FiaMedlem sedan apr. 20042 994 inlägg
tydal skrev:
Att döma av svaren i den här tråden är det ganska stor andel som skulle ha ingripit om de sett en våldtäkt. Jag tror att sannolikheten för att ingen av de 30 som var där skulle ha ingripit är väldigt liten. Därför tror jag i stället att de inte såg någon våldtäkt. De förstod nog inte vad som pågick. Offret skrek kanske inte på hjälp.
Det kan kännas tryggt att tycka att de som bara tittade på måste varit fega så man kan upprätthålla tron på att man själv skulle ha ingripit. Men de var bara vanliga människor, precis som du och jag.
Jag har själv varit med om en liknande situation och jag ingrep inte. Det var en flicka som höll på att drunkna. Hade ingen ingripit hade hon dött. Lyckligtvis var det en annan person som ingrep. Jag förstod inte att hon höll på att drunkna, för jag trodde att om man behövde hjälp så skrek man efter hjälp. Men hon var tyst.
Jag kan inte annat än hålla med.
blåjeansMedlem sedan sep. 2005849 inläggJag håller också med, det var sådär jag tänkte när jag läste det också.
Precis som muskot skrev: en våldtäkt behöver ju inte vara så uppenbar som man först tror.
Tyvärr.
BBlårandMedlem sedan jan. 20032 356 inlägg
M.Cheraghi skrev:
..."20 tal vittnen käkade popcorn och drack cola och följde med spänning våldtäktens utveckling"...
Skandalpress. Har då aldrig sett någon käka popcorn i en simhall, och då har jag ändå simmat regelbundet i flera olika simhallar.
Tror det ligger mycket sensationsjournalistik över dessa rubriker. Nog hade någon ingripit eller kallat på hjälp om de insett situationen. Det betvivlar jag inte.
Att folk har offentlig sex i badhallar är ett annat problem (som jag tagit upp i en tidigare tråd) som kan ha påverkat övriga badgästers vilja att ingripa.
Men som sagt, det låter uppenbarligen som en märklig händelse, även om jag nog tror att det ligger en hel del sensationsjournalistik bakom rubriker som "20 tal vittnen käkade popcorn och drack cola och följde med spänning våldtäktens utveckling".
MmuskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Du läste varken Aftonbladet-artikeln eller M.Cheraghis inlägg särskilt noga, va?
BBlårandMedlem sedan jan. 20032 356 inlägg
muskot skrev:
Du läste varken Aftonbladet-artikeln eller M.Cheraghis inlägg särskilt noga, va?
I efterhand kan jag nog erkänna att det nog tyvärr blev lite aftonbladet-kvalité på mitt inlägg i tråden. ;)