webForumDet fria alternativet

Kosttillskott

Träning & hälsa

26 svar · 1 270 visningar · startad av AndreasC

Medlem sedan mars 20011 964 inlägg
Frågan#1

Någon som kan rekomendera något bra kosttillskott som man kan använda dagligen för att komplettera ens övriga näringsintag via maten med? Något som innehåller de flesta av de näringsämnen som kroppen behöver. Behöver gå upp i vikt och har hört att man kan använda näringstillskott som komplement till maten.

Har testat något med jordgubbssmak, köpte det på ett gym och tyckte det smaka apa, så helst om det finns nåt annat.

Något ni kan rekomendera sådär direkt?

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Flyttar tråden från caféet.

Och vart hör detta hemma då? Under elektronik eller? Du får ursäkta men jag hittade inget som hade med kosttilskott att göra så jag valde att skriva i cafeét. En förklaring till att du valde att flytta tråden kanske skulle vara på sin plats?

Jasså du ville ha det under mat och dryck. Tänkte lägga det där först men jag tyckte då inte att det hade med kosttillskott att göra. Aja.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

AndreasC skrev:

En förklaring till att du valde att flytta tråden kanske skulle vara på sin plats?

Jag skrev:

- I caféet finns det risk för trams.
- För seriösa diskussioner som inte passar i något annat forum hänvisar vi till Övriga frågor.

Källa.

Så, i all välmening och för att undvika eventuellt trams så flyttade jag tråden från caféet, eftersom jag uppfattade tråden som seriös. Den som inte är nöjd med beslutet är välkommen att återigen rapportera tråden eller reda ut det hela med forumledarna.

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Kolla in Mass FX under gainers. Chokladvarianten smakar rätt schysst med mjölk.
Eller Gainer PRO. Choklad även där skulle jag ha valt. Alt. vanilj eller jordgubb.

Nu kanske du inte tränar, men jag har provat de två ovanstående och ökat ca: 10kg i vikt sedan februari i år. Dock väldigt mycket p.g.a. träningen såklart. Tog dock bara tillskott under första 4 månaderna.

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

AndreasC skrev:

Någon som kan rekomendera något bra kosttillskott som man kan använda dagligen för att komplettera ens övriga näringsintag via maten med? Något som innehåller de flesta av de näringsämnen som kroppen behöver. Behöver gå upp i vikt och har hört att man kan använda näringstillskott som komplement till maten.

Har testat något med jordgubbssmak, köpte det på ett gym och tyckte det smaka apa, så helst om det finns nåt annat.

Något ni kan rekomendera sådär direkt?

Brukar köra med Twinlabs produkter och de tycker jag smakar helt ok, bara att blanda ut med vatten eller juice.
http://www.twinlab.se
Dessa produkter hittar du överallt så det ska inte vara svårt att få tag i detta.

Tack för hjälpen. Kollade in Gainer Pro och den verkar ju vara vettig faktiskt. Tränar ingen styrketräning. Jag gjorde det ett tag men jag hade ingen motivation att fortsätta. Jag tröttnar ganska snabbt på saker.

Men det stod att den passade bra i kombination med alla typer av idrotter så det borde ju kunna ge något resultat i kombination med motionssimm och att kuta ett par varv i skogen?

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Jag förstår inte vad syftet är att proppa i sig massor av energi som sedan lagras som fett i kroppen. Hur smal är du egentligen?

Jag är smalare än du kan föreställa dig. Föreställ dig ett skelett med hud på.

Sedan är väl iden att förbränna den energi man tar in så man ökar muskelmassa eller?

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Sedan är väl iden att förbränna den energi man tar in så man ökar muskelmassa eller?

För att bygga muskler handlar det inte om att förbränna energin du stoppar in dig, snarare tvärt om. För att bygga muskler krävs energiintag och träning, man måste bryta ned musklerna för att du ska kunna bygga mer muskler, energin behöver sedan kroppen för att återhämta sig och bygga upp musklerna igen. Enkelt förklarat. Ska du inte bulka och kombinera styrketräning med kosttillskott ska du ge fan i gainern enligt mig. Gör en uträkning av hur många kal. du behöver per dag enligt benedict-formeln, ät sedan lite mer kalorier (200-400) mer än du behöver per dag så ska du se att du går upp i vikt.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag har samma problem som du och min massör (han kan mycket om kost också ;)) sa att enda sättet för mig att gå upp i vikt var att träna explosivt (styrketräning) istället för förbränningsträning (innebandy, badminton) som jag gör idag.

Medlem sedan feb. 20001 861 inlägg

Varför äter du helt enkelt inte mer?

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

OlleBoop skrev:

Varför äter du helt enkelt inte mer?

Du får det att låta så enkelt. Jag vet inte hur Andreas situation ser ut men för egen del kan jag äta hur mycket som helst av vad som helst utan att öka ett gram.

Jag åkte på en maginfluensa för en månad sedan och tappade fem kilo. Jag har ätit massor med mat sedan dess. Jag äter flera extra mellanmål varje dag och försöker hitta så fet mat som möjligt (delikatessyoghurt, 40%-ig grädde i maten, extra smör på mackan). Jag har fått tillbaka ett av de fem tappade kilona...

Så att be Andreas äta mer är nog lika bra tips som att be en tjock person äta mindre. ;)

Medlem sedan feb. 20001 861 inlägg

Generellt sätt är det ju det man ska be en tjock person göra... ;)

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

AndreasC: Hur gammal är du?

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

Web-Tor skrev:

Du får det att låta så enkelt. Jag vet inte hur Andreas situation ser ut men för egen del kan jag äta hur mycket som helst av vad som helst utan att öka ett gram.

Jag åkte på en maginfluensa för en månad sedan och tappade fem kilo. Jag har ätit massor med mat sedan dess. Jag äter flera extra mellanmål varje dag och försöker hitta så fet mat som möjligt (delikatessyoghurt, 40%-ig grädde i maten, extra smör på mackan). Jag har fått tillbaka ett av de fem tappade kilona...
Så att be Andreas äta mer är nog lika bra tips som att be en tjock person äta mindre. ;)

Har själv varit i samma situation och vägde 66kg i vid 20 års ålder och var 1,90 lång, så man såg inte så grov ut ;)

Så jag tycker att man skall äta allt som man kommer över oavsett om det är nyttigt eller ej, tyckte själv att jag åt mycket när jag såg ut som ett sugrör, visserligen så höll jag på att träna på hög nivå, dock när jag började styrketräna så var jag tvungen att äta ännu mera och tryckte bl.a. i mig 2-3 kebabtallrikar och gigantiska protioner gröt och husmanskost nästan dagligen tills dess att jag hade gått upp så pass mycket i vikt att jag kunde återgå till en normal konsumtion. Åt 8 mål per dag varav 5 mål lagade måltider.
Kosttillskott är som det låter ett komplement till den dagliga kosten, detta bör i första hand användas för 2-3 mellanmål per dag.
Så jag tror att regelbunda mål med 2-3 timmars mellanrum är en bra start, sedan så skadar det inte att styrketräna, detta hjälpte mig väldigt mycket, dock så är jag ganska säker att man som nybörjare inte skall köra tungt utan köra många reps för att dels vänja kroppen samt att lära sig rörelserna.

Så det är bara att trycka i sig allt som man kommer över och se till att alltid äta på något samt dricka mycket vatten.

Medlem sedan sep. 2005849 inlägg

OlleBoop skrev:

Generellt sätt är det ju det man ska be en tjock person göra... ;)

Det betyder inte att det är enkelt. Det finns smala personer som äter hur mycket som helst och ändå inte går upp ett gram, och det finns tjocka personer som nästan inte äter något alls men som ändå inte går ner i vikt. Så... det är inte så enkelt, åt något håll. Har dock hört av personer med erfarenhet av båda situationer att det är svårare att gå upp i vikt än ner.

Håller med de andra smala personerna här, jag är själv i den situationen. Förut kunde jag inte ens äta normala portioner för det fick helt enkelt inte plats i magen, då är det inte så lätt att äta mycket. Nu äter jag dock riktigt stora portioner (för min storlek :p), känns bra!!

Men i alla fall. Det handlar inte bara om hur mycket man äter, utan även hur ofta och framförallt vad man äter. Vill man gå upp i vikt ska man äta regelbundet och försöka äta ungefär lika mycket varje dag (dvs inte äta jättemycket ena dagen och nästan inget alls nästa, för då går förbränningen i taket).

Däremot är det inte bättre för smala personer att äta onyttiga saker, än vad det är för "andra". Att smäcka i sig pizzor och godis osv är precis lika illa för en smal person, det sätter sig på insidan likväl, i blodkärl osv, det spelar ingen roll om man är smal eller inte.

Det jobbiga är att alla tror att man kan säga vad som helst till någon som är smal, "Ät mer, du behöver det", "Det är en kaka över här, den kan väl du ta, som är så smal", "Vad smal du är", "Du behöver väl inte träna, du som redan är så smal" osv osv osv.... Men inte säger man så till någon som är tjock, inte utan att få en smäll iaf. Vänd på dessa påståenden till motsatsen och tänk efter hur ofta man hör det...

Jag använder själv kosttillskott och jag kan ärligt säga, jag vill inte tänka på hur jag hade mått idag om jag inte gjort det. Men det ska ju precis som Vatos Locos säger vara ett komplement. Det är perfekt att ta mellan måltiderna, eller kanske precis efter, bara för att fylla på det där extra.

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

erka skrev:

Gör en uträkning av hur många kal. du behöver per dag enligt benedict-formeln

Hur lyder (säger man så? :p) den? :)

Jag är 25 år gammal. Jag är 186 cm lång och väger 53 kilo lite drygt. Har inte kunnat läsa vad ni skriver men ska kolla på det ordentligt ikväll när jag kommer hem.

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)