Japp, ISS/Discovery gör ju ett "omloppsvarv" runt jorden på runt 90min om jag inte minns fel.
Är väl endast i höjdled ISS förflyttas om jag fattat det rätt då stationer sjunker konstant och man får höja upp den.
Return to the final frontier: Discovery STS-116
110 svar · 3 945 visningar · startad av J. Rönnberg · sida 5 av 6
Frågan, av J. Rönnberg
Nu har beslutet tagits att flytta fram STS-116. Startdatum är den 8 dec. klockan 03:38, svensk tid. Fuglesang kommer att genomföra två av tre rymdpromenader för att installera och aktivera ett gäng med solpaneler. Bland annat kommer man koppla om elen från en tillfällig installation till en permanent. Mer läsning/information [NASAs sida om STS-116](http://www.nasa.gov/missionpages/shuttle/
Läs frågan i sin helhet →Ja, jag misstänkte väl att hastigheten var konstant, jag ville bara få det konfirmerat. Det låter bara lite skojigt, eftersom Fuglesant kan skryta med många saker, varav en av dem dock är mest speciell enligt mig;
"Jag har varit på utsidan av världens dyraste internationella rymdstation, medans den rörde sig med en hastighet av 28.000 km/h."
Jag vet att det känns som om den står stilla, eftersom det inte finns något luftmotstånd, partiklar eller andra hinder för hastigheten, men ändå.. det är ganska sjukt. Tänkt själv att docka en rymdfärja till en rymdstation i 28.000 km/h. ;)
Men tittar man på video därifrån där man se t.ex. en del av stationen och hur snabbt jorden under rör sig, så förstår man hur fort det går egentligen.
OveRRidE skrev:
Jag vet att det känns som om den står stilla, eftersom det inte finns något luftmotstånd, partiklar eller andra hinder för hastigheten, men ändå.. det är ganska sjukt. Tänkt själv att docka en rymdfärja till en rymdstation i 28.000 km/h. ;)
Håller med, tycker också det är gansk sjukt :)
Sedan måste jag säga något, som redan nämnt, men jag tycker det är helt fantastiskt att man kan se sändingarna live på nätet (y)
Eftersom de rör sig så fort, finns det då någon risk att de blir yra?
Dum fråga kanske. :)
Den rör sig ju sådär fort för att missa marken hela tiden, alla som läst Liftarens Guide till Galaxen vet att det är grundprincipen för att flyga. ;)
Allvarligt talat dock, grejer i omloppsbana dras hela tiden ner mot Jorden, men om man skickar iväg de tillräckligt fort längs tangenten så kommer de att trilla ner mot Jorden men hela tiden missa eftersom den är rund, det gäller bara att veta hur fort man ska skicka iväg dem så de inte flyter iväg ut i solsystemet istället.
Bra läsning på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Orbit
Särskilt den förklarande bilden med kanonen en bit ner på sidan.
silfver skrev:
Eftersom de rör sig så fort, finns det då någon risk att de blir yra?
Dum fråga kanske. :)
Det finns dom som blivit illamående då de klivit utanför lastrummet på rymdfäjorna då man helt plötsligt har en referenspunkt i form av jorden som swischar förbi under fötterna.
Mr. N. skrev:
Den rör sig ju sådär fort för att missa marken hela tiden, alla som läst Liftarens Guide till Galaxen vet att det är grundprincipen för att flyga. ;)
Allvarligt talat dock, grejer i omloppsbana dras hela tiden ner mot Jorden, men om man skickar iväg de tillräckligt fort längs tangenten så kommer de att trilla ner mot Jorden men hela tiden missa eftersom den är rund, det gäller bara att veta hur fort man ska skicka iväg dem så de inte flyter iväg ut i solsystemet istället.
Bra läsning på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Orbit
Särskilt den förklarande bilden med kanonen en bit ner på sidan.
Man kan alltså säga att det är Jordens dragningskraft som håller ISS i denna mer eller mindre konstanta hastighet?
OveRRidE skrev:
Man kan alltså säga att det är Jordens dragningskraft som håller ISS i denna mer eller mindre konstanta hastighet?
Ja. Men för att behålla höjd så skjuter rymdfärjorna upp stationens bana. Det här var något som de var oroliga för när Columbia kraschade. De ryska Sojuzkapslarna kan inte göra det så man var orolig för hur länge rymdfärjorna skulle ha flygförbud.
Man har problem med hopvikningen av solpanel P6 del 4B. Just nu försöker man lösa det hela.
Phorpher skrev:
Ja. Men för att behålla höjd så skjuter rymdfärjorna upp stationens bana. Det här var något som de var oroliga för när Columbia kraschade. De ryska Sojuzkapslarna kan inte göra det så man var orolig för hur länge rymdfärjorna skulle ha flygförbud.
Även Progress- och Sojuzkapslarna kan höja banan, dock inte lika mycket. Man har använt progesskapslar flera gånger.
Jag hörde att Fuglesang eventuellt skulle snacka med elever på min gamla skola i Knivsta :)
J. Rönnberg skrev:
Även Progress- och Sojuzkapslarna kan höja banan, dock inte lika mycket. Man har använt progesskapslar flera gånger.
Ah, så var det nog ja. :)
Läste att Fuglesangs rymddräkt är värd 12 milijoner dollar. Inga dåliga paltor det där... :e
Gein skrev:
Jag hörde att Fuglesang eventuellt skulle snacka med elever på min gamla skola i Knivsta :)
Coolt. :) Hörde om det på nyheterna precis. De får tydligen 20 minuter med honom. De skulle kommunicera via en amatörradiostation i Australien, haha! :) Liksom, andra sidan jordklotet? Var ligger logiken?
Japp, jag tycker det är extra coolt eftersom jag har haft den läraren (Thomas Nordlöv) :)
Åhå, det är min gamla skola också! ;) Fast jag hade aldrig Nordlöv.
Min syrra går där nu, fast hon fick inte vara med. §jr
P6 fortfarande inte hopvikt och nu kommer man testa en sak till och dra ihop P6 tillräckligt så den inte är ivägen för P4.
silfver skrev:
Coolt. :) Hörde om det på nyheterna precis. De får tydligen 20 minuter med honom. De skulle kommunicera via en amatörradiostation i Australien, haha! :) Liksom, andra sidan jordklotet? Var ligger logiken?
Jorden är rund och de rör sig i 28.000 km/h?
Jag misstänker att problematiken ligger i att hålla kontakt, eftersom man kanske inte vill vara på andra sidan jorden om man vill försöka sådan kommunikation. De befinner sig väl antaligen någonstans där ovanför just då.
Ingen som följer landningen?
Jodå! Nasas sändning står på, på ena skärmen!
Jodå.. Jag sitter klistrad..
Morsan sitter klistrad hos sig & får översättninger via MSN av mig :e