webForumDet fria alternativet

Barsebäck stängt.

Politik & samhälle

63 svar · 1 363 visningar · startad av Bire

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg
Frågan#1

Ja, det är fanimej helt makalöst att det är stängt.. Helt åt helvete!

Men det som upprör mig mest är att Folkpartiet nu börjar prata om att starta nya reaktorer i Ringhals (Har jag för mig) + att återöppna Barsebäck.. Ja, det var ju på tiden! Nu när vi en gång stängt ner det & börjat en nedrustning av kärnkraften som kostat massor med pengar ska vi börja fundera på att öppna igen. :x

Sen att CENTERN inte är främmande till det förbryllar mig mest i den här urdumma historien, var det inte Centern som stog bakom hela jävla kampanjen MOT kärnkraft på tidigt 80-tal???

Jag vill bara slå sönder nått.. Det här landet suger verkligen så äckliga getpungar!

JA till kärnkraft, jag vill dessutom ha en egen liten reaktor, till husbehov, hemma om det vore möjligt!

Medlem sedan dec. 2001144 inlägg

Håller med, att stänga ner kärnkraften var och är det dummaste hittills.

Alltså, Finland smäller ju upp sin femte snart, varför? FÖR DET BEHÖVS.. Nej fan, ut med MP, S och V vid nästa val!

Mvh
Marcus

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Jag vill ha en sjätte och en sjunde reaktor också.

Sen vill jag också att vi börjar bygga anläggningar för att återanvända använt bränsle, då kunde vi ta hand om andra länders bränsle åt dem, för en liten summa ;)

Kärnkraftsindustrin kunde skapa många jobb och pengar för Finland bara vi utnyttjade den till fullo.

Annars är det på ett lite sjukligt sätt fascinerande att se hur ett land kör sig i grunden på detta vis.

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Som dom håller på! :(

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

Ja det är tragiskt, istället ska vi köpa in el från tysklands kolverk m.m.

Smart tänkt av alla inblandade!!

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

:l :x

Expressen skrev:

Skrattande glada var en mindre samling entusiaster från Barsebäcksoffensiven och Miljöförbundet Jordens Vänner, de som arrangerade de rikskända protestmarscherna under 1970- och 1980-talen. Vid midnatt samlades de i regn och blåst på stranden utanför verket, skålade i champagne och fyrade av raketer.

- Visst höjs effekten på Sveriges övriga kärnkraftverk, men nedläggningen av Barsebäck är ändå en stor seger eftersom det är ett beslut av politiska skäl, sade Tord Björk från Jordens Vänner.

Jävla nötter!!

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Fullständigt vansinne! Stänga en fullt fungerande reaktor?

Visst, om det hade täckts upp med alternativa energikällor, men har de gjort det? Nä! :bla

Snackade om det med en elektriker igår och han var så arg att han tuggade fradga i princip...

Det är helt uppenbart att vi har för avsikt att göra om Sverige till U-land.. Det är heller inte konstigt att folk går bärsärk.. Eller att folk mördar varandra..

Jag är vansinnig!

Fyfan säger jag!

:stefan: skrev:

Visst, om det hade täckts upp med alternativa energikällor, men har de gjort det? Nä! :bla

Ekonomiskt omöjligt att ens försöka nånting så absurdt, dom "alternativa" källorna är så ineffektiva och dyra att det ska man nog inte försöka med, om du nu inte vill leva med fördubblat eller tripplat elpris(eller ännu dyrare).

Medlem sedan jan. 20051 121 inlägg

Centern verkar ha svårt att bestämma sig. Först är man med om att stänga kärnkrfatverk. Bara några år senare är vill man samarbeta med ett parti som vill bygga ut kärnkraften.

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Yes, äntligen stänger de ner den där skiten! Nu blir det nog mer fart på energiforskningen! :D

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Fia skrev:

Yes, äntligen stänger de ner den där skiten! Nu blir det nog mer fart på energiforskningen! :D

Visst, och sätter upp 200 miljoner vindkraftverk runt hela sveriges kust för att få samma effekt. ;)

Fia skrev:

Japps, hoppas du får frysa i vinter! ;)

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Hur många strömavbrott ska vi chansa på i vinter?

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

caze skrev:

Fia skrev:

Visst, och sätter upp 200 miljoner vindkraftverk runt hela sveriges kust för att få samma effekt. ;)

Fler vindkraftverk skulle inte skada, både till havs och i fjällen. Vad jag vet är det mest estetiska argument mot dem, vilket känns löjligt i jämförelse med radioaktivt kärnavfall, kärnkraftsolyckor och i viss mån risk för terroristaktiviteter.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Fia skrev:

caze skrev:

Fia skrev:

Fler vindkraftverk skulle inte skada, både till havs och i fjällen. Vad jag vet är det mest estetiska argument mot dem, vilket känns löjligt i jämförelse med radioaktivt kärnavfall, kärnkraftsolyckor och i viss mån risk för terroristaktiviteter.

Inser du hur många vindkraftsverk det behövs för att komma upp i samma mängd som ett kärnkraftsverk som Barsebäck?

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

Fia skrev:

Gärna fler vindkraftverk men då ska dom stå där strömmen används inte ute i naturen. Fyll städerna med vindkraftverk, det är ju mycket oljud där endå redan!!

Okkido skrev:

Fia skrev:

caze skrev:

Fia skrev:

Inser du hur många vindkraftsverk det behövs för att komma upp i samma mängd som ett kärnkraftsverk som Barsebäck?

Inser du dessutom hur många miljöaktivister från yttre helvetet som kommer att protestera mot dessa oestetiska pelare i naturen?

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)