webForumDet fria alternativet

Om att låna pengar till bostad

Privatekonomi

34 svar · 1 405 visningar · startad av m_soderlund · sida 2 av 2

Frågan, av m_soderlund

Jag är på god väg att flytta, problemet är bara att det på hyreslägenheter i Sthlm är jobbiga köer och att jag vill flytta snarast möjligt. Alternativet då blir en bostadsrätt men eftersom jag varken har fast inkomst eller studiebidrag så blir väl bostadslån alternativet. Jag har också en relativt försumbar summa "sparpengar" som mestadels kommer gå åt till att betala hemma innan jag hittar egen l

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 2005254 inlägg

Ett tips om dina föräldrar har lägenhet- eller huslån:

När man lånar så är det högst ränta på topplånet om man inte har något kapital att lägga in. Då min bror köpte lägenhet så höjde pappa sitt bolån motsvarande summa som topplånet så brorsan kunde lägga in den summan och slippa topplånet. Så fick han lägre ränta på hela summan.

Något du ska tänka på om du inte garanterat får jobb efter utbildningen är att har du ingen a-kassa och hamnar i en situation där du behöver socialbidrag så kan de sätta sig på tvären om du äger en lägenhet. Vilket i och för sig inte är mer än rätt, för kan du få loss pengar någonstans ifrån så kan du ju klara dig själv.

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Erik Juhlin skrev:

Sen så finns möjligheten att få tillbaka pengarna när man säljer. Det får man inte när man säljer sin bil.

Hehe, beror ju på bilen, min går upp i värde, inte ner ;)

Och så fick jag den för såpass bra pris och lite tull i finland att om jag sålde den för det uppskattade priset så skulle jag tjäna dubbelt på den, men det tänker jag inte göra, åtminståne inte ännu, som sagt så blir den värd mera om säg tio år.

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Ja, lån är ju fett jobbigt i min ålder. Troligtvis blir det studielån på det också.. känns som att det blir studentbostad eller om jag har tur hitta en bra hyreslägenhet och bo med en eller två polare där.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Erik Juhlin skrev:

Är ju lite skillnad på billån och bostadsrättslån. Har man bostadsrätt så betalar man på lån istället för att betala hög hyra.
Sen så finns möjligheten att få tillbaka pengarna när man säljer. Det får man inte när man säljer sin bil.

Precis. Det är ju inte precis som att man lever i skuldslaveri när man lånar till en bostadsrätt. Levnadskostnaderna blir ungefär desamma som i en hyresrätt (om inget oförutsett händer), bortsett från att räntebetalningar är avdragsgilla och att amorteringar i princip är att ge pengar tillbaka till sig själv. Bor man i hyresrätt får man inte se ett öre åter av de pengar man betalar.

Sen är det förstås dyrare med både hyres- och bostadsrätt än med studentlya men det är en annan sak.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

spango skrev:

Sen är det förstås dyrare med både hyres- och bostadsrätt än med studentlya men det är en annan sak.

Av de priser jag sett på studentlyor så är de, sett till pris/m² dyrare än vanliga hyresrätter. Det lär dock säkerligen variera från stad till stad men det är den uppfattningen jag har fått i alla fall. Att det sedan under studietiden kan vara roligare med studentkorridor än eget boende är ju en annan femma. ;)

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Dryden skrev:

Av de priser jag sett på studentlyor så är de, sett till pris/m² dyrare än vanliga hyresrätter. Det lär dock säkerligen variera från stad till stad men det är den uppfattningen jag har fått i alla fall.

Det är sant. En ny studentlya i exempelvis Kista kostar c:a 3000 kr. mer i månaden än vad en bekant betalar i hyra för sin etta på Östermalm, men i Stockholm är hyrorna för innerstadslägenheter absurt låga, i förorten är de högre. Dessutom får man inte glömma bort att man i en studentlya bara betalar hyra tio månader om året, och så ingår elen.

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

spango skrev:

Dessutom får man inte glömma bort att man i en studentlya bara betalar hyra tio månader om året, och så ingår elen.

I Göteborg (för SGS studentbostäder i alla fall) är det bara tio månaders hyra för vissa korridorer, lägenheterna är det 12 månaders hyra om året för. Dock är de flesta inklusive el. Bredband brukar kunna fixas billigt också.

Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg

Decibel skrev:

hopparn skrev:

Decibel skrev:

Bostadsmarknaden är lika intressant överallt, inne i centrala sundsvall kostar en bra lägenhet 2-3-400 kakor, beger man sig 9-10 mil västerut får du ett hus för samma pengar.

Exakt så gjorde jag nyligen då jag blev less på dyra stora lägenheter :)
(sen kanske inte ett helt hus passar just dig, men statuerar exempel på den lustiga marknaden)

Personligen hatar jag lån, aldrig haft ett och kommer aldrig ha (min inställning åtminstone), ta hellre ett litet lån, på en mindre lägenhet kanske en bit utanför stan, och jobba ihop lite sparpengar och kanske få ett bra jobb, då tycker jag kanske att ett lån är mer passande.

men det är jag det, smaken är som baken, alla har en...

OT: Fyyyy jag blir avis! - du har nära till Åre :)

OT2: dryden har ännu närmre ;) , dessutom gillar jag varken snö, skidor eller after-skii :)

OT3: jaja, menade bara jämfört med uppsala... det är alltid en j-a bit att åka ;) men det är vackert :)

Medlem sedan dec. 2004450 inlägg

Ett tips är att gå in på kronofogdsmyndighetens hemsida där säljer de ut bostadsrätter bland annat. När jag var inne och kollade för ett tag sen så har jag för mig att de fanns i "centrala" stockholm. Nu känner jag ju inte till Stockholm så bra men.. Det var väl på söder och så om jag inte missminner mig..

Lycka till!

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

m_soderlund skrev:

I och för sig, apropå, jag kan tänka mig att bo nån helt annanstans än Stockholm också..

Vore det inte rätt praktiskt att kolla in var någonstans i landet som skolan man sökt ligger, och sen försöka flytta dit? Känns dumt att köpa lägenhet i Östersund om du ska börja plugga i Stockholm eller kanske i Jönköping?

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Peeer skrev:

m_soderlund skrev:

I och för sig, apropå, jag kan tänka mig att bo nån helt annanstans än Stockholm också..

Vore det inte rätt praktiskt att kolla in var någonstans i landet som skolan man sökt ligger, och sen försöka flytta dit? Känns dumt att köpa lägenhet i Östersund om du ska börja plugga i Stockholm eller kanske i Jönköping?

Japp, helt rätt där. ;)

Jag håller på att fundera på var man kanske skulle plugga. Tills vidare: hur ser bostadssituationen ut just där du bor? (och var bor du?)

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Ett lätt sätt att kolla priser på bostadsrätter och sånt är ju att kolla hemnet eller bovision. Bostäderna man hittar där brukar vara rätt representativa för stan, skulle jag tro.

Jag bor i Linköping och här får man väl ge 3 till 400 000 för en schysst etta. Lägg på 100 000 för en tvåa kanske. Vettigast om man ska skaffa nåt som man tänkt behålla ett tag är väl att skaffa sig annat boende första året eller så och själv göra sig en uppfattning om vilka områden som är bra och vad man kan vara bereddd att betala för det. När man ska plugga borde det inte vara nåt problem att få boende från Studentbostäder till exempel, i Linköpings fall. Ställ dig redan nu i kö i några stora studentstäder så kan du ju välja och vraka med bra köpoäng när du väl bestämmer dig för var du ska bo. Bara en tanke.. :)

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Det bästa vore väl om du visste var och vad du ska plugga innan du flyttar till en egen lägenhet i sthlm. Jobbigt om du har köpt en lägenhet som du ska betala lån + hyra/månadsavgift/ + ränta och ska plugga t ex i Lund. ;)

Lidingö har förresten rätt schyssta betongblock lite här och var men priserna är ju dock inte mycket lägre än i stan så då förstår jag om t ex gärdet känns mer aktuellt.

Medlem sedan mars 20021 239 inlägg

Du kanske kan ha lite is i magen och vänta tills du börjat studera. Ofta hittar man studenter som behöver just någon att bo med. Kanske har de redan en lägenhet? Så brukar de göra här (i Karlstad). vissa hittar några att bo med o så delar de på en 4-a eller en 5:a.

Det kanske är att överdriva men att bo med någon polare är nog riktigt skoj!

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

I Östersund har priserna på bostadsrätter stigit konstant under hela våren och inte verkar de vara på väg tillbaka. Jag tror i och för sig att det är en trend som gäller i hela landet med tanke på att låneräntorna sjunker hela tiden. I skrivande stund får du en centralt belägen 2ROK på ~60-70m² för allt från 250-450kkr som utgångsbud. Månadsavgifterna för lägenheterna varierar dock kraftigt, vilket kan göra att den slutgiltiga månadskostnaden kan variera på flera tusenlappar per månad.

Vad gäller hyresmarknaden så är det ju kommunala bolaget som har störst utbud, både vad gäller vanliga marknadslägenheter och studentlyor.

Mitt tips står dock kvar; jaga inte bostadsrätt om du ska studera.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)