webForumDet fria alternativet

problem på jobbet

Jobb & karriär

38 svar · 2 620 visningar · startad av celia · sida 2 av 2

Frågan, av celia

Har jobbat här i lite mer än ett halvår på heltid och vad jag har hört från våra anställda och kunder (jag har en heltidstjänst som från början var två halvtider: gör löner, fakturor, har hand om hemsidan och nätverket + support) har hela kontoret blivit mycket effektivare. Jag hade ingen erfarenhet av löner/fakturor när jag började utan har gått på upplärning med den förre administratören på ca

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 20012 532 inlägg

Förvisso men det hjälper inte mig att vara efterklok, jag visste inte om det när jag började jobba där. Sen var jag ju också tvingad att ta jobbet eftersom jag var arbetslös. Ja, jag söker andra jobb men jag måste ju ha en inkomst under tiden.

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

Jag har själv varit i samma situation som dig och hade liknande arbetsuppgifter och efter att ha diskuterat saken med familj och vänner så sade jag upp mig på en gång och fick 45 dagars karens.
Det blev visserligen ett ekonomiskt bakslag men det var värt varenda öre så här i efterhand.
Min pappa sa något klokt till mig när vi diskuterade detta.

”Man saknar inte hästen förrän det är tomt i båset”
Detta brukar vara en nyttig väckarklocka för många chefer, när de inser att saker och ting inte fungerar lika bra som det gjorde tidigare.
Det finns ingen anledning till att gå till ett arbete om man inte trivs, visserligen så blir det ett ekonomiskt avbräck men det måste ju finnas utrymme för andra värderingar.
För trivs man inte på arbetet så påverkar detta även privatlivet, vilket kan få värre konsekvenser, du har ju dessutom turen att bo i en region där det finns massor av arbete och eftersom det verkar som att du har rätt framåtanda så tror jag inte att det skall ta lång tid för dig att få ett nytt arbete.
Visserligen så kan du alltid kontakta ditt fack och få råd, men tror dessvärre inte att det resulterar i något vettigt, så var det i alla fall i kontakten med mitt fack.
De tyckte bara att man skulle diskutera saken med arbetsgivaren och det har du ju som sagt gjort och av det som har skrivits tidigare så verkar ni stå ganska långt ifrån varandra i frågan.
Så jag skulle rekommendera dig att göra samma som mig, diskutera saken med i första hand familjen och väga för och nackdelar och sedan säga upp dig, du har ju som sagt en uppsägningstid som är 1-2 månader beroende på hur länge du har arbetat och under denna tid så kan du ju söka arbeten.
Med lite tur så kanske även detta kan uppmärksammas av din chef och han kanske tänker om angående erat utvecklingssamtal, det är aldrig bra för en arbetsgivare om det kommer ut information om att de anställda inte trivs, det brukar ju vara en ganska bra identifikation utåt mot kunder och leverantörer att något inte står rätt till.

Du kan ju ha i åtanke att du kommer att få en ganska bra slutlön eftersom den innefattar inarbetad semester för nästkommande år, slutlön m.m. och på så sätt så behöver inte glappet på 45 dagar bli så stort.

Så lycka till med jobbsökeriet.

Medlem sedan dec. 20021 804 inlägg

Begär en befattnings beskrivning. När du fått den, så begär du ett enskilt samtal
med chefen och går igenom den. Där kommer du att få en bra bild av vad du anser
dig tillföra företaget samt chefens bild av vad han/hon tror att du gör på en dag.
Konfrontera rakt upp&ner utifrån det.
Fungerar inte det så dra in facket. För du är väl med i facket?

edit//
När jag tröttnade, begärde jag ett anställnings intyg. Normalt sett så använder
man sig av det när man söker annat jobb. Det tog skruv, kan jag säga.

sneeze skrev:

Begär en befattnings beskrivning. När du fått den, så begär du ett enskilt samtal
med chefen och går igenom den. Där kommer du att få en bra bild av vad du anser
dig tillföra företaget samt chefens bild av vad han/hon tror att du gör på en dag.
Konfrontera rakt upp&ner utifrån det.

Den diskussionen hade vi under utvecklingssamtalet. Vi hade lite olika åsikter kan man säga. Han sa bla att jag först nu har gjort mig förtjänt av ingångslönen(!!) :q Eh jag gick på intro i januari, fick stöd per telefon i februari och klarade mig helt själv i mars.

sneeze skrev:

Ja det är jag, dock inte SKTF som nämndes ovan. Har tänkt att kontakta handläggaren på måndag.

sneeze skrev:

edit//
När jag tröttnade, begärde jag ett anställnings intyg. Normalt sett så använder
man sig av det när man söker annat jobb. Det tog skruv, kan jag säga.

Det är jag som skriver ut dem, men han får gärna skriva under mitt :e

Jag pratade med chefen idag igen eftersom vi skulle göra månadens lönekörning. Han sa att han hade tänkt över saken positivt vilket jag tolkar som att jag ska få löneförhöjning nästa månad. Återstår att se om jag får vad jag begärt! Ett framsteg hursom (y)

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Säkert bara för att du blev forumledare. :P

silfver skrev:

Säkert bara för att du blev forumledare. :P

Ja, det är ju fint om han ger mig mer betalt för att hänga på wF hela arbetsdagen :birp

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

celia skrev:

Ja, det är ju fint om han ger mig mer betalt för att hänga på wF hela arbetsdagen :birp

Undra om vi har samma chef, för jag gör inte mycket annat heller. :birp

Medlem sedan apr. 200373 inlägg

Usch, vilket scenario, är själv chef och har jobbat både inom stora och små företag med varierande antal anställda, känner inte alls igen mig, skulle aldrig behandla anställda på det sättet som din chef gör, vill bara klargöra detta.

Vad din chef inte verkar förstå är att företaget är ett som ett team och efter att läst allt detta så saknas det ju en tydlig ledare, eller mellanchef hos Er. För inte är väl organisation/företaget så stelt uppbyggt som en chef och massa anställda???

Det förefaller iaf väldigt osannolikt i ett modernt företag 2005

Angående löner och löneavtal så finns det normer för detta, gör du flera saker ska du även kompenseras för detta.

Vill din chef inte skriva en befatttningsbeskrivning så ska du själv stylta upp det du gör och lämna in denna, till fack och chef och fråga om den lön du erhåller idag är rimlig i förhållande till ditt arbete.

Om inte detta funkar och ni har individuell löneförhandling, så måste du nog ta ett beslut, ska du vara kvar så måste du löneförhandla, motivera alltid varför du ska ha högre lön, jämför med andra, be facket skriva ut en rekommendation osv.

Ska du sluta så kan du ju i ett desperat försök hugga till med nåt bud, tar han inte det då så sluta. I längden kommer de aldrig överleva med en sådan personalpolicy och såna grova kommunikatonsproblem.

emil_ad skrev:

Om inte detta funkar och ni har individuell löneförhandling, så måste du nog ta ett beslut, ska du vara kvar så måste du löneförhandla, motivera alltid varför du ska ha högre lön, jämför med andra, be facket skriva ut en rekommendation osv.

Ska du sluta så kan du ju i ett desperat försök hugga till med nåt bud, tar han inte det då så sluta. I längden kommer de aldrig överleva med en sådan personalpolicy och såna grova kommunikatonsproblem.

Vi hade lönesamtal idag och jag motiverade (igen) varför jag ska ha en högre lön. Han tyckte att jag har överträffat förväntningarna på många områden men inte att det skulle innebära att jag skulle få den lön jag begärt. Det slutade med att jag fick en mycket mindre höjning och att ingen av oss var nöjd...

Jag har sökt massa andra jobb så vi får se vad som händer. Klart är i alla fall att jag så fort som möjligt vill sluta.

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Vatos Locos skrev:

Det finns ingen anledning till att gå till ett arbete om man inte trivs [...]

Ursäkta om jag svarar på ett väldigt gammalt inlägg, men wtf? Att slippa parasitera på samhället för att man är lite deppig är väl en alldeles utmärkt anledning att gå till jobbet trots att man inte trivs. Naturligtvis finns det gränser, men i det här fallet ser jag inget problem. Att göra som celia och fortsätta jobba medan hon söker andra jobb är att föredra tycker jag.

sneeze skrev:

Jag har kontaktat facket. De kan inte göra så mycket så länge han inte gör något olagligt. Men det var skönt att prata med någon som kan såna här frågor :)

celia skrev:

Jag har kontaktat facket. De kan inte göra så mycket så länge han inte gör något olagligt. Men det var skönt att prata med någon som kan såna här frågor :)

Yikes, var det två månader sen jag skrev i den här tråden? :o

Hursomhelst. Precis som med alla andra ställen gäller det också för facket att man hittar rätt person att prata med! Hon sa att ungefär allt som min arbetsgivare gör är olagligt, både vad gäller anställningsavtal, löner, arbetsmiljö m.m. Efter en lång diskussion rådde hon mig faktiskt att säga upp mig - och det har jag gjort nu :birp :birp :birp

Om facket kan styrka till a-kassan att jag har giltiga skäl att säga upp mig så blir jag inte avstängd utan får ersättning direkt :) Dessutom måste arbetsgivaren såklart betala ut min lön och slutlön även om han inte har nån som gör administrationen. Får jag inte ut min lön ens efter att facket har kontaktat honom går det hela till inkasso. Betalar han inte då heller får han näringsförbud :moose

Just nu är jag sjukskriven i två veckor för öroninflammation. Chefen ringde idag och sa att jag skulle jobba igen det jag missat när jag kommer tillbaka... :OO Man ska kanske hoppas på en otroligt envis sjukdom som genererar en ny sjukskrivning under resterande delen av uppsägningstiden ;)

Hursomhelst, det känns otroligt skönt att bli av med den där amöban... Hellre akassa än jobba där!

WEEE :birp :birp :birp

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Kul att det löste sig för dig. :)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

skönt! nä det finns ingen anledning att dras med idioter... bara till å undvika dom i den mån det är möjligt... dom kan hållas med sitt

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

edit

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

men närmare eftertanke kanske ja inte har så snygt ja heller .... men ändå

Vattenkemi-mätstickor
Telefon
Esd armband
usbminne
penna
strömadapter
Switch
VoIP filter
Högtalare + subb

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Mayday, du känner inte att du är i fel tråd och härjar?

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Gislaved skrev:

Mayday, du känner inte att du är i fel tråd och härjar?

Han var/är full.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)