Ja, att Coca-Cola inte är bra för tänderna, det vet vi väl allihopa. Men en vän till mig sa för ett tag sen att ifall man borstar tänderna strax efter att man druckit lite Cola så kan man borsta bort emaljen på tänderna. För Colan gör att emaljen fräts bort, och borstar man då tänderna precis efter så hinner den inte fästa på tanden igen. Ligger det någon sanning i det här?
Och gäller det här då även ifall man tuggar tuggummi? Då kan man ju i princip tugga bort emaljen. Men jag menar... ifall man väntar med de här sakerna så får man ju kassa tänder hur man än gör?
Själv dricker jag minsta 3 liter CocaColaLight per/dag och ofta borstar man tänderna efter att man drukit och eftersom jag drukit Coca-Cola i över 3 år varje dag och borstat tänderna varje dag så borde det ju ha blivit så för mig???
Men min tandläkare säger att jag har perfekta tänder och har aldrig nämnt något om att jag skulle ha dålig emalj, Men detta e nog ganska olika förn person till person, Men att det skulle vara Coca-Colan som gör att emaljen försvinner e nog inte sant...
Kort svar (jag är på väg ut): Light-läsk är inte skadligt för tänderna utan det ska man kunna dricka mycket av utan att vara orolig för tänderna, enligt min tandläkare. Problem solved! ;)
Ja, det gör det enligt min mor som är tandsköterska. Det bästa är att man efter ett glas cola tar ett glas vatten och sköljer munnen med (gärna flour om man vill vara overkill). Hon rekommenderar att man ej bortstar tänderna direkt efter intag av cola, sportdryck, läskedrycker eller annat sött/surt som man äter eller dricker.
i nya Coca Cola light har dom väl bytt sötningsmedel till ett som är bättre, Suspartam eller vad det nu hetter... den smakar faktiskt riktigt bra, ska nog börja med den istället... så äckligt mycket socker annars ju :(
Sukralos menar du väl? Aspartam hade dom i förut men det smakade apa så det blev ett byte som tur är. Om det var orsak till smaken vet jag iofs inte. Men iaf, som följd av att gamla Cola Light smakade som det gjorde är det tyvärr många som fortfarande tror att lightläsk smakar äckligt.
det sjuka med sucralos är ju att det ger cancer.. men säg nått som inte ger cancer?
Är det där verkligen bekräftat? Jag hörde en professor prata om sötningsmedel på P1 och jag kan inte minnas att han konstaterade att så var fallet. Det låter väldigt märkligt att Livsmedelsverket skulle tillåta det i så fall. Jag vet att det råder delade meningar om hurvida sötningsmedel är hälsosamma eller ej, och hur de i så fall påverkar hälsan negativt, men det finns väl inget som kan tolkas som fakta?
stattin skrev:
Sötningsmedel binder fett lika bra som socker så men blir inte mindre fet av light dricka. eller hur man ska säga..
Ehum. Tjock/fet blir man av energiöverskott och eftersom lightdrycker
1. innehåller ytterst små mängder sötningsmedel och
2. sötningsmedlen är så pass energisnåla
skulle jag vilja gå emot det påståendet. :)
Sötningsmedel gör en inte smalare men det bidrar till ett mindre energiintag i förhållande till vanligt socker vilket i sig kan leda till viktminskning om man fortfarande inte får i sig mer energi än vad man gör av med.
Ehum. Tjock/fet blir man av energiöverskott och eftersom lightdrycker
1. innehåller ytterst små mängder sötningsmedel och
2. sötningsmedlen är så pass energisnåla
skulle jag vilja gå emot det påståendet. :)
Sötningsmedel gör en inte smalare men det bidrar till ett mindre energiintag i förhållande till vanligt socker vilket i sig kan leda till viktminskning om man fortfarande inte får i sig mer energi än vad man gör av med.
Rätta mig om jag har fel. :)
iofs så är det blandningen av socker/sötnigsmedel och annat intag som gör en fet. Men kroppen ser ingen skillnad på socker och sötningsmedel, sött som sött.
Och cola överhuvudtaget :bla ta en öl isället :birp
iofs så är det blandningen av socker/sötnigsmedel och annat intag som gör en fet. Men kroppen ser ingen skillnad på socker och sötningsmedel, sött som sött.
Överskott av energi gör en tjock. <-- Punkt. :) Om energin sedan kommer från kolhydrater, socker, protein eller fett, det spelar ingen roll. Dricker du så mycket lightdrycker att du får ett energiöverskott, ja då ökar du i vikt. Så enkelt är det. :)
Man ska komma ihåg att man måste dricka ohyggligt stora mängder lightläsk för att få i sig samma mängd energi som vanlig läsk innehåller. Om jag inte minns fel är Aspartam typ 200 gånger sötare än socker medan Sukralos är ca 700 gånger sötare.
261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25