webForumDet fria alternativet

Vad heter...?

Småprat

21 svar · 2 012 visningar · startad av mariel

Medlem sedan okt. 2004430 inlägg
Frågan#1

de där "photo booths" där man kan ta bilder för pass eller leg?

Jag behöver ta ett foto till mitt uppehållstillstånd. Provade den där på T-Centralen men den (det?) är ur funktion.

Tack på förhand.

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Fotoautomater tror jag att de brukar kallas.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Fotoautomater kallar i alla fall jag dem för.

Jag måste också hitta en fungerande, fast i mitt fall är det Nyköping som gäller.

Mvh

Medlem sedan dec. 20012 532 inlägg

Gå till en fotofirma istället. Det är lite dyrare men kvaliteten blir bättre.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Glömde ju:

Provade den där på T-Centralen men den (det?) är ur funktion.

Den. :)

(jag är fortfarande imponerad över ditt skriftspråk, för övrigt! :) )

Mvh

tack för alla svar och beröm :D

celia: jag har inte tid att besöka en fotostudio och jag behöver foton så snart som möjligt. jag hittade en lista över fotoautomater så det är bara att gå till den närmaste och prova :)

@nders: tack ;)

Medlem sedan dec. 20012 532 inlägg

mariel skrev:

celia: jag har inte tid att besöka en fotostudio och jag behöver foton så snart som möjligt. jag hittade en lista över fotoautomater så det är bara att gå till den närmaste och prova :)

Jag menade inte fotostudio, utan en vanlig fotoaffär som tex FotoQuick eller Kodak. De brukar ha "drop-in"-fotografering.

Medlem sedan aug. 20022 436 inlägg

Jaa, man kan få korten på en timme om jag inte minns fel. Sen får man en objektiv bedömning på hur man ser ut.. i fotoautomaten kan det ju gå åt skogen.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Rätt enkelt att ta en ny bild också, ifall man inte blir nöjd. De fotar ju digitalt så väljer man ju bara den bilden man tycker blir bäst.

Men du, mariel, det är ju nya fotoregler. Jag vet att de gäller till pass åtminstone. Man ska ju inte visa öronen längre och sådär. Du kanske borde kolla upp det. Ifall du inte redan vet vad som gäller. :)

Medlem sedan juni 20023 097 inlägg

Om du ska ta bilder till pass ska du fotograferas hos passpolisen fr.o.m. 1/10 2005. Se vidare här: Pass

Medlem sedan aug. 20022 436 inlägg

Just det.. nya regler!

jag har fått besked från migrationsverket att jag ska ta med ett foto för att kunna få mitt permanent(a?) uppehållstillstånd klistrat in i mitt hemlandspass. förlåt om jag inte uttryckte mig tydligt.

men, enligt snabbfoto.se skulle det finnas en fotoautomat på TB-liljeholmen. jag gick dit för en halv timme sedan och det finns ingenting där. finns det någon som vet var jag kan ta fotot idag, mellan liljeholmen och t-centralen? jag vill inte att det ska hända att fotoautomaten på migrationsverket är trasig när jag ska dit.

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

OT: Vill också påpeka att jag är grymt imponerad av ditt skiftspråk, du har bättre svenskkunskaper än många gymnasieelever!

mariel skrev:

... förlåt om jag inte uttryckte mig tydligt...

Jodå, du var tydlig. Det var jag som inte läste ordentligt. ;)

ingen fara ;)

mariel skrev:

...men, enligt snabbfoto.se skulle det finnas en fotoautomat på TB-liljeholmen. jag gick dit för en halv timme sedan och det finns ingenting där. finns det någon som vet var jag kan ta fotot idag, mellan liljeholmen och t-centralen? jag vill inte att det ska hända att fotoautomaten på migrationsverket är trasig när jag ska dit.

Dom som jag hittar när jag söker på snabbfoto.se, som ligger mellan Liljeholmen och centralen är:
T Liljeholmen
T Hornstull
T Mariatorget
T T-Centralen (innanför spärrarna)?
Centralstation utgång spår 10
Centralstation utgång Klarabergsviadukten
Centralstation centralhallen Burger King
Åhléns city Vid pappersavdelningen (tror det är t-baneplanet)
Cityterminalen vid biljettförsäljningen (World Trade Center, bottenplanet)
Och en i dina hemtrakter - Märsta centrum

Men jag kan inte garantera att det finns kvar fotoautomater överallt, eller att dom fungerar.

Lycka till.

/RED. Det jag glömde säga är att de flesta T-stationer har två utgångar. Om man inte hittar en fotoautomat vid den ena, får man leta vid den andra. :i

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

mariel skrev:

för att kunna få mitt permanent(a?) uppehållstillstånd

Jo, det ska heta "ditt permanenta uppehållstillstånd". Jag vet dock inte varför. Det heter ju "ett permanent tillstånd" men "mitt permanenta tillstånd". Sen kan man ocskå säga: "få mitt uppehållstillstånd permanent", även om "permanent uppehållstillstånd" är ett begrepp.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

tydal skrev:

Jo, det ska heta "ditt permanenta uppehållstillstånd". Jag vet dock inte varför. Det heter ju "ett permanent tillstånd" men "mitt permanenta tillstånd". Sen kan man ocskå säga: "få mitt uppehållstillstånd permanent", även om "permanent uppehållstillstånd" är ett begrepp.

Tydal, du säger mycket klokt, men nu verkar du lite förvirrad. Varför skulle det inte heta "ditt permanenta uppehållstillstånd" i bestämd form, samt "permanent uppehållstillstånd" i obestämd form?
Sen gillar jag inte uttrycket "få mitt uppehållstillstånd permanent". Jag vet inte vad som är praxus att säga, men "få mitt uppehållstillstånd permanenterat" låter naturligare för mig, då man får in en verbböjning.

hej!

jag hittade en fotoautomat som fungerar på T-Centralen och jag tog bilderna där (hade bråttom). imorse åkte jag till migrationsverket och efter "bara" en timmes väntetid fick jag mitt uppehållstillstånd klistrat in i mitt pass.

tack till alla råd!

celia: när jag behöver bilder som dessa igen, ska jag följa ditt råd.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

nitro2k01 skrev:

Tydal, du säger mycket klokt, men nu verkar du lite förvirrad.

Det blir lätt så att jag verkar förvirrande när jag är trött (och det är jag nu också).

nitro2k01 skrev:

Varför skulle det inte heta "ditt permanenta uppehållstillstånd" i bestämd form, samt "permanent uppehållstillstånd" i obestämd form?

I bestämd form heter det väl "det permanenta uppehållstillståndet"?

nitro2k01 skrev:

Sen gillar jag inte uttrycket "få mitt uppehållstillstånd permanent". Jag vet inte vad som är praxus att säga, men "få mitt uppehållstillstånd permanenterat" låter naturligare för mig, då man får in en verbböjning.

Det är inte samma sak som det jag skrev. Du syftar på själva ögonblicket då det blir fastslaget. Jag syftar på tiden efter.

309 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
166 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)