkomnande till systemutvecklare. Det är definitivt den arbetssökandes marknad, kan jag konstatera som har försökt ragga nyutexaminerade både till mitt gamla och mitt nuvarande jobb, och en del bekanta. Det är dragkamp om de små liven...

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)