webForumDet fria alternativet

Blunda med ett öga

Småprat

12 svar · 3 308 visningar · startad av Web-Tor

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg
Frågan#1

Jag kan blunda med vänster öga samtidigt som jag tittar med höger öga. Däremot kan jag inte göra tvärt om. Det är helt omöjligt!

Tror ni att jag kan lära mig detta? Hur ska jag träna för att lära mig?

Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg

du beskriver inte vilken form av omöjligt du menar... försök att blinka med båda ögonen några gånger, blinka bara med det ögat du "kan" blunda med och testa gradvis att blinka med det du inte kan blinka med.

OT: det finns ett genfel som gör att vissa kan rulla tungan upp och ned (bara vissa människor kan det) du kanske upptäckt ett genfel på dina ögonlocksmuskler :) ;)

Medlem sedan juni 20003 076 inlägg

Web-Tor skrev:

Tror ni att jag kan lära mig detta?

Japp, detta kan du lära dig. För det har jag gjort! :)
Jag vet inte riktigt varför jag gjorde det men jag fick väl nån fix idé om att jag bara skulle kunna det!

Själv är jag vänsterhänt och blundar naturligt på höger öga.

Jag vet inte om det har hjälpt mig att jag är vänsterhänt men nu kan jag alltså blinka i stort sett lika enkelt med båda! :)

Hur jag gjorde kommer jag faktiskt inte ihåg men jag tror att jag t.ex. blundade med båda först, helt avslappnat, sen höll jag fast ögat jag ville träna med handen och tittade sedan med det andra ögat. när man sedan lättar på handen så försök att ha ögat stängt.

doggelito skrev:

Hur jag gjorde kommer jag faktiskt inte ihåg men jag tror att jag t.ex. blundade med båda först, helt avslappnat, sen höll jag fast ögat jag ville träna med handen och tittade sedan med det andra ögat. när man sedan lättar på handen så försök att ha ögat stängt.

Detta har jag testat och det funkar ganska bra. Ögonlocket stannar kvar i några sekunder med sedan åker det upp och är helt omöjligt att få ner igen.

hopparn skrev:

OT: det finns ett genfel som gör att vissa kan rulla tungan upp och ned (bara vissa människor kan det) du kanske upptäckt ett genfel på dina ögonlocksmuskler

Jag har redan ett genfel - jag kan blåsa luft genom ögonen. Tror inte att jag klarar av fler genfel just nu...

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Web-Tor skrev:

Jag har redan ett genfel - jag kan blåsa luft genom ögonen. Tror inte att jag klarar av fler genfel just nu...

Är det ett genfel? Det trodde jag alla kunde... jag kan det i alla fall om jag håller för näsan... =)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

öhh... mutationer är ju annars ganska vanligt bland datafolk

:e

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

doggelito skrev:

Själv är jag vänsterhänt och blundar naturligt på höger öga.

Samma här. Brukar alltid kisa lite mer och så med högerögat.

En sak till som jag just kom på:
Jag brukade sitta å köra "varannan teknik", dvs. snabbt blinka med vänster, sedan höger, sedan vänster osv.

I början blinkade man med höger (som jag gör naturligt), sedan båda, sedan höger, båda osv. eftersom jag inte klarade av att blinka med vänster i början.

Till slut kom det mer å mer!

Dock funderar jag fortfarande på varför i all sin dar jag ville lära mig detta!
Men, men, kul att lära sig nya saker.
Ungefär som när jag lärde mig "kuben" för ett halv år sedan.
Nu har jag lagt av mig lite så jag fixar den bara på typ 1 minut 50 sekunder. :)

Medlem sedan juni 20031 837 inlägg

doggelito skrev:

Ungefär som när jag lärde mig "kuben" för ett halv år sedan.
Nu har jag lagt av mig lite så jag fixar den bara på typ 1 minut 50 sekunder. :)

har du någon bra guide för kuben? misstänker att du menar rubriks kub.

The_Hulk skrev:

Japp, den menar jag! :)
Jag lärde mig denna variant:
http://www.svekub.se/content/view/3/29/

Hehe, det finns hemsidor för allt! :bire

Lite mycket att komma ihåg i början, man vill liksom lära sig alla kombinationer på en gång!
Tålamod och envishet är det som gäller! ;)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

nämen! en guide!! haha... jag köpte en såndär kubjävel på Tom Tits (där årets Svenska Mästerskap var förra helgen!)... men har inte löst den än... skitgrejjer!! :)

Känns som att vi hamnat lite off topic här men kubsnacket men ändå:
http://www.webforum.nu/showthread.php?p=757510#post757510

Medlem sedan juni 20031 837 inlägg

doggelito skrev:

The_Hulk skrev:

Japp, den menar jag! :)
Jag lärde mig denna variant:
http://www.svekub.se/content/view/3/29/

Hehe, det finns hemsidor för allt! :bire

Lite mycket att komma ihåg i början, man vill liksom lära sig alla kombinationer på en gång!
Tålamod och envishet är det som gäller! ;)

var nog inne på den för ett tag sedan men blev så mycket information att jag inte orkade titta på det då och sen glömde jag bort det. kanske ska ge den en chans. kunde lösa kuben tidigare men gör man inte det på några år glömmer man lätt bort kombinationerna.

ber om ursäkt att vi hamnade lite OT.

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)