webForumDet fria alternativet

Vargskytten fick sex månaders fängelse

Politik & samhälle

46 svar · 1 223 visningar · startad av filippo

Medlem sedan jan. 20032 850 inlägg
Frågan#1

Helt rätt men för kort tid!
Jag tycker att minst 18 månader hade varit helt rätt

för att fler inte ska ta saken i egna händer...

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Vilken j**la idioti, helt rätt? Vad in i ****? För nån vargj**el?

Gud vad det här gör mig arg, en massa bortkollrade stadsbor som inte alls måste leva med vargar som säger åt dom som bor på landet att dom måste ha vargar runt sig.

Jag hoppas folk i landsbygden går ihop och ser till att skydda varanda och fixa alibin så lagen inte kan göra nått ifall nån varg kommer för nära boskap och blir skjuten, sen får alla miljöpartister och annat patrask gråta ut över dom stackars vargarna på TV.

Kommer nån varg till våra trakter och börjar riva djur så skjuter vi den, det allra bästa sen vore att man kastar av liket i helsingfors framför riksdagen.

Medlem sedan sep. 2002252 inlägg

Tycker också att domen är helt rätt för denna typen av gärning men det hade inte gjort något om den hade varit det dubbla.

Att hustrun sen tycker att "mördare" kommer lindrigare undan är jo också sannt, men det är ju en annan diskussion.

Edit
Märks ju att iaf hustrun vill utrota alla vargar som finns kvar i detta landet, och det för att vargen gör vad den måste för att överleva!

Kort och gott:
Rovdjuren var här först, det är bara att anpassa sig! Svårare än så är det inte...

Kort och gott, vi bryr oss blanka fan i vem som var här först.

Superior firepower, 'nuff said

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

Re: Vargskytten fick sex månaders fängelse

filippo skrev:

Helt rätt men för kort tid!
Jag tycker att minst 18 månader hade varit helt rätt

för att fler inte ska ta saken i egna händer...

Tja, jag läste nyligen att en man som förgripit sig på barn under 7 års tid fick bara 2 år så 6 månader för att knäppa en varg blir relativt sätt ganska mycket...

filippo skrev:

Kort och gott:
Rovdjuren var här först, det är bara att anpassa sig! Svårare än så är det inte...

Människan är också ett rovdjur, alla kommer från samma ursoppa - ingen var här före den andre.

Re: Re: Vargskytten fick sex månaders fängelse

Förr så levde människa och rovdjur sida vid sida.... det verkade funka, gör samma sak idag, lovar att det kommer att funka!

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

Re: Re: Re: Vargskytten fick sex månaders fängelse

filippo skrev:

Förr så levde människa och rovdjur sida vid sida.... det verkade funka, gör samma sak idag, lovar att det kommer att funka!

Förr jagade man fritt, förr åts man upp av björnar... Vad funkade bättre förr? Visst, det finns färre platser i Sverige som rovdjur kan leva fritt, men ärligt talat, skulle jag ha barn skulle jag verkligen inte vilja ha en varg springandes runt husknuten...

Respekt för naturen dock!

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

His Divine Shadow skrev:

Vilken j**la idioti, helt rätt? Vad in i ****? För nån vargj**el?

Gud vad det här gör mig arg, en massa bortkollrade stadsbor som inte alls måste leva med vargar som säger åt dom som bor på landet att dom måste ha vargar runt sig.

Jag hoppas folk i landsbygden går ihop och ser till att skydda varanda och fixa alibin så lagen inte kan göra nått ifall nån varg kommer för nära boskap och blir skjuten, sen får alla miljöpartister och annat patrask gråta ut över dom stackars vargarna på TV.

Kommer nån varg till våra trakter och börjar riva djur så skjuter vi den, det allra bästa sen vore att man kastar av liket i helsingfors framför riksdagen.

Att utrota rovdjuren är och förblir en korkad handling.

Man behöver inte vara en bortkollrad stadsbo för att tycka det.
har släkt i norrland som är av samma åsikt.

har själv bott där det varit rikt med rovdjur.

Skulle människan få göra som den vill så skulle dess tvåbenta idioter var själva inom 10 år!

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Re: Re: Re: Vargskytten fick sex månaders fängelse

filippo skrev:

Vargar (och andra rovdjur) har väl i alla tider jagat människans tamdjur? Hur/när levde vi sida vid sida med vargar utan konflikter?

Tror definitivt inte på att "det var bättre förr".

Folk levde med vargen förut för att dom måste, och då drog dom sig inte för att skjuta en varg heller om den kom för nära bosättningar.

Den enda funktion vargen upfyller idag är nostalgiskt nonsens, människor är mycket effektivare som rovdjur än vargen.
Vargar finns det så det räcker av i ryssland och sibiren där det finns mycket orörd natur, det är inte som att vargen är utrotningshotad bara för att den inte finns just här, vill ni se en varg så gå till zoo.

Hej vi levde med loppor förut också, det gick ju helt bra, men jag lovar inte att vi kommer att leva med dom igen.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

His Divine Shadow skrev:

Folk levde med vargen förut för att dom måste, och då drog dom sig inte för att skjuta en varg heller om den kom för nära bosättningar.

Den enda funktion vargen upfyller idag är nostalgiskt nonsens, människor är mycket effektivare som rovdjur än vargen.
Vargar finns det så det räcker av i ryssland och sibiren där det finns mycket orörd natur, det är inte som att vargen är utrotningshotad bara för att den inte finns just här, vill ni se en varg så gå till zoo.

Hej vi levde med loppor förut också, det gick ju helt bra, men jag lovar inte att vi kommer att leva med dom igen.

Vargen, eller rovdjur för den delen, är en viktig del i vår natur.

I Usa så lyckades dom utrota vargen i ett område där den fanns naturligt, resultatet blev en ekologisk katastrof.
Dom blev tvugna att återinföra vargen igen för att få tillbaka balansen.

Vargen är och förblir en naturlig del i den Svenska naturen.
Med undantag där människan har jagat bort den.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

His Divine Shadow skrev:

Kort och gott, vi bryr oss blanka fan i vem som var här först.

His Divine Shadow skrev:

Hör du inte hur j***a urbota korkat det där låter...

Vem är du som tror att du kan döma ut en hel ras genom att hänvisa till att vi har större intelligens och teknologi än dem?

Redigerat med anledning av webForums regler §4.
Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med magnusfeldth alternativt forumledare@webforum.nu.

magnusfeldth
Moderator, webForum

obelix skrev:

Vargen, eller rovdjur för den delen, är en viktig del i vår natur.

I Usa så lyckades dom utrota vargen i ett område där den fanns naturligt, resultatet blev en ekologisk katastrof.
Dom blev tvugna att återinföra vargen igen för att få tillbaka balansen.

Vargen är och förblir en naturlig del i den Svenska naturen.
Med undantag där människan har jagat bort den.

Vargen gör ingenting i vår natur som människan inte redan gör, människans övertag av vargens roll som jägare är av definition naturligt eftersom vi är en del av naturen.

Dessutom är vargen praktiskt taget utrotad och har knappast funnits alls i sverige, eller finland på länge och naturen har inte lidigt några ekologiska problem, vi har olikt amerikanerna mindre mark och en jaktsäsong som sköts av staten för att hålla dom djur som vargar och liknande annar skulle ta, i skick.

Override, buuhuu.

EDIT:
Jag gick till källan och kollade med amerikaner om ditt påstående och fick detta till svar:

Ain't true. Back in the 1800's, wolves were driven out of a lot of western states, and northeastern ones as well... simply because they killed too much livestock, and were considered dangerous. There was no ecological disaster, because humans themselves filled the gap - taking down as many or more deer, buffalo, and elk as the wolves had.

However, starting about twenty years ago, under pressure from environmentalist groups, they started reintroducing grey wolves to areas of Colorado, Wyoming, and even Maine, New Hampshire, and Vermont (plus my own state of New York). I've got nothing against wolves... hell, I'd love to hear one howling at the moon some winter during a hunting trip. But out west, it's causing a mess, because a single adult wolf can kill thousands of dollars worth of cattle or sheep per month, and because those animals aren't as used to predation as their wild prey, they make favorite targets.

So the ranchers in that area adopted the old shoot, shovel, and shutup policy. If they find a wolf that's killed one of their head of cattle, they shoot it, bury it, and never say a word. There's no jail time, AFAIK, but there is a hefty fine. In some areas, they do the same with rogue cougers, bears, and wild dogs.

Så denhär katastrofen, ger inte så mycket för den, men säkert tyckte dom där som reintroducerat vargen att dom avvärjt nån katastrof eller nått, för det är ju så hemsk utan den naturliga ordningen! Men jag vill poängtera att vi behöver inte utrota dom, men visst borde vi få skjuta dom om dom attackerar boskap och liknande.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Lite mer kritik då:

His Divine Shadow skrev:

Det där uttalandet får mig bara att tänka på en sak, dådet på Columbine-skolan!

Override, buuhuu.

Kan du inte svara på frågan istället? Vem är du som anser att du kan och får utrota en hel ras för att du inte råkar bry dig?

filippo skrev:

Skulle människan få göra som den vill så skulle dess tvåbenta idioter var själva inom 10 år!

Vilken smörja.

OveRRidE skrev:

Override, buuhuu.

Kan du inte svara på frågan istället? Vem är du som anser att du kan och får utrota en hel ras för att du inte råkar bry dig?

Du vet vem jag är, ställ inte frågor utan poäng.

Redigerat med anledning av webForums regler §4.
Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med magnusfeldth alternativt forumledare@webforum.nu.

magnusfeldth
Moderator, webForum

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)