På det hela taget tycker jag att det har varit bra sändningar från OS FÖRUTOM då man helt plötsligt drar in paråkningen mitt i hockeyn :q Det får finnas gränser!!!
Rippe helt OK, skeletonreferatet obetalbart men den bäste av dom alla är Wikegård! Så där lagom bister och butter uppsyn men klockrena analyser och kommentarer, för att inte tala om alla sköna ljud karln häver ur sig.
SVT...
62 svar · 2 571 visningar · startad av Quid · sida 2 av 4
Frågan, av Quid
Varför byter SVT kanal hela tiden för OS? Hade det inte varit bättre att visa OS i en och allt annat i den andra? Det blir ju enklast för alla...
Läs frågan i sin helhet →legis skrev:
Jihde är ingen amatör, han har varit med länge nu, men däremot tycker jag att han stundtals beter sig som en amatör. Det är dåliga intervjuder, det är konstiga kommentarer, han avbryter gäster, så fort han inte vet vad han ska säga bollar han över till osombudsmannen osv. Det känns inte alltid så välplanerat, utan mer som att han försöker lita på sin erfarenhet och spontanitet vilket tyvärr inte alltid går hem.
Varför måste det vara så himla planerat hela tiden? Det är ju när det är spontant som det blir bäst, anser jag. Anledningen till att jag tycker Jidhe är klockren är för att han är annorlunda, jämfört med andra sportjournalister. Titta bara på hans intervju med "kungabarnen" som gick i SVT för ett bra tag sedan. Det var ju för fan klockrena frågor han ställde, frågor som ingen annan journalist vågar ställa. Han är inte så stel, han är inte så jävla ytlig som alla andra journalister är. Det viktigaste av allt är att han inte är ett dugg rädd för att göra bort sig - det gillar jag starkt.
En anledning kan vara att alla inte kan ta in både SVT1 och 2.
J. Rönnberg skrev:
En anledning kan vara att alla inte kan ta in både SVT1 och 2.
Vem skulle det vara?
carl_x skrev:
Vem skulle det vara?
De som bor i områden där man inte kan ta emot signalen. Jag har en kompis som bor nottåt som inte kan ta emot SVT2 för exempel.
J. Rönnberg skrev:
De som bor i områden där man inte kan ta emot signalen. Jag har en kompis som bor nottåt som inte kan ta emot SVT2 för exempel.
Visserligen arbetar SVT utifrån public service, men att det skulle vara för att alla inte kan ta emot båda kanalerna har jag väldigt svårt för att tro.
99,8% av befolkningen får trots allt in SVT:s båda analoga kanaler.
Radera.
:stefan: skrev:
Fast de kan gott lägga in nåt ljudsignal när det ska till att bytas, sitter man framför datorn med tvn i bakgrunden försvinner bara allt helt plötsligt... :bla
Som på sådana kassettband+bok man hade när man var liten: "när du hör det här ljudet "pling" är det dags att byta kanal..." :e
Jag tycker att OS-sändningarna har varit jättebra. Gillar Jihde jättemycket, Wikegård är superbra, även bra kommentatorer. Bäst är Hård och Blomquist i längdtävlingarna. Känns hur tråkigt som helst att det snart är slut. Vad ska jag nu titta och lyssna på hela tiden? Tur att det inte är så länge kvar till Fotbolls-VM! :bire
Just nu hände det... klockan är 09:45, svt1 visar en klocka med lite musik, svt2 börjar visa OS. 10:15 dom flyttar OS ifrån svt2 till svt1, och vad visas på svt2 efteråt? jo, just det! testbilden!
Quid skrev:
Just nu hände det... klockan är 09:45, svt1 visar en klocka med lite musik, svt2 börjar visa OS. 10:15 dom flyttar OS ifrån svt2 till svt1, och vad visas på svt2 efteråt? jo, just det! testbilden!
Ja dom måste väl testa innan dagens alla andra 6241 byten :L :moose
legis skrev:
Konstant som i var 5:e minut menar du? Ja kollar man bara OS 30 minuter per dag så kan jag tänka mig att det är finemang med dessa ständiga repriser och sammandrag. Om man nu planerar för denna typen av folk, varför sänder man då OS hela tiden? Då kunde man ju hållt sig till sammandragen så hade det varit sluttjaffsat.
Jag står fast vid att det bör vara minst en kanal som sänder OS konstant och sen kan sammandragen hållas växlande på SVT1 och SVT2.
Du säger att jag ska skärpa mig, då kan jag ju säga exakt samma till dig. Låt sammandraget vara vid samma tid och samma kanal en gång om dagen så vet ju du och dina likar exakt när ni kan få en uppdatering utan att det stör oss sportintresserade ;)
Sammandrag var femte minut? Eller hur! ;)
Du missar min poäng i att större delen av befolkningen faktiskt jobbar på dagtid och när de väl kommer hem ska ungarna se Bolibompa, frugan vill se Rapport och sen Antikrundan - när ska den stackars fadern lyckas se sitt OS då?
Om man bara har ett sammandrag per dag kan du hoppa upp och klappa dig på att det skulle bli ett jävla liv från dom som inte jobbar 9-5...
Public service är just public service, de måste enligt lag se till att alla har möjlighet att se allt - även sina vanliga program på vanliga tider i den vanliga kanalen, trots att det är ett olympiskt spel samtidigt.
Det är inte bara den stora massan som ska tillgodoses - det är alla!
Sen tror jag att SVT har en sjätte, hemlig, sponsor förutom Åf, E-on och de andra. Jag ger mig fan på att de är toksponsrade av Duracell eftersom de hattar mellan kanalerna så infernaliskt - jag har snart dragit slut på batterierna i fjärren av allt zappande! :bla :e
Tacka vet jag SVT tänk om alla kanaler kunde vara så. Bra kommentorer och reportage och intervjuer om OS. De skulle ha alla landslags sport enligt mig. Tänk om 3:an eller Tv4 skulle ha det, vågar inte ens tänka på det...
carl_x skrev:
Varför måste det vara så himla planerat hela tiden? Det är ju när det är spontant som det blir bäst, anser jag. Anledningen till att jag tycker Jidhe är klockren är för att han är annorlunda, jämfört med andra sportjournalister. Titta bara på hans intervju med "kungabarnen" som gick i SVT för ett bra tag sedan. Det var ju för fan klockrena frågor han ställde, frågor som ingen annan journalist vågar ställa. Han är inte så stel, han är inte så jävla ytlig som alla andra journalister är. Det viktigaste av allt är att han inte är ett dugg rädd för att göra bort sig - det gillar jag starkt.
Sen när planering likställt med stelhet? Hur länge tror du han planerade frågorna till kungabarnen?
Precis som jag skriver klarar han ju inte av spontaniteten. För att få flyt och bra frågor kan det ofta behövas lite planering.
Sammandrag var femte minut? Eller hur! ;)
Ja faktiskt. I samband med Anjas guld till exempel visades tre korta sammandrag och två längre under en 20-minutersperiod och liknande saker händer konstant även utan en svensk medalj inblandad.
Du missar min poäng i att större delen av befolkningen faktiskt jobbar på dagtid och när de väl kommer hem ska ungarna se Bolibompa, frugan vill se Rapport och sen Antikrundan - när ska den stackars fadern lyckas se sitt OS då?
Om man bara har ett sammandrag per dag kan du hoppa upp och klappa dig på att det skulle bli ett jävla liv från dom som inte jobbar 9-5...
Du har ju sammandraget i varje nyhetsprogram och vi kan väl slänga in två längre sammandrag då, en i varje kanal, bara för din skull ;)
Public service är just public service, de måste enligt lag se till att alla har möjlighet att se allt - även sina vanliga program på vanliga tider i den vanliga kanalen, trots att det är ett olympiskt spel samtidigt.
Det är inte bara den stora massan som ska tillgodoses - det är alla!
Det är här jag börjar undra om du missat samtliga kommentarer av mig ovan där jag säger att OS borde sänts på en helt egen kanal precis som de borde göra vid andra större händelser som händer väldigt sällan. Som en liten extra kommentar så stämmer ju inte det du säger. Det finns massor av program och större sporthändelser som aldrig sett sitt ljus hos SVT överhuvudtaget mer än i dagliga sammandrag, så vad menar du med "de måste enligt lag se till att alla har möjlighet att se allt"? SVT måste uppfylla vissa kriterier men att tillhandahålla ALLT till ALLA faller inte under deras paraply ;)
Jan Rippe kommenterar skeleton...
http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?d=48215&a=546125
Jag tycker OS-sändningarna har varit bra, men
luna skrev:
Jan Rippe kommenterar skeleton...
http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?d=48215&a=546125
var nog bland det sämsta jag någonsin sett!
legis skrev:
Konstant som i var 5:e minut menar du?
Hade dom visat OS på någon annan kanal hade det varit reklam istället för sammandrag. ;)
Personligen föredrar jag sammandrag (och dom är inte var 5:e minut) framför reklam.
En egen OS-kanal hade inte varit möjlig eftersom det varit för dyrt + att man har krav på sig att nå ut till en viss procent av befolkningen.
legis skrev:
Det är här jag börjar undra om du missat samtliga kommentarer av mig ovan där jag säger att OS borde sänts på en helt egen kanal precis som de borde göra vid andra större händelser som händer väldigt sällan. Som en liten extra kommentar så stämmer ju inte det du säger. Det finns massor av program och större sporthändelser som aldrig sett sitt ljus hos SVT överhuvudtaget mer än i dagliga sammandrag, så vad menar du med "de måste enligt lag se till att alla har möjlighet att se allt"? SVT måste uppfylla vissa kriterier men att tillhandahålla ALLT till ALLA faller inte under deras paraply ;)
..och det är nu jag undrar om DU missat samtliga kommentarer från mig ovan där jag säger att det finns de som skiter fullständigt i OS och bara vill se sina vanliga program i den vanliga kanalen på den vanliga tidpunkten - det är dessa som SVT måste ta hänsyn till också...
Jag menar inte att alla ska ha möjlighet att se all sport (även om det vore trevligt ;)) - alla ska ha möjlighet att se det de vill/brukar se: Bolibompa, Helgmålsbön, Filmkrönikan och så vidare...
SVT har inte nån enkel balansgång att göra här, men de gör så gott de kan och jag tycker de lyckas utmärkt - förutom att kanalhoppen är lite väl många ibland då...
De brukar ju få skäll så fort det är ett sportprogram som drar över och flyttar på andra programs invanda tider, så de anstränger väl sig så mycket det går att undvika det. Ta bara en förlängning med efterföljande straffläggning i hockey - det är uppemot en timme som tablåläggarna måste tackla på stående fot...
..och det är nu jag undrar om DU missat samtliga kommentarer från mig ovan där jag säger att det finns de som skiter fullständigt i OS och bara vill se sina vanliga program i den vanliga kanalen på den vanliga tidpunkten
Ehum, Stefan. Istället för att citera exakt samma sak igen så ska jag försöka förklara det jag skrev i lite andra ord.
En EGEN kanal, inte ersätta en av de befintliga. Det borde inte vara alltför svårt att köra en till kanal paralellt med de två som redan existerar. Finns massor av länder/distributörer som gör så och gör så även till detta OS.....
legis skrev:
Finns massor av länder/distributörer som gör så och gör så även till detta OS.....
Vilka?