webForumDet fria alternativet

Arbetsintervju?

Jobb & karriär

35 svar · 1 763 visningar · startad av M.Cheraghi

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag har blivit kallad till en arbetsintervju på ett känt företag som säljer datorer och datorkomponenter nu på fredag! Då jag aldrig varit på en riktig arbetsintervju undrar jag nu hur ända in i bövelen det går till. Hur ska man bete sig, och hur ska man vara klädd? Jag antar att mina ENYCE jeansi storlek 36 hängandes på halva skinkorna inte säljer så himla bra!

Bör jag modifiera min skepparkrans?

10-4 over and out!

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Var hel och ren och trevlig...

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Var påläst om företaget och dig själv. :)

K@llen skrev:

Var påläst om företaget och dig själv. :)

Jo, det kan vara en bra förutsättning! :)
F ö kanske man bör vara medveten om budskapet i din signatur! :e

Medlem sedan juni 20023 097 inlägg

Tur för dig att jag idag just gått kurs om detta. :e

De här frågorna kan dyka upp på intevjun:

Berätta om dig själv.
Skitsvår fråga. Det gäller att känna sig själv. Men det är viktigt att du inte ska berätta vad du tror du är, utan vad du verkligen är och hur du uppfattas av intervjuaren. Här gäller en magkänsla. Det finns väl inget riktig svar som jag uppfattar det.

Varför ska du få jobbet?
Du ska berätta vad det är som just du är bra på som gäller just den här tjänsten. Du ska inte jämföra dig med andra sökande, för du kan vara den första och intervjuaren kan inte jämföra. Försök hitta något extra plus om dig själv.

Vad är dina fördelar?
Vad har du att komma med för just den här tjänsten?

Vad är dina nackdelar/dåliga sidor?
Här ska du berätta några nackdelar du har, som inte påverkar ditt nya jobb. Du ska jobba med datorer, då kan du berätta att du inte har dykcertifikat, inte talar tyska eller nåt.

Vad är dina lönekrav?
Ta kontakt med fackrepresentant på företaget i god tid innan och fråga efter lönestatistik för tjänsten du söker. Då får du veta vad du bör tjäna, och kan kräva. Ta också reda på lägsta lön enligt kollektivavtal. Då får du veta vad du minst kan kräva. Företaget får inte betala lägre lön än så.

Vad du mer kan tänka på:
Mycket av intervjun bygger på att dom vill veta att du är den som skrev din CV och privata brev. Missförstå mig rätt. Självklart skrev du de breven. Vad jag menade var att dom vill kolla in att du kan det du påstår att du kan. Att breven verkligen beskriver ditt rätta jag.

Var hel och ren. Var inte överklädd. Brukar du inte ha kostym ska du inte ha nån nu heller. Ditt kroppsspråk avslöjar om du är bekväm i den kladseln du har på dig eller inte. Det kan gå bra med bara en skjorta med en slips eller en tröja över skjortan.

Kom i tid.

Var påläst om företaget.

Just my 2 cents.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Var dig själv, gillar dom inte kan det vara. Du kan inte gå och spela teater på ditt jobb resten av livet för att vara någon som du spelade på intervjun.

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Mycket bra inlägg bewern! (y)

Men jag tycker att alla frågor är skitsvåra, haha. Jag har alltid blivit übernervös när jag blivit kallad till intervju men på något sätt brukar det ordna sig om man bara är en själv. Det är viktigt att inte spela bättre än vad man är men lika viktigt att inte underskatta sina kunskaper, det är en fin balansgång. Var ärlig.

Ytterligare några frågor som du kan komma att få:

Varför sökte du just det här jobbet / varför vill du jobba på vårt företag?
Jag vet inte om man får den frågan idag, alla vet om att det är en tuff marknad och att man söker massvis med jobb antagligen, men var beredd på den frågan ändå. Det skadar inte.

Vad fastnade du för i vår annons?
Jag fick den frågan på mitt första jobb och herregud så rädd jag blev; jag kom ju inte ihåg den (pga nervösiteten). Jag har inte fått den frågan på de andra intervjuer jag varit på.

Hur ser din framtid ut om 5 år?

Har du några frågor?

bewern: "Vad är dina nackdelar/dåliga sidor?"
Får man fråga om du vet hur pass mycket som läses mellan raderna när man besvarar den här frågan? Jag menar, att man som i ditt exempel inte har dykcertifikat kan ju tolkas som att man har mål och planer men inte mod eller motivation att genomföra dem. Eller att man kanske är lat och aldrig får arslet ur vagnen, så att säga.

Jag brukar ta med mig en pärm med papper och penna också, samt extra kopior på betyg, arbetsintyg etc.

Redigering:
Som sagt, var ärlig. Känner du att du är nervös när intervjun börjar, förklara att det är din allra första intervju och att du är nervös! Det är ganska naturligt om man säger så. :)

dAEk^ skrev:

Mycket bra inlägg bewern! (y)

Tack. :D

dAEk^ skrev:

bewern: "Vad är dina nackdelar/dåliga sidor?"
Får man fråga om du vet hur pass mycket som läses mellan raderna när man besvarar den här frågan? Jag menar, att man som i ditt exempel inte har dykcertifikat kan ju tolkas som att man har mål och planer men inte mod eller motivation att genomföra dem. Eller att man kanske är lat och aldrig får arslet ur vagnen, så att säga.

Jag tog bara ett (dåligt) exempel. Vad jag menade var att det är väl tokigt att säga att man är urusel på datorer om man söker datorrelaterade jobb. Det är då bättre att dra till med att man är dålig på nåt som INTE påverkar jobbet negativt. Man behöver nog inte dykcert på ett datorjobb helt enkelt.

Fenomenalt bra! Stort tack ska ni ha! :)
Om ni har något mer att tillägga så är det bara att lämna förslag!

10-4 over and out!

Mot slutet av intervjun:
Om dom är mycket positiva och säger att dom hör av sig. Tro inte att du fått jobbet. Ofta handlar det om att du inte fick jobbet, men företaget vill att du ska tänka positivt om företaget. Det är helt enkelt en försäljningstaktik. Om dom däremot vill boka in en ny träff direkt, eller frågar om när du kan börja jobba ligger du bra till.

Om dom vill behålla dina papper för framtida bruk kan det helt enkelt vara för att det kostar för mycket tid, arbete och pengar att skicka alla papper till alla personer. Ekonomi och slöhet.

Om du inte fick jobbet: Fundera på vad du möjligtvis gjorde fel och försök rätta till felet. Man ska lära sig av sina misstag. Men det är roligare att lära sig av andras misstag. :)

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Var dig själv!

Jag har anställt över 100 personer under 15 år och har vid varje urval, påverkats mera av personlighet än av meriter.

Om meriterna är tillräckliga, är den personliga attityden helt avgörande och som sagt, det första intrycket sätter ramen.

Jag har ju träffat dig och vet att din attityd är mycket bra :bire

Det kommer att gå hur bra som helst om du efter intervjun, verkligen vill ha jobbet :)

Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg

Jag har inget att tillföra mer än att man skall tala om sitt eventuella engagemang i föreningar etc om man får frågan om fritid, men man skall inte prata FÖR mycket om sin fritid utan sådär lagom så att de får uppfattningen att det är en driven person man intervjuar, men inte nån som satsar allt på sin fritid... egen erfarenhet... :)

Lycka Till :)

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

Ta med papper och penna! Anteckna lite under intervjun, ställ frågor om dem. Hur de arbetar, om de har några förmåner. Flextid, hur semestern fungerar osv. Kan vara bra att veta om de ger alla semester 4 veckor på sommaren smatidigt elelr om du själv kan styra över det. Anteckna sånt för det ger ett seriöst intryck. SKippa slipsen. Vanliga byxor, skjorta och en tröja över det.

Var verkligen beredd på frågon om hur du ser på dig själv och din karriär om 5 år. Den tycker jag alltid kommer. De är lätt på en del jobb ("ja jag hoppas ha mer ansvar och kunna ta större projekt") men svårare på andra ("Ja, jag hoppas kunna sitta i den större kassan och inte behöva jobba helger...") :e

This is it! Don't get scared! :) 13:00 idag!

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Nej, bli inte nervös. Så farligt är det inte. Lycka till! :)

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Jag håller självklart alla tummar jag kan! :)

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

M.Cheraghi skrev:

This is it! Don't get scared! :) 13:00 idag!

Klockan 13.00 i dag, denna ofredag, kommer det att gå väldigt bra för alla som anställningsintervjuas (y)

det är rätt att tänka stort, och större att tänka rätt

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Grymt! Må kraften vara med dig!!

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Nu har han suttit där i 40 minuter, hur länge ska vi behöva vänta innan vi får reda på hur det gick?

*Håller tummarna*

Hehe! Intervjun var över efter cirka 25 minuter!
Det gick inte riktigt som jag hade tänkt mig, nervositeten tog över helt och jag fick inte riktigt fram det som var tänkt från början. Men för att vara min första intervju så är jag nöjd med mig själv! :) Sen är det bara hålla tummarna och vänta på beskedet i slutet på nästa vecka!

Jag fick möjlighet att kontakta företaget om jag hade några frågor, då är min fråga:
Bör man kontakta företaget och lägga till något man missade under intervjun?

10-4

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)