Fasen. Jag ska laga omelett i morgon men såg nu att äggen har gått ut. Bäst före-datumet är satt till 21 juli. I morgon är det 4 augusti, vad tror ni? Är det kört? Eller kan jag laga med dem ändå?
Ifall de inte luktar äckligt borde de väl gå att äta? :)
Fasen. Jag ska laga omelett i morgon men såg nu att äggen har gått ut. Bäst före-datumet är satt till 21 juli. I morgon är det 4 augusti, vad tror ni? Är det kört? Eller kan jag laga med dem ändå?
Ifall de inte luktar äckligt borde de väl gå att äta? :)
Kläck dem i ett glas och lukta. Luktar det ägg, dvs. nästan ingenting så är det bara att använda.
Många stirrar sig blinda på utgångsdatumen. Så länge det inte luktar konstigt så är det bara att köra, och det gäller ju givetvis inte bara ägg. Jag har tillagat ägg som passerat utgångsdatum med längre tid än dina ägg och jag lever fortfarande och så vitt jag minns så var det ingen av mina omeletter som smakade dåligt heller. ;)
Hur gör man med salt som har passerat bäst före-datum?
Använder det i samma omelett som de utgångna äggen.
Sedan blir det kanske utgång till utedasset.
Min fråga
Varför chansa med något som kan vara gammalt till ett pris av ca en krona per ägg?
Om man vore på en Robinsonö kanske detta är motiverat.
Kom ihåg att vi nyss har passerat fruntimmersveckan.
Och detta i ett klimat som kan gå till historien som varmast på många år. :P
man kan kolla ägg genom att snurra dem på t ex diskbänken, antingen roterar de rakt som en "snurra" eller så wobblar de iväg. Detta för att äggulan befinner sig olika beroende på om de är färska eller gamla. Om det var färska eller gamla som wobblade har jag dock glömt :P