webForumDet fria alternativet

Hur mycket borde jag få i försäkringspengar för moppen?

Konsumentråd

4 svar · 436 visningar · startad av Gardell

Medlem sedan juli 2002688 inlägg
Frågan#1

Hej!

Som jag skrev tidigare blev ju moppen stulen. Inget nytt på den fronten så nu blir det att ta ut försäkringspengarna istället. Morapolisen började aldrig nån förundersökning trots massor av vittnen och t.om. misstänkta personer.. man blir så less. :(

En väldigt god nyhet var ju dock att vi faktiskt hade försäkring. Så det var ju kanonskönt. :D
Men nu börjar man fundera lite på hur mycket den kan vara värd i försäkringsbolagets ögon.. någon summa att inrikta sig på borde ju finnas.

Yamaha Aerox årsmodell 2001, nypris 29 000:- (men jag köpte den för 19 000:- när den hade gått 60 mil).. Nu hade den gått rätt långt dock, ca 1300 mil. Fint skick annars (kvittar iofs).. Försäkringsbolaget är Länsförsäkringar (Dalarnas Försäkringsbolag) och försäkringsformen (?) var garageförsäkring.. De verkar gå för runt 13 000-16 000:- begagnade, jag blev själv erbjuden 17 000:- för den när den hade gått runt 1000 mil.

Hur mycket kan man tänka sig få? 10 000:-?
Ni som är lite mer bevandrade i detta ämne kanske har några kloka ord att säga? :)

Tack på förhand! :)

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Det är ju försäkringsbolaget som kommer sätta värdet på din moped, inte du. Fast jag vet inte vad syftet med tråden var, att kanske spekulera i vad du kommer få? I så fall låter väl strax under 10.000:- ganska rimligt.

Medlem sedan juli 2002688 inlägg

Ja, självklart vet jag väl att det är försäkringsbolaget som gör det. :p

Och syftet var väl just detsamma.. spekulera i hur mycket jag borde kunna få, realistiskt sätt.. Försäkringsbolagen har väl en förmåga att alltid undervärdera? :(

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Tor inte du kommer få under 10000kr. jag skulle sikta in mig på runt 12-13 tusen.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Du kommer att få ett förslag från försäkringsbolaget.
Det är du avvaktande till och förklarar vad du har gjort för att få tillbaka mopeden samt ger en beskrivning av din kommunikation med Polisen. Det bör kunna höja beloppet.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)