celiaMedlem sedan dec. 20012 532 inlägg
silfver skrev:
Vi svenskar är verkligen konstiga när det kommer till mat.
Jag skulle förklara Svenska helger för en amerikansk kompis för ett par år sedan:
Påsk: sill, nubbe, ägg
Valborg: tända brasa, dricka sprit
Midsommar: sill, nubbe, dansa runt en midsommarstång
Kräftpremiär: kräftor, nubbe
Jul: sill, nubbe, skinka
Nyår: nubbe
Man kan urskilja ett visst mönster... :P :birp
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg
celia skrev:
Jag skulle förklara Svenska helger för en amerikansk kompis för ett par år sedan:
Påsk: sill, nubbe, ägg
Valborg: tända brasa, dricka sprit
Midsommar: sill, nubbe, dansa runt en midsommarstång
Kräftpremiär: kräftor, nubbe
Jul: sill, nubbe, skinka
Nyår: nubbe
Man kan urskilja ett visst mönster... :P :birp
1*10^x nubbe och 1/3 sill :)
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inläggFör mig är äggosten godast och viktigast på julen.
På Sjömagasinet smakade jag i år även det värsta på julbordet: grisfotsaladåb.
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inläggRevbensspjäll, mumma, julskinka (serverat på julknäcke) och hemmagjorda köttbullar.
jeanetteMedlem sedan sep. 2003901 inlägg
hopparn skrev:
Hemgjorda köttbullar, prinskorv och brunkål är fantastiskt :) till det en skinkmacka.
(man skall inte förstöra ris a´la malta med apelsin/clementin.... den skall avnjutas med jordgubbssylt)
Dig kan jag lätt fira jul med ;)
Brunkål, skinka, köttbullar, jansson och ris a'la malta med jordgubbssylt eller saftsås,
fast prinskorven fixar jag inte :x
PPeddaMedlem sedan juni 20006 031 inlägg Nubben är alltid god, men konstigt nog ännu godare när det är till julmat man tar den.
Annars så hör väl skinkan, laxen och köttbullarna till favoriterna.
Och kroppkakorna förstås. (Småländskt julbord ;) )
OdeMedlem sedan mars 2003664 inläggEn skiva vörtbröd med en redig skiva julskinka på och som pricken över i:t ett tunnt lager stark senap ovanpå skinkan. Till detta serveras ett stort glas skummande julmust. Där har vi allt man behöver! Can't wait! x(
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inläggJanssons
Rödbetssallad
Alla former av Lax
Röt ÅL
ja listan e lång ... tråkiga saker som prinskort o kötbullar tycker jag är totalt menlöst
KKarlssonMedlem sedan maj 2000252 inlägg Alla former av lax, och eftersom jag representerar norra sverige säger jag röding också. Köttbullar och prinskorv är väl gott men det kan jag äta när som helst på året så det räknas inte!
Rökt ål är fanimig riktigt gott också. Och en iskall snaps till sillen. Och löjrom på ägghalvor...
Nu blev jag hungrig!!!
hopparnMedlem sedan nov. 20011 551 inlägg
oskob skrev:
Stackars djur :(
hopparn utan kött = stackars hopparn
Mammas sillsallad är också en klassiker :)
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inläggÄr det ingen som tänkt på risgrynsgröt!!!! Det är ju bland det viktigare på tomtedagen!!
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inläggbtw... ingen som vill äta lutfisk med mig då? verkar inte vara nån större åtgång på den firren... bara små sillbitar folk vill ha :) ...nä jag brukar alltid äta lutfisk på julafton jag
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg
Danny skrev:
btw... ingen som vill äta lutfisk med mig då? verkar inte vara nån större åtgång på den firren... bara små sillbitar folk vill ha :) ...nä jag brukar alltid äta lutfisk på julafton jag
Ganska smaklöst måste jag säga. Utan alla kryddor så är lutfisken ingenting. Annars tycker jag om det mesta och har svårt att välja en favorit bland: janssons (med ansjovis), senapssill, gravad lax, skinka, brunkål, prinskorvar & köttbullar m.m.
LinaMedlem sedan jan. 2001332 inläggLutfisken är jag gärna med och delar på....
Den är mumma....
maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägglutfisk e OK dock skippa jag den i år ... fick aldrig plats på tallriken ... Lika så potatis ... vem fan vill äta det när de fins så mycke annat gott
MmarjaMedlem sedan mars 2003580 inlägg Det absolut godaste är tunnbrödsstut med skinka, senap och äppelmos. Med julmust till såklart! Det finns absolut inget godare. Sen är gravad lax med gravlaxsås himla gott liksom prinskorv. Ris a lá Malta är också väldigt gott, men det brukar vi inte ha på vårt julbord. Längtar redan tills nästa jul! Mums!
DecibelMedlem sedan jan. 2003737 inläggUtan tvekan julskinka med mormors senap :P
Andraplatsen är väl hemmagjord kalvsylta :)