webForumDet fria alternativet

Knakar i axlarna

Träning & hälsa

25 svar · 2 526 visningar · startad av K@llen

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg
Frågan#1

Hej,

På senare tid har det börjat knaka i axlarna när gör vissa rörelser. Det gör inte ont eller så. Tänkte besöka någon kunnig inom området i nästa vecka.

Tills dess. Vad kan dessa knakningar bero på?

Medlem sedan sep. 2005849 inlägg

Jag har fått lära mig att det kan bero på spänningar... iaf när det kommer sådär "på senare tid" och inte har varit jämt.

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Jag har även fått det, är 25 om nån månad. Det kommer särskilt då jag sträcker upp ärmen tex, vid tillsättning av deo. Måste då göra en viss rörelse för att få ner armen eller låta det knaka och göra ont.

Jag tror att det antingen är nån sena där inne som ligger fel, eller som blåjeans säger att det kan vara nån spänning... men var skulle den komma ifrån? Dålig hållning eller sittandes snett tex vid en dator?

Medlem sedan jan. 2004179 inlägg

Brorsan hade nåt liknande i knäna för ett tag sedan, knakade och hade sig. I hans fall berodde det på att några muskelfästen var starkare än andra. Han gick till en naprapat och fick ett litet träningsschema för att träna upp muskelfästena så de blev lika starka. För han blev det bättre och han har idag tränat bort knakandet.
Är tyvärr för dåligt insatt i axlarnas anatomi för att dra några slutsatser om det skulle kunna vara nåt liknande i ditt fall...

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Oftast har nog viss typ av värk en viss koppling tiil statisk arbetställning. Skulle direkt rekomendera olika typer av pekdon för att växla arbetsbelastning.
Det mesta kan sedan lösas upp i sprit ;-) Just nu en liten whisky.
Ta en du med.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

precis... jag tror också det beror för mkt belastning under för lång tid... jag t ex har fått nåt skumt med mina axlar sedan jag jobbade som elektriker, nu kan jag inte hålla på och spika länge över huvudet innan jag blir skittrött i armarna... jobbigt... men man får tänka lite och se upp med det där, förebygga...

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Hände mig för ett tag sedan, jag tränade och min ena axel började rätt vad det var göra väldigt ont en stund. Sedan dess "smäller" det i axeln när jag gör vissa rörelser, t.ex. vänder mig om i sängen. Det gör dock aldrig ont, utan det knakar bara, speciellt om jag varit stilla en längre stund. Nu har det dock blivit mer sällsynt, så jag antar att det håller på att försvinna...

knaket försvinner?! det var värst, trodde det var permanent det. En polare har rätt "knakiga" leder, han kan vifta på fötterna så det börjar knaka i vristerna, ganska rejält också. Skitäckligt, men han har inga besvär av det, antar att det inte är så farligt det där. Men man är ju helst utan det ändå :)

Danny skrev:

knaket försvinner?! det var värst, trodde det var permanent det. En polare har rätt "knakiga" leder, han kan vifta på fötterna så det börjar knaka i vristerna, ganska rejält också. Skitäckligt, men han har inga besvär av det, antar att det inte är så farligt det där. Men man är ju helst utan det ändå :)

Har inte det där att göra med ledvätska? Att det läcker ut och så knakar det istället för gnider mot en vätska.

Ingen aning... isf... varför för lite ledvätska?! :)

Danny skrev:

Ingen aning... isf... varför för lite ledvätska?! :)

Tjaa, blivit en liten osynlig skada, så läcker det och till slut finns det pytte lite kvar eller ingenting o då blir det klickningar.

Tydligen har jag för lite vätska i mina knän, läkarna sa så iaf, då jag har "överrörliga knän"... Jag skulle akta mig från att sitta på hyk och ta i att hoppa upp i luften. Det kunde göra så att nåt hoppade snett inne i knä.

aha... så menade du... ja det är ju klart, låter logiskt. Det knakar lite på mig med ibland, inget som stör oftast. Men jag är också lite överrörlig i lederna, har fått ena armen ur led och opererat den också. Nu känns det ibland som nån kota i ryggen håller på å hoppa snett på nåt vis. Det är lite småäckligt kan jag meddela. Hoppas det är nåt övergående...

Att kotorna hoppar snett är inte så ovanligt. Jag har en speciell som jämt hoppar snett, och jag vet vad jag måste göra för att den inte ska göra det. Träna!

Man ska träna upp ryggen så att musklerna hålle rdessa på rätt ställen. Jag har en massa papper från diverse kiropraktorer, vårdcentraler, företagshälsor mm mm.. och gör jag min läxa? Nä... efter ett tag kanske man kommer igång med en kompis men sen orkar man inte pga att man jobbar skift o bara tränar varannan vecka, sen går medlemsskapet ut o man "har inte råd" nå mer. Trots det har jag gym i källaren i vår förening men ändå har jag aldrig varit där. Jag är för feg, det kan ju komma in någon...
Visst, alla har man vel varit liten o byggt upp kroppen men det är det steget man ska våga vinna över.

Medlem sedan sep. 2005849 inlägg

Jag tror inte det behöver vara nåt farligt när det knakar, det beror väl på vilket sätt det är och vad det är som knakar. I mig har det alltid knäppt och knakat lite här och var... :h Det ligger i släkten!!

Men en läkare sa till mig att det kan bero på att det blir vakuum också, i... ledkulan kanske, eller... i nån sena eller lite olika, jag kommer inte ihåg riktigt. Och då knäpper det till när det släpper, som när folk gör sådär äckligt och drar i fingrarna tills det knäpper. Samma sak. Men det är inget farligt.

Jerpa skrev:

Att kotorna hoppar snett är inte så ovanligt. Jag har en speciell som jämt hoppar snett, och jag vet vad jag måste göra för att den inte ska göra det. Träna! Man ska träna upp ryggen så att musklerna hålle rdessa på rätt ställen. Jag har en massa papper från diverse kiropraktorer, vårdcentraler, företagshälsor mm mm..

Aha... det var det jag var rädd för! :) ...det hjälper inte att bara röra på sig utan man måste väl börja träna igen. Men måste man verkligen gå på gym och bulka, det finns inga övningar man kan hemma bara!?

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

Danny skrev:

Aha... det var det jag var rädd för! :) ...det hjälper inte att bara röra på sig utan man måste väl börja träna igen. Men måste man verkligen gå på gym och bulka, det finns inga övningar man kan hemma bara!?

Ett bra sätt är att börja simma någon/några gånger i veckan, genom att simma så aktiverar du hela kroppen samt att det är skonsamt mot leder m.m.

Vatos Locos skrev:

Ett bra sätt är att börja simma någon/några gånger i veckan, genom att simma så aktiverar du hela kroppen samt att det är skonsamt mot leder m.m.

Det vore nåt då jag ju bara bor ett stenkast från simhallen... knappt det ens... så tråkigt att simma bara... går helre ut på promenad, men det är ju inte lika bra, särskilt inte mot ryggen väl... (ja jag menade inte att det var dåligt, bara det att det gör varken till eller från, särskilt mycket iaf)

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Fenomenat är även känt som "muskelknutar", även fast man inte har ont så kommer det att göra ont när någon masserar denna punkt! Sitter man ofta vid en dator, så finns den en muskel som på ett ungefär ligger under skulderbladet, man kan hitta den genom att låta någon pressa pressa sin tumme på olika punkter kring skulderbladet, man känner väldigt väl när man hittat den punkten. Oftast så "Rullar" denna muskel också, vilken kan hjälpa vid lokalisering av punkten.

Bästa sättet att lösa muskelknutarna är mha akupressur, man pressar med all kraft via tumme elelr valfritt finger mot punkten och håller kvar några sekunder, sedan släpper några sekunder och upprepar samma procedur ett antal gånger. Gärna en gång per dag! :)

Danny skrev:

Det vore nåt då jag ju bara bor ett stenkast från simhallen... knappt det ens... så tråkigt att simma bara... går helre ut på promenad, men det är ju inte lika bra, särskilt inte mot ryggen väl... (ja jag menade inte att det var dåligt, bara det att det gör varken till eller från, särskilt mycket iaf)

Då har duenanledning till att köpa vattenhus till kameran.. :birp

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Jag har ett par gånger det senaste året råkat ut för att det knakat till rejält i nacken när jag suttit på föreläsning. Otäckt faktiskt. Men innebär det att jag tränat den för lite, dvs tittar för för mycket rakt fram? :p Eller spänner jag mig utan att jag märker det?

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)