webForumDet fria alternativet

Bästa julmaten?

Mat & dryck

41 svar · 1 589 visningar · startad av Fia · sida 2 av 3

Frågan, av Fia

Sitter här med en tallrik Ris à la Malta (aka Apelsinris) och njuter! Det är i mitt tyckte den absolut bästa maten i jultider. Själv kan jag inta den både till frukost, lunch, mellanmål och middag utan problem! :e Vad är din absoluta favoritmat kring jul? :)

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 20012 532 inlägg

silfver skrev:

Vi svenskar är verkligen konstiga när det kommer till mat.

Jag skulle förklara Svenska helger för en amerikansk kompis för ett par år sedan:

Påsk: sill, nubbe, ägg
Valborg: tända brasa, dricka sprit
Midsommar: sill, nubbe, dansa runt en midsommarstång
Kräftpremiär: kräftor, nubbe
Jul: sill, nubbe, skinka
Nyår: nubbe

Man kan urskilja ett visst mönster... :P :birp

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

celia skrev:

Jag skulle förklara Svenska helger för en amerikansk kompis för ett par år sedan:

Påsk: sill, nubbe, ägg
Valborg: tända brasa, dricka sprit
Midsommar: sill, nubbe, dansa runt en midsommarstång
Kräftpremiär: kräftor, nubbe
Jul: sill, nubbe, skinka
Nyår: nubbe

Man kan urskilja ett visst mönster... :P :birp

1*10^x nubbe och 1/3 sill :)

Medlem sedan sep. 20041 551 inlägg

Mormors julvört!

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

För mig är äggosten godast och viktigast på julen.
På Sjömagasinet smakade jag i år även det värsta på julbordet: grisfotsaladåb.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Revbensspjäll, mumma, julskinka (serverat på julknäcke) och hemmagjorda köttbullar.

Medlem sedan jan. 2003236 inlägg

rödkål!

Medlem sedan sep. 2003901 inlägg

hopparn skrev:

Hemgjorda köttbullar, prinskorv och brunkål är fantastiskt :) till det en skinkmacka.

(man skall inte förstöra ris a´la malta med apelsin/clementin.... den skall avnjutas med jordgubbssylt)

Dig kan jag lätt fira jul med ;)
Brunkål, skinka, köttbullar, jansson och ris a'la malta med jordgubbssylt eller saftsås,
fast prinskorven fixar jag inte :x

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Nubben är alltid god, men konstigt nog ännu godare när det är till julmat man tar den.

Annars så hör väl skinkan, laxen och köttbullarna till favoriterna.
Och kroppkakorna förstås. (Småländskt julbord ;) )

Medlem sedan maj 20021 558 inlägg

Stackars djur :(

Medlem sedan mars 2003664 inlägg

En skiva vörtbröd med en redig skiva julskinka på och som pricken över i:t ett tunnt lager stark senap ovanpå skinkan. Till detta serveras ett stort glas skummande julmust. Där har vi allt man behöver! Can't wait! x(

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Janssons
Rödbetssallad
Alla former av Lax
Röt ÅL

ja listan e lång ... tråkiga saker som prinskort o kötbullar tycker jag är totalt menlöst

Medlem sedan maj 2000252 inlägg

Alla former av lax, och eftersom jag representerar norra sverige säger jag röding också. Köttbullar och prinskorv är väl gott men det kan jag äta när som helst på året så det räknas inte!
Rökt ål är fanimig riktigt gott också. Och en iskall snaps till sillen. Och löjrom på ägghalvor...
Nu blev jag hungrig!!!

Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg

oskob skrev:

Stackars djur :(

hopparn utan kött = stackars hopparn

Mammas sillsallad är också en klassiker :)

Är det ingen som tänkt på risgrynsgröt!!!! Det är ju bland det viktigare på tomtedagen!!

btw... ingen som vill äta lutfisk med mig då? verkar inte vara nån större åtgång på den firren... bara små sillbitar folk vill ha :) ...nä jag brukar alltid äta lutfisk på julafton jag

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Danny skrev:

btw... ingen som vill äta lutfisk med mig då? verkar inte vara nån större åtgång på den firren... bara små sillbitar folk vill ha :) ...nä jag brukar alltid äta lutfisk på julafton jag

Ganska smaklöst måste jag säga. Utan alla kryddor så är lutfisken ingenting. Annars tycker jag om det mesta och har svårt att välja en favorit bland: janssons (med ansjovis), senapssill, gravad lax, skinka, brunkål, prinskorvar & köttbullar m.m.

Medlem sedan jan. 2001332 inlägg

Lutfisken är jag gärna med och delar på....
Den är mumma....

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

lutfisk e OK dock skippa jag den i år ... fick aldrig plats på tallriken ... Lika så potatis ... vem fan vill äta det när de fins så mycke annat gott

Medlem sedan mars 2003580 inlägg

Det absolut godaste är tunnbrödsstut med skinka, senap och äppelmos. Med julmust till såklart! Det finns absolut inget godare. Sen är gravad lax med gravlaxsås himla gott liksom prinskorv. Ris a lá Malta är också väldigt gott, men det brukar vi inte ha på vårt julbord. Längtar redan tills nästa jul! Mums!

Medlem sedan jan. 2003737 inlägg

Utan tvekan julskinka med mormors senap :P

Andraplatsen är väl hemmagjord kalvsylta :)

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)