Fler mattefrågor :) Anledningen till att jag skriver här är för att när jag har gjort den sista inlämninguppgiften i en matekurs så får jag 5p och jag behöver dem så fort som möjligt då jag annars inte kan börja planera inför studier utomlands i nästa höst. Jag har 57,7p och behöver 60 för att få pengar/försäkring från CSN... Jag skulle kunna skriva av en kompis men vill inte göra detta då jag vill förstå och lära mig också :)
Bestäm samtliga värden på sin(v)=sin(2v)
- Kan man inte säga att svaret blir sin(2v) då det är enbart då de korsar varandra? Cirkelhastigheten på sin(v) är ju dubbelt så hög som i sin(2v). Eller ska man svar på formen 0+2(2*pi*r) tror ni? Hur ska man rent matematiskt visa detta??
sin^2 (v)
- Är detta detsamma som sin(v)*sin(v)? Jag ska ha alla värden på 4sin^2 (v)-3=0
Lös olikheten -6x+3 <= 4
- Enda knepiga är väl att man aldrig ska dividera en olikhet med negativa tal? Svaret blir x >= 1/6?
Om du har en grafritande räknare, börja med att skriva in f(x)=sin(x) och f(x)=sin(2x) och se var möts. Svaret ska innehålla en variabel, säg n, som representerar ett heltal, på formen: v=pi+2*pi*n
sin^2(v) är ett annat skrivsätt för sin(v)*sin(v). Leta efter ersättningsregler för sin^2(v) så ska du se att det kommer gå lättare.
Att räkna med olikheter är inte så annorlunda mot att räkna med likheter. Ditt svar är rätt så när som på ett teckenfel. Tänk igen steg för steg vad du har gjort.
Om du har en grafritande räknare, börja med att skriva in f(x)=sin(x) och f(x)=sin(2x) och se var möts. Svaret ska innehålla en variabel, säg n, som representerar ett heltal, på formen: v=pi+2*pi*n
Hmm, det sker vid noll men sen då? Hmm, 2v säger väl att det går dubbelt så snabbt och i v är ett varv 2*pi alltså blir det pi? Precis som du sa menar jag, så svaret blir: v=pi+n*pi*n ??
nitro2k01 skrev:
sin^2(v) är ett annat skrivsätt för sin(v)*sin(v). Leta efter ersättningsregler för sin^2(v) så ska du se att det kommer gå lättare.
Var det inte detta jag sa? Jag letade efter ersättningsformler men hittade ingen på sin^2(v). Det är inte lätt när man har en formelsamling på engelska med 546 sidor :P
nitro2k01 skrev:
Att räkna med olikheter är inte så annorlunda mot att räkna med likheter. Ditt svar är rätt så när som på ett teckenfel. Tänk igen steg för steg vad du har gjort.
Jag räknade på följande sätt:
-6x + 3 <= 4
-6x <= 1
6x >= -1 (väder på tecknet och, hehe. glömde minustecknet på andra sidan)
x >= -1/6
Formeln som nitro2k01 menar är nog sin^2(v) = (1-cos(2v))/2.
Isshhh, kommer inte på vad den heter (har namnet på tungan).
Men du behöver inte ens använda den. Sätt u = sin(v) och lös ut u. Lös sedan ut v.
För sin(2v) = sin(v) frågan så kan du ta fram enhetscirkeln igen och börja rita. Ibland är det enklare att se saker geometriskt. Så, vad symboliserar sin(v) geometriskt på enhetscirkeln?
Jag kan säga att om du studerar den noga lär du få sambandet 180 - 3v = 0 (försök att förstå varför).
a) Jag har varit ute och gått i två dygn snart... Hjälper inte :(
Nu får jag det till:
sin (2v)=sin (v)
<=> 2 * sin (v) * cos (v) = sin (v)
<=> 2 * cos (v) = sin (v) / sin (v)
<=> 2 * cos (v) = 1
<=> cos (v) = 1/2
Alltså blir nu v = pi/3 + 2*pi*n ?? Äh, måste väl vara felaktigt. Blir ju inte alls samma värden...
Kan du inte visa en så får jag se om jag förstår resterande?? Snälla? :)
hmm, förtstår inte riktigt hur man fick sin (v) = 0 i uppgift a? När jag räknar kommer jag bara fram till att cos (v) = 1/2 som medför att v blir +-pi/3
hmm, förtstår inte riktigt hur man fick sin (v) = 0 i uppgift a? När jag räknar kommer jag bara fram till att cos (v) = 1/2 som medför att v blir +-pi/3
om du bryter ur sin(v) så får du
sin(v) * (2sin(v) + 1) = 0
uttrycket stämmer om sin(v) = 0 lr (2sin(v) + 1) = 0 vilket det är då sin(v) = -1/2 eftersom 2 * -1/2 + 1 = 0