webForumDet fria alternativet

9/11 - 7/7?

Politik & samhälle

82 svar · 2 517 visningar · startad av Bire · sida 2 av 5

Frågan, av Bire

Måtte detta inte vara en terrorattack igen! :( <http://www.sky.com/skynews/article/0,,30000-1188265,00.html>

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 2005353 inlägg

Bire skrev:

EU är nog en mer betydande ledtråd än G8 & OS...

G8 är aktuellt och har varit planerat en längre tid.

Det jag hört och läst om "olyckorna" tyder på att de var välplanerade och synkroniserade, inte som att sprängladdningar blivit placerade där efter gårdagens beslut om var OS ska äga rum.

Varför EU?

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jag tror på G8. Gleneagles lär ju vara skapligt omöjligt att ta sig in i med mer än en nagelsax på fickan, och iom att London fick OS blir det ju ännu mer uppmärksamhet för gänget bakom bomberna...

Sen att Blair är Bushs bäste vän i Irakfrågan gör väl saken inte bättre för England heller.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Helmertz skrev:

Varför EU?

Storbritanniens ordförandeskap i EU?

En terroratack i denna storleksklass planerar man inte på en fikarast, därav mitt tvivel till att det har nått med OS att göra. G8 är dessutom inte England utan, som sagts, Skottland.

Dessutom behövs det nog inte nån större anledning till en terrorattack om man vill skaka världen...

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

Men så förbannat jävla onödigt.

Hm, Blairs första tal tog han direkt ur skallen, utan stolpar eller displayer - det hade Bush aldrig klarat av utan en armé av talskrivare och telepromptrar...

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

Blair var uppenbart skadad såg man. Undrar hur eventuellt efterspel blir. UK kommer nog inte anfalla nåt land i alla fall.

Medlem sedan maj 20031 173 inlägg

bush klarar ju knappt av talen ändå, han stakar sig och kommer bort sig och har konstiga pauser hela tiden...

det skulle kunna vara så att de första händelserna var "naturliga" dvs elfel eller så, sen så passade några på att bygga vidare på det. man hoppas nästan att det är något sådant för tanken att det hela skulle vara en väl organiserad attack vill jag inte tänka ännu. :(

Jag missade talet, kan någon av er sammanfatta lite snabbt kanske? ;)

Det visas nog igen på svt1 kl 14.30.

Han sa ungefär att "Vi kommer aldrig vika oss, vi kommer slåss för vårt sätt att leva. Vi är starkare i vår ståndpunkt än terroristerna är".

SVT1 kör Rapport varje halvtimme för den som har en tv i närheten. ;)

magnusfeldth: Njae, det var väl i tal nummer två alldeles nyss, med alla G8-ledarna med på podiet?

I första talet var han rejält skakad och talade om att G8-mötet skulle fortsätta trots attentaten och att han skulle ner till London en snabbvända under dagen.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Inte för att jag vet hur Blair är, men han verkar rätt vettig ändå.
Sen är det rätt intressant att se Aftonbladets vinkling på hela attentatet. Usama Bin Ladin direkt! :p

magnusfeldth skrev:

Det visas nog igen på svt1 kl 14.30.

Han sa ungefär att "Vi kommer aldrig vika oss, vi kommer slåss för vårt sätt att leva. Vi är starkare i vår ståndpunkt än terroristerna är".

Det låter inte helt olikt Bush efter 9/11.. Det har fortfarande inte kommit fram något om vem som ligger bakom det hela?

- till :stefan:
öh, ingen aning, det talet jag såg vid rapport 13.30 var han ensam vid podiet. Visste inte att han gjort två tal.

silfver skrev:

Sen är det rätt intressant att se Aftonbladets vinkling på hela attentatet. Usama Bin Ladin direkt! :p

Nja, de redovisade en nyhet som Der Spiegel hittat på en hemsida, så det är ju inte bara det...

Fast ändå, om ett brott sker i Ankeborg så misstänker jag Björnligan. Sker ett terrordåd i västvärlden misstänker jag Al-Quida.

:stefan: skrev:

magnusfeldth: Njae, det var väl i tal nummer två alldeles nyss, med alla G8-ledarna med på podiet?

ser nu på svt att det talet du pratar om var inte det jag nämnde. Men andemeningen var det samma, och man hör på darrningarna i Blairs röst att han är skakad.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Helmertz skrev:

Jag missade talet, kan någon av er sammanfatta lite snabbt kanske? ;)

Det går att se på svt.se

Medlem sedan nov. 20021 222 inlägg

Jag tror att det kommer bara bli fler och fler terroristattacker....

Medlem sedan maj 20031 173 inlägg

det är väl klockrent av Al-Quida att ta på sig ansvaret för allt som händer, det är ju precis det som de vill, att sprida terror genom organiserade aktioner. Vi får nog vänta ett tag med att få reda på den riktiga anledningen (dvs elfel, se mina tidigare inlägg.)

någon som hört något om vad som händer med G8 mötet nu? ska det skjutas upp? hoppas de kan gå vidare som planerat, de är ju rätt viktiga frågor som ska bestämmas där och som kan påverka mängder av människor.

känns så onödigt bara, varför är människan så bra på att ta död på varandra? x(

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Calevan skrev:

någon som hört något om vad som händer med G8 mötet nu?

Det kommer att fortsätta som planerat (dock utan Blair som är i London under kvällen).

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)