webForumDet fria alternativet

8

Småprat

25 svar · 1 058 visningar · startad av J. Rönnberg

Medlem sedan jan. 20051 121 inlägg
Frågan#1

Världens största hyckleri! x(

Medlem sedan dec. 2002841 inlägg

Jag fattar inte vad de har för nån skum organisering. SVT:s schema som de har på sin hemsida över artisterna stämmer ungefär +-2,5 timme.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Om herr Rönnberg menar Live8 så kan man snabbt konstatera att han har en väldigt egoistisk syn på världen.

Jag anser att världen består av en massa hyckleri! Det finns många människor som är ”bra” på att snacka, men när det komma till handling händer det inte mycket.

Ingen bryr sig om den enskilda personen.

Och du hackar ner på Live8 med det som bas? Du tycker väl det är bättre att lägga pengarna på rymdfarkoster som bryr sig om den enskilda personen?

Live8 var ett grymt bra initiativ enligt mig och blir man inte berörd av det engagemang som visats idag så kan man bara kallas egoistisk. Eller det är kanske det du menar med att man ska bry sig om den enskilda människan...

Medlem sedan mars 20033 686 inlägg

Har inte redan en förändring skett?

Däremot tycker jag det är jävligt korkat att lägga ner pengar på en massa jävla månexpeditioner och annat trams, som ändå inte leder nånstans, och verkligen inte gynnar någon fattig. Och för att vara ärlig, om du tycker rymdtrams är viktigare än att personer får ett bra liv, är du mer korkad än vad jag både trodde och kunde föreställa mig.

Jag hatar rymden, och allt/alla som har med den att göra.

Word, legis...

Medlem sedan dec. 2004290 inlägg

Live 8 klingar både gott och mindre gott i mina öron. Syftet är ju att "puscha" på G8-länderna och dess pengabidrag till Afrika (bland annat). Tanken är god, men problemet kvarstår: Det finns knappt ett enda land i Afrika som har folkvald demokrati, dvs en stor del av pengarna har regeringscheferna möjlighet att göra lite vad de vill med. Om demokrati hade rådat hade det varit annorlunda...

Liam Gallagher sa nåt i stil med

Liam skrev:

Afrikas öde beror väl för fan inte på att artister i Hyde Park sjunger sina jävla skitsånger till barn. Börja med att få bort de jävla regeringscheferna istället

Trots hans tunga är det svårt att undgå att han faktiskt har en poäng. Hur som helst tycker jag i slutändan att Geldof gör det rätta och att det vore näst intill arrogant att motarbeta honom.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Det finns många människor som är ”bra” på att snacka, men när det komma till handling händer det inte mycket.

Dom som står bakom Live8 har väl just gått från ord till handling? Eller menar du att detta evenemang inte var en handling?

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Regeringscheferna i fråga är dom i afrika antar jag.

Förresten, att kalla det "rymdtrams" och säga att det inte leder nånvart är så otroligt dumt att jag börjar undra om man ens kan tugga sin egen mat när man häver ur sig sånt nonsens.

Vad som inte leder nån vart är att kasta pengarna i afrika då dom korrupta regeringarna använder dom till precis allt annat än det dom var till för. Pengarna till rymdforskningen som på lång sikt är jävla viktig och bidrar till den fortsatta teknologiska utvecklingen som också har verkliga påverkningar i alla mjliga delar av livet, det är ändå bara en droppe i havet av alla pengar som finns.

Jag antar att enligt vissa personer så ska vi skita i rymden tills alla problem på jorden är lösta, med sån logik kommer vi aldrig nån vart, vi kommer aldrig att lösa alla problem och att skita i viktiga saker som detta är bara ren och skär idioti, det visar vad som är fel med vårt samhälle i dag, stagnant, utan vision och total avsaknad av kritiskt tänkade. Fyfan med den logiken borde vi inte kasta pengar i förnybara energi källor heller, skicka pengarna till afrika!
Kineserna förtjänar att gå om oss, dom ser åtminståne vikten av rymdforskningen och har stora planer.

Vill man ha ändringar i afrika ska man börja med att få bort dom existerande regeringarna och få dit pålitligt och ärligt folk.

Jag har inget emot Live 8(förutom att jag missade slutet av Top Gear för att Nelson Mandela skulle ha nått tal) men jag har nått emot idioter som hackar på rymdforskningen och som häver ur sig en massa med skit.

Det är ju ganska tydligt att pengar inte används till enbart en sak. Vi har det inte jättebra ställt i Sverige (tycker vi) med upp emot 25% av arbetsföra befolkningen som förtidspensionerade och 15% arbetslöshet. Ändå har regeringen beslutat att utöka utlandsbidragen med några hundra miljoner. Så en värld där man ser till sina egna problem först kommer inte att hända på våra breddgrader än på ett tag HDS :)

Iofs vet jag inte vilken typ av utlandsbidrag Finland har nuförtiden. De har ju varit ganska strikta förr iaf.

Uhm ok, jag sade inte att vi skulle lösa våra egna problem först, jag sade att bara för att det finns problem så är det ingen orsak att hacka på legitim forskning som hyser stort hopp för vår fortsatta teknologiska, vetenskapliga och ekonomiska utveckling, vi kommer aldrig att lösa alla problem ändå.
Vi kan inte ändå inte göra nått mycket bättre just nu, om vi inte vill åka dit och ta över deras regeringar och försöka återställa demokratin med kraft.

Medlem sedan maj 20056 inlägg

ChristianS skrev:

Live 8 klingar både gott och mindre gott i mina öron. Syftet är ju att "puscha" på G8-länderna och dess pengabidrag till Afrika (bland annat). Tanken är god, men problemet kvarstår: Det finns knappt ett enda land i Afrika som har folkvald demokrati, dvs en stor del av pengarna har regeringscheferna möjlighet att göra lite vad de vill med. Om demokrati hade rådat hade det varit annorlunda...

Liam Gallagher sa nåt i stil med

Liam skrev:

Afrikas öde beror väl för fan inte på att artister i Hyde Park sjunger sina jävla skitsånger till barn. Börja med att få bort de jävla regeringscheferna istället

Trots hans tunga är det svårt att undgå att han faktiskt har en poäng. Hur som helst tycker jag i slutändan att Geldof gör det rätta och att det vore näst intill arrogant att motarbeta honom.

Precis. Så länge saknaden av demokrati råder där nere känns det nästan som att man gör folket en björntjänst i och med underskrift och eventuell pengahjälp *kluven* :l

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

Det handlar ju inte direkt om pengar i näven. Det är skulder som man vill ska skrivas av från U-länderna. Vilket det inte finns _något_ negativt om.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

vad är live8 ?

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Melea skrev:

Det handlar ju inte direkt om pengar i näven. Det är skulder som man vill ska skrivas av från U-länderna. Vilket det inte finns _något_ negativt om.

Alla håller inte med dig:
http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_10022863.asp

"Det enda som kan rädda Afrika är en genuin demokratiseringsprocess, och de generella skuldavskrivningarna tjänar endast till att befästa odemokratiska regimers grepp om makten.
Efter den stora avkoloniseringen i Afrika på 1950- och 60-talet har en mängd länder slungats in i politiskt kaos och inbördeskrig. Det är detta som har orsakat det stora lidandet, de monumentala svältkatastroferna. I Sudan, i Etiopien, i Biafra, i Angola.
Svälten i Afrika är ingen naturkatastrof,
den är en olycka skapad av människohand."

Det stämmer ju lite sådär, britterna och fransmännen försökte ju förbereda sina kolonier för självständighet när det blev klart att folket ville ha bort dom men det var för tidigt i min mening, historien visar samma sak.

Men det fanns många som dömde sina kolonier till totalt kaos. Belgarna var värst, ska citera en bekants tankar om just deras styre:

Oh the usual killing, murdering, enslaving, chopping of hands and feet and gouging of eyes. The Belgians were much worse then many of the worst African leaders are today. They went in their, looted the country and had a big ol party oppressing and repressing the natives and when the Belgians finally left, unlike the other colonial powers, they didn't do anything to help set up a post-colonial government and had left no infrastructure for the Congo people to do anything. At the time of independence, there were about thirty Congo natives that had college educations out of a country of millions. Basically the Belgians didn't even give the Congo people a one percent chance of even having the choice of allowing the natives to screw up their own country, the Belgians simply went in there and messed things up more to ensure disaster. In fact the movie "Apocalypse Now" is based off the story "Heart of Darkness" which was basically an allegory to how much more fucked up the Congo became due to the Belgian colonization. It was so bad there that other Imperialist powers wanted to partition the Congo away from the Belgians because they were such brutal bastards to their subjects.

After Belgium left, I think about a week passed before Congo plunged into a Civil War and that was no real surprise.

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,667024,00.html

Sjunger: "Världen är så sjuk, så sjuk, afrika så litet." :bla

Vad ger det världens fattiga att ett antal artister uppträder? Jag menar att det inte ger något, utan att det är ett stort pr-trick.

Rymdforskningen ligger i framkanten när det gäller forskningen och hjälper vetenskapen framåt. Bland annat var det rymdforskningen som låg till grund för Catscannen. Människan har alltid velat veta sina gränser och rymdforskningen ligger i framkant.

Detta betyder inte att jag sätter rymdforskningen framför människan. Men om vi skall vara ärliga, vilka tror att rymdforskningen har haft någon effekt på våran kamp mot fattigdomen?

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

J. Rönnberg skrev:

Men om vi skall vara ärliga, vilka tror att rymdforskningen har haft någon effekt på våran kamp mot fattigdomen?

hur många miljoner (miljarder?) satsar inte Bush på att få nån på månen (kanske misstar mig, men var det inte snack om det för ett tag sedan) och rymdmissilprogrammet? I en budget finns det en viss summa som kan fördelas. Lägger man nåt på en sak kan man inte lägga samma pengar på nåt annat. Enkel matte.

J. Rönnberg skrev:

Vad ger det världens fattiga att ett antal artister uppträder? Jag menar att det inte ger något, utan att det är ett stort pr-trick.

Så när världskända artister ställer sig upp och säger att de stödjer nåt tror du inte det har någon som helst effekt på andra människor? Genom att blanda nytta med nöje har fler personer tagit del av vissa fakta som gäller angående fattigdomen i världen, och nu kanske fler gör nåt åt saken - det är vad som har åstadkommits.

282 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
151 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)