webForumDet fria alternativet

Stöld av moped i natt.. Teorier & tips på vad jag ska göra önskas.

Mobiltelefoner

19 svar · 1 549 visningar · startad av Gardell

Medlem sedan juli 2002688 inlägg
Frågan#1

Hej!

(Tyckte detta inte passade i Fordonsforumet då det handlar om själva stölden och inte fordonet?)

I natt har de stulit vår moped. En EU-moped. Maximal otur har vi också, då vi just idag plockade hem den från vintergarage ett par mil härifrån och har således inte ens hunnit fixa försäkringen. :( :( Vi bor ju i Moras värsta område för sånt här (mestadels knarkare som springer och gör småstölder här) och mopeden har fått stått orörd i snart fem år, förutom ett stöldförsök (då helt olåst för tre år sedan), men vi hittade den runt hörnet. Nåväl.

Runt kl 22 igår var den hemma, efter det vet vi inte säkert förrens runt 01.10 när vi skulle sova, då vi av en slump upptäckte att den inte stod där vi hade ställt den. Vi bor i ett hyresområde och den var fastlåst med kätting i cykelstället. Vår granne hade någon form av fest till framåt 23-23.30, kanske någon av de har sett nåt. Tänkte höra i morgon. Den karln och hans sällskap är väl inte till att lita 100% på heller sägs det men, nåja.. Kättingen låg kvar och var uppklippt. Något fastfrusen i isen, så precis nyligen vid kl 1 lär det inte varit, åtminstone en timme tidigare tycker man.

Vi har varit ute och sprungit runt i området och i de närmaste krokarna samt varit ute med bil och letat. Och givetvis polisanmält det. Inga resultat.

Teorier:
Jag har finkammat gruslagret utanför efter spår, det är ju "rattlås" (om än dåligt), både nött sen förra försöket och säkert lätt att bryta upp nu. Men de kan ju inte stått utanför på planen här och bänt med det tycker man.. Och det finns verkligen inga konkreta spår, så två personer måste det ju ha varit eftersom det inte finns släpspår efter upprätning (går ju snett med rattlås) eller nåt. Så en måste ha sprungit och lyft framdelen tycker man väl.

Vilken väg de har tagit är väl svårt att säga, men troligast är rakt fram på trädgårdsplattor bredvid en gräsmatta och raka vägen till bilparkeringen och säkert därifrån med en bil. Hur länge kan de orka springa med den i det skicket annars liksom? Personligen tror jag att det var nån som var ute efter att stjäla också, vem bär en bultsax alt. grövre avbitartång med sig annars liksom? En impulsgrej av någon knarkare lär det ju inte varit tycker man.. Men å andra sidan var det väl rätt skumt upplagt ändå. En lördagkväll, till råga Påskafton då det är massa folk i farten. Dessutom väldigt skum tid, senast 00.30, minst, säkert tidigare. Så detta talar väl för att det skulle vara en impulsgrej, men hur har de då fått upp låset? :l

Man blir bara så sjukt less på det här.. Och sjukt extrem otur man har också.. fy fasen vad jobbigt det är bara.. Förberedd på att aldrig få se den där grejen igen.. min ögonsten, tillika guldgruva i dessa dyra bensintider.. Och inga försäkringspengar finns det.. och den är inte ens färdigbetald på avbetalningen på 6 månader.. wiiee.. :( Nåväl.. Önskar alla möjliga tips, teorier och råd på vad jag ska göra.. Stort tack på förhand!

Modell: Yamaha Aerox 2001, blå
Regnummer: SOF 446

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Tråkigt det som har skett, speciellt tråkigt att du inte hunnit teckna en försäkring.
Det bästa du kan göra just nu är väl att göra en polisanmälan och ge polisen ramnumret osv, samt prata med diverse fritidsgårdar där ungdomar rör sig, registreringsplåten röck dom nog bort på plats!

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Undrar om inte hemförsäkringen kan täcka lite granna?! Den tycker ju cykel, men det var ju moped. Det skadar inte och kolla iaf.

Medlem sedan sep. 2003110 inlägg

M.Cheraghi skrev:

...samt prata med diverse fritidsgårdar där ungdomar rör sig!

Tyckte det var en bra idé. Sätt upp lappar vid tex. fritidsgårdar, systembolaget och andra platser där ungdomar samt pundare brukar hänga. Med bild på moppen och information om en belöning till den som ger ett avgörande tips. Tror säkert en ungdom/pundare kan ange någon dom känner för en 500kr §e

Tack för svaren. Allt är väldigt uppskattat. :)
Här kommer en seriös sammanfattning av allt jag vet för närvarande:

Vi har forskat vidare idag och fått fram en hel del av värde. Samtidigt som det verkar vara delvis "planerat" men ändå mer av ett "den där tar jag"-sak. Det handlar om en enskild person och han har blivit iakttagen av hittills tre personer på sin väg.

Vittnen och iakttagelser

Alla som har sett honom är våra grannar. Så tidigt som 22.30-22.40 är han siktad utanför porten. När vår närmaste granne (hädanefter Granne A) skulle gå ut för att rasta hundarna blev han upptäckt. Då stod mannen utanför (vid mopeden) och när Granne A öppnade porten så hade han sprungit iväg, men Granne A hade inte tänkt nå mer på det just då. Nästa spår är faktiskt däckspår i gruset (icke animerat) som jag har siktat idag. Det syns just där att det har gått snett (åt vänster tack vare rattlåset) och att han har lyft den till rätta och sedan fortsatt, observera att hans riktning är mot kameran.

Spåren fortsätter över gruset men är sedan borta över gräsmattan mot cykelvägen. Han är sedan iakttagen av Granne B ute på cykelvägen bakom husen här, där då Granne B hade sett en snubbe gå och putta en moped. Granne B hade dock inte tänkt på och inte sett om det var vår. Men mycket troligt var det den.

Nästa iakttagelse är borta vid skolan (50 meter neråt centrum) av Granne C. Där hade mannen stått och muttrat och försökt kicka igång mopeden. Enligt Granne C som har sett det hela verkade han vara pådragen och muttrig. Och det lär nog stämma, om man försöker få igång den utan tändning så måste man nog vara bra pådragen. Men han hade gett upp och fortsatt att gå.

Nästa gång sågs han återigen av Granne A med hundarna. Granne A hade mött honom gåendes med en moped neråt centrum ca 250 meter härifrån. Han hade burit sig fumligt och skumt åt. Verkat ställd (kanske för att han kände igen Granne A från porten) och samtidigt dragit och svängt konstigt med mopeden (rattlåset). Men inte då heller reagerade Granne A på att det var vår moped och att den hade stått här utanför. Detta är sista gången han sågs av någon, oss veterligen, runt 23.00.

Granne X

Vi har en "kvarterspolis" (f.d. säkerhetsvakt) som är mycket insatt i och om rån och brott i området, som har mycket kontakt med polis och har mycket övriga kontakter. Enligt Granne X har han siktat en liknande man. Lång och kraftig, tillsammans med områdets knarkgäng för ungefär ett år sedan, och var då inblandad i rån. I dagarna hade Granne X siktat mannen igen och anat oråd, så det kan mycket möjligt vara denne man. Dock för Polisen helt okänd. Granne X är dock nu helt insatt i vårt fall och "arbetar" med det. Vi har fått en del uppgifter att bygga på.

Till utseendet är han enligt alla mycket stor och kraftig. Ca 1.90 lång, väldigt kraftigt byggd med mustasch och keps. Mycket troligen en knarkare eller skumrask, styrks både av Granne C's signalement om att han varit pådragen och också av Granne X siktande av misstänkt man med sällskap.

Fler teorier och funderingar

Jag får inte riktigt ihop en del av det här. Han måste ju varit bestämd och på jakt efter nåt att sno då han uppenbarligen har haft en bultsax alt. större tång med sig. Samtidigt relativt kallt av honom att gå fram till porten och knipsa upp och dragit iväg med mopeden, den tidpunkten en lördagkväll tillika påskafton med mycket folk i farten. Ändå uppenbarligen ganska dum då han försökt kicka igång den utan tändning och enligt Granne C's signalement inte riktigt förstått varför det inte gått, därav butterheten. Även gått neråt stan med den, just på de mest gångtrafikerade cykelvägarna och med rattlåset i. Vad skulle han ner däråt och göra? Detta tyder i mina ögon på ett desperat försök att få nåt att byta mot lite knark eller nåt sånt. Egentligen. Och om det är så, så lär den väl inte vara så det går hitta den i nåt dike eller nåt.

Efterforskningar

Vi har varit ute i sammanlagt fem timmar och letat idag, mer eller mindre större delen av stan och relativt noga i hans väg, utan minsta spår. Så att han har gett upp och slängt den i nåt dike är nog rätt uteslutet. Vi har också hittat en cykel ståendes runt hörnet på vårat hus som inte varit där tidigare. Möjligt att det kan vara hans. Tillägg: Jag har nu varit ute på kompletterande cykeltur och finkammat kommande områden omkring där han sågs senast. Helt utan resultat. Sedan är det centrum och där har vi också gått igenom de mest väsentliga delarna. Men där vi inte varit har säkert nån annan varit, och om de sett den tycker man isåfall att de borde anmält den.

Filer

Spår i gruset
Spår i gruset - animerat
Närbild på spåren
Cykeln runt hörnet
Lås och kätting med den uppklippta länken
Karta över området med uppritningar och beskrivningar

Jättetacksam för fler tips, förslag och ev. teorier!!! (y)

R/ hur hade jag stavat egentligen? :r

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Så intressant. Jag väntar med spänning på fortsättning.
Tänk om alla hälare försvann. Vad skulle dom då göra.
Vem köper och varför?
Mycket snyggt dokumenterat. undrar vad Polisen säger om en sådan här redogörelse. De borde bli glada. Kolla med ungdomarna och kioskägare nere på centrum vid ungefär samma tid ikväll som igår.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Efterlyst IRL! :e

Jävlar vad bra att forska så mycket på egen hand! Det stjäls ju moppar i parti och minut numera, så polisen har väl inte så mycket egna resurser att sätta in på varje enskilt fall, så det här är ju kalasbra jobbat! (y)
Drägg som stjäl ska sättas dit ordentligt, varför har vi inte skampålar på stadens torg längre?

Tack Lasp och :stefan: för era kommentarer :)

Jag har nu varit ute på kompletterande cykeltur och finkammat kommande områden omkring där han sågs senast. Helt utan resultat. Sedan är det centrum och där har vi också gått igenom de mest väsentliga delarna. Men där vi inte varit har säkert nån annan varit, och om de sett den tycker man isåfall att de borde anmält den.

Så, för tillfället finns det ingenting mer jag kan göra. Spåren försvinner och man kan nog med säkerhet säga efter all sökning vi har gjort att den inte bara är dumpad någonstans. Om han har lämnat den har han säkert gömt den och säkert hämtat den redan isåfall. Eller kanske släpat den ända till målet, alternativt fått tag i "flytthjälp". Hur som helst så lär den säkert stå gömd vid det här laget.

I morgon börjar väl "fas 2" med att sätta upp lappar med hittelön, runtfrågning här och där och ev. närmare kontroll av det Granne X har grävt fram.

Tips & teorier är fortfarande mer än välkomna. :bire

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Vill bara beklaga vad som hänt och säga att det är starkt jobbat, borde finnas fler som dig, på så vis undviker man också att slumområden byggs upp/på tack vare att ingen bryr sig. Hoppas verkligen att det löser sig och att du får tillbaka mopeden!

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Det är ett longshot, men ring runt till företag som kan tänkas komma i kontakt med moppen.

När jag fick några musikinstrument stulna ringde jag runt till musikhandlarna i stan och dessutom pantbanken - på det sistnämnda stället blev det träff! Ringde polisen, de hämtade grejorna, jag identifierade dom på polisstationen och fick tillbaka dom! :)
Dock var detta för några år sen då även pantbanken kunde hävda god tro, så jag fick köpa tillbaka dom från dom och blev tilldömd ersättning av knarkardrägget i rätten. Men jag fick inga pengar - de har ju noll tillgångar... :bla

Medlem sedan sep. 2003110 inlägg

Hoppas du får hjälp av polisen om du nu skulle hitta mopeden. Min bror fick sin moped stulen men den hittades efter en lokal genomsökning. Och när vi ringde polisen och berättade var den var så fick vi svaret att polisen inte kunde hjälpa till... pga av resursbrist eller nåt. Det enda svaret var ju då att "sno" tillbaka den... vilket gjordes :)

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag blir överraskad över vilken skitkätting du låst fast moppen med. Det är tyvärr nästan som att be att få den stulen, du kunde lika gärna ha satt fast den med ett buntband i plast.

Jag äger ett gäng motorcyklar så jag är införstådd i problematiken med stöldbegärliga tvåhjulingar och jag ställer aldrig någon av mina hojar ute på gatan utan att ha dels en rejäl klass 3-låskätting och ett eller två skivbromslås. Kombinerar man det med något billigare larm och ett överdrag så är man om inte säker så åtminstone lite mindre osäker. En beslutsam hoj- eller moppetjuv med de rätta grejerna tar tvåhjulingen oavsett hur fastlåst den är, men med ordentliga lås skyddar man sig mot pundare, tillfällestjuvar och småbanditer.

Förresten, pådragen, är det en kombination av att vara dragen och att vara påtänd? :)

Tack för svaren!

Tack, :stefan:! Det har jag redan tänkt göra. Framförallt Yamahacenter då det saknas kåpor på den, de ligger här hemma. Så om den ska säljas lär ju de behövas. Samtidigt som han säkert lyckats knäcka rattlåset något så kanske nåt sånt nytt behövs också.

madhatter, tur det då! :) Polisen är lite slappa.. har inte fått mycket från de idag. Hoppas det blir bättre på måndag.

sgtpepper, ja, det var en liten blunder det där. Jag blev ombedd att ta bort mopeden från vinterförvaringen i helgen. Men när jag kom dit så hade vårt riktiga lås rostat ihop så jag fick lov att trilskas och ta av det för att kunna flytta kabraket. :p Väl hemma, en lördagskväll tillika påskafton så fick man helt enkelt lov att ta vad man hade hemma.. :( Risken för att den skulle bli snodd just den här natten kändes som extremt minimal dessutom, men när man minst räknar med så är olyckan framme.. Vad gör man.. :(

Kan berätta att "Granne X" har fått fram mycket intressanta uppgifter från ännu ett vittne. :bire Mer om det senare..

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

Håller med de ovan råden. Av erfarenhet (jobbet) kan jag säga att de flesta som vi får in på såna här skitsaker ofta har långa register bakom sig, så föraningarna är att det är nån knarkare eller liknande som stulit den. (Mitt andra alternativ hade varit skitungar, men eftersom vittnesberättelserna är som de är avfärdar jag den teorin).

Om nu en knarkare tagit den vill han inte ha den, han vill sälja den. Ta kontakt med de ställen som kan tänkas köpa en sådan. Pantbanker är ett bra alternativ, testa även såna i närliggande områden. Vill du vara riktigt våghalsig kan du bege dig in på de områden där knarkarna brukar hänga/bo och leta runt lite.

OBS! Om du hittar moppen får du inte ta den! (Det blir ett lagbrott, man får bara ta tillbaka sakerna på färsk gärning - hittar du den ute i skogen rubbar du dock ingens besittning och det är ok att ta tillbaka den) Ring polisen så hämtar de upp den.

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

...eller så gör man som alla som är trötta på att få sina saker stulna: flyttar till landet. Brottslighet 0%.

Medlem sedan nov. 20051 317 inlägg

Kaninen hälsar att du gör det där jävligt bra Daniel!

:( Synd om soffan!

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

Gardell skrev:

Risken för att den skulle bli snodd just den här natten kändes som extremt minimal dessutom, men när man minst räknar med så är olyckan framme..

Min cykel hade haft punka länge, men sen till sist fick jag tummen ur och lagade den. En av de första gångerna efter jag lagat den hade jag varit hos en kompis och det hade blivit sent och börjat regna, så jag kände inte för att leda ner cykeln för en hal källartrappa i mörker, så jag lät den stå ute. När jag kikade ut på morgonen var den snodd.

Och detta var i lilla brålanda, så tyvärr oelbal, din teori om 0 % brottslighet på landet stämmer inte.

magnusfeldth skrev:

Min cykel hade haft punka länge, men sen till sist fick jag tummen ur och lagade den. En av de första gångerna efter jag lagat den hade jag varit hos en kompis och det hade blivit sent och börjat regna, så jag kände inte för att leda ner cykeln för en hal källartrappa i mörker, så jag lät den stå ute. När jag kikade ut på morgonen var den snodd.

Och detta var i lilla brålanda, så tyvärr oelbal, din teori om 0 % brottslighet på landet stämmer inte.

Du har rätt. Cykelstölder har förekommit i Brålanda.

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

magnusfeldth skrev:

Sen är det ju skillnad på landet o landet. Nu vet inte jag hur lantligt brålanda är men för mig låter det inte som på landet.
Avesta är inte lantligt men 1-2km ut från stan är det lantligt och ev 0%.

Jerpa skrev:

Sen är det ju skillnad på landet o landet. Nu vet inte jag hur lantligt brålanda är men för mig låter det inte som på landet.
Avesta är inte lantligt men 1-2km ut från stan är det lantligt och ev 0%.

För mig som är uppväxt "på landet" så definierar jag det som ett område där det är skog/åkersmark mellan varje hus. Små samhällen känns inte lantligt för mig...

Men jag antar att det beror på hur man definierar det (och nu håller vi på att gå väldigt off-topic).

276 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
147 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)