webForumDet fria alternativet

Mode?

Småprat

33 svar · 1 048 visningar · startad av Toreakina · sida 2 av 2

Frågan, av Toreakina

Om modet säger åt oss att se ut som kompletta slampor, bagladys och sunkon, varför klär vi oss då i det? Ser inte folk att det ser löjligt ut? :OO

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

JL gör faktiskt riktigt fräsha kläder, nästan så jag vill gnida mig mot vissa plagg. Men de här JL-tröjorna... Jag antar att det var herr Lindebergs sätt att gå med plus för att skapa andra kollektioner, dumt, eftersom han smutsat ner sitt märke totalt och att få upp statusen på märket i Sverige är nog kört de närmsta fem åren.

Lite härligt är det att Levis och Lee är back in the game igen, och att Diesel tappar.

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Tycker inte att statusen rubbats, det är snarare statusen på människorna som bär stora JL tryck på magen som påverkats isåfall. Märket är stabilt enligt min mening, gör bra grejer, slimmade som många andra inte vågar och allmänt skönt. Tycker fortfarande att det håller sig. Synd att alla dock har det klassiska JL skärpet numera som man nästan var ensam om att bära för 5 år sedan... Kul att se JL bli allt populärare i USA. Såg bl a att programledaren för American Idol hade en JL t-schirt i ett av avsnitten...

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Hur kan du först säga att märket inte rubbats och sen tycka det är synd att alla har det klassiska skärpet? Det visar sig ganska tydligt att statusen har sjunkit, du är inte ensam om att ha något längre.

Som tur var missade jag hela JL-tröja trenden, och har aldrig bärt ett JL-plagg (utöver nån keps och svettband) så jag har rättigheter att få mobba alla som går runt med tokfula tröjor. Färgerna fungerar inte enligt mig, berätta för mig hur du matchar en lime-grön tröja med något annat. Saken blir inte bättre när man trycker på en tokstor logga, som förövrigt är en solklar ripp från stockholms läns landsting. och sedan sätter en gullig dekor runt om som gör den något fulare. En kollektion herr lindberg inte vågar visa upp på sin webbsida, eftersom han själv vet att den är apful, en sån tröja skulle jag inte vilja bära, saken blir inte bättre när jag får 4 stycken H&M hoddisar för samma pris, med bättre passform (kvalité vet jag ej) och sedan screenar man på en egen design på dem, eller behåller dem enfärgade, vilket nästan är snyggast.

WE har gått samma väg. Synd, eftersom deras crabfish party kollektion är toksöt.

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Okkido, jobbar du med kläder? Eller har du gått en modeutbildning? Du verkar kunna otäckt mycket. :)

Medlem sedan mars 2005170 inlägg

:stefan: skrev:

Man skiter fullständigt i modet och ser vettig ut istället? ;)

Så kan man ju göra, men det är ju tydligen inte rätt :P

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Okkido skrev:

Hur kan du först säga att märket inte rubbats och sen tycka det är synd att alla har det klassiska skärpet? Det visar sig ganska tydligt att statusen har sjunkit, du är inte ensam om att ha något längre.

Du har en poäng där men jag tycker samtidigt att kläders status och hur vanliga de är är olika saker. Det är mindre kul att bära det men statusen förblir den samma.

Färgerna fungerar inte enligt mig, berätta för mig hur du matchar en lime-grön tröja med något annat. Saken blir inte bättre när man trycker på en tokstor logga, som förövrigt är en solklar ripp från stockholms läns landsting. och sedan sätter en gullig dekor runt om som gör den något fulare. En kollektion herr lindberg inte vågar visa upp på sin webbsida, eftersom han själv vet att den är apful, en sån tröja skulle jag inte vilja bära, saken blir inte bättre när jag får 4 stycken H&M hoddisar för samma pris, med bättre passform (kvalité vet jag ej) och sedan screenar man på en egen design på dem, eller behåller dem enfärgade, vilket nästan är snyggast.

De var ju de färgerna som gällde ett tag där även om de enligt mig aldrig blev inne och förblev skitfula. Han har förresten visst visat samtliga tröjor och kläder med stora tryck och vidriga färger, det är bara det att det inte tillhör de nyare varianterna och är inte lika aktuellt längre. Finns dock de som tror det och köper plaggen ändå.

Det coola var ju på catwalken i Milano, (JL som första svenska märke som medverkat i Menswear fashion week i Milano by the way) när de visade sin mörka kostymmörkliknande kollektion med bara mörka, stilrena och rätt standadiserade kläder så väljer de att helt plötsligt mot slutet välja en kille som går ut med en pissgul jacka med stort JL tryck på med kostymen under. Det var rätt coolt gjort, även om jag inte gillar jackan ifråga.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Toreakina skrev:

:stefan: skrev:

Man skiter fullständigt i modet och ser vettig ut istället? ;)

Så kan man ju göra, men det är ju tydligen inte rätt :P

Johodå, det är bara de som vill tro att de är nåt som tycker att det inte är rätt... :moose

frankof skrev:

Fult och osmakligt, kan mode vara det?
Mode är väl en (i detta fallet) klädstil som flertalet följer, och dom färraste skulle väl använda något som är fult och osmakligt.
Om inte flertalet använder det är det inte mode utan excentiskt, vilket i sig kan vara mode(? :e )

Oh, sikken skärpa :) Du sätter fingret på ett ganska intressant koncept. Jag läste väldigt nyligen i en trendtidning vad som är definitionen av Trend kontra Mode.
Trend är tydligen nåt som inte har slagit i de stora massorna än men som är på ingång, alltså sånt som fortfarande klassas som "konstigt" och excentriskt av den stora fårmassan. Om vi bortser från denna lilla parentes så; fortfarande så verkar det som om folks sinne för skönhet spolas ner i största holken när det kommer till just mode. Jag menar vi har ganska nyligen haft en period när hockeyfrillor på tjejer är snyggt. gärna med en minikjol av jeanstyg till detta och acceccoarerna ska vara bling-bling. Vem i hela världen kan med ärlighet säga att detta är ett vackert kvinnomode?
Jag vill inte likrikta folk, men hur framhäver det en kvinnlighet på något sätt? Det känns mer som att vi tar bort alla naturligt kvinnliga attribut och ersätter dem med trash-wannabe!
:OO

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Toreakina skrev:

... gärna med en minikjol av jeanstyg till detta och acceccoarerna ska vara bling-bling. Vem i hela världen kan med ärlighet säga att detta är ett vackert kvinnomode?
Jag vill inte likrikta folk, men hur framhäver det en kvinnlighet på något sätt? Det känns mer som att vi tar bort alla naturligt kvinnliga attribut och ersätter dem med trash-wannabe!

Jag vill nog påstå att en kortkort jeanskol är kvinnligt så det räcker ;)
Det med bling kan jag deremot hålla med om.
"slampor" (uteseendevis) är trots allt något man tittar två gånger på.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Toreakina skrev:

Oh, sikken skärpa :) Du sätter fingret på ett ganska intressant koncept. Jag läste väldigt nyligen i en trendtidning vad som är definitionen av Trend kontra Mode.
Trend är tydligen nåt som inte har slagit i de stora massorna än men som är på ingång, alltså sånt som fortfarande klassas som "konstigt" och excentriskt av den stora fårmassan. Om vi bortser från denna lilla parentes så; fortfarande så verkar det som om folks sinne för skönhet spolas ner i största holken när det kommer till just mode. Jag menar vi har ganska nyligen haft en period när hockeyfrillor på tjejer är snyggt. gärna med en minikjol av jeanstyg till detta och acceccoarerna ska vara bling-bling. Vem i hela världen kan med ärlighet säga att detta är ett vackert kvinnomode?

Hmm, Toreakina är både snygg och har smak. ;)

SirPeter skrev:

Hmm, Toreakina är både snygg och har smak. ;)

SirPeter har uppenbarligen smak :P

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Toreakina skrev:

Jag menar vi har ganska nyligen haft en period när hockeyfrillor på tjejer är snyggt. gärna med en minikjol av jeanstyg till detta och acceccoarerna ska vara bling-bling. Vem i hela världen kan med ärlighet säga att detta är ett vackert kvinnomode?

Jag påstår inte att hockeyfrillor är snyggt (inte något av det andra heller för den delen), men sedan bör man ju också ha i åtanke att alla människor inte passar i vilken utstyrsel som helst. Så enkelt är det och det lär vi också få leva med så länge det finns något som kan tänkas kallas "liv på jorden". ;)

Medlem sedan mars 2003580 inlägg

Jag tror att många följer modet för att det är enklast så. Det är lättast att få tag på, man behöver inte använda sin stackars hjärna för att komma på en egen stil och dessutom blir man överöst med bilder på moderna kläder, tillslut tycker man att det är snyggt. Nu gäller det här givetvist inte allt, det mesta som visas på stora modevisningar går ju överhuvudtaget inte att bära i normala miljöer.

Vet många plagg som jag skrattat åt när dom kom och sagt att det där kommer jag aldrig sätta på mig, många gånger har jag hållit fast vid det. Men det har också hänt vid några tillfällen att jag hittat en variant av plagget som passat min stil och köpt det. Gäller bland annat byxorna som slutar för högt upp. :)

För att komma tillbaka till topic, nu vet jag inte hur utbredd den här slamp-trenden är, men förhoppningsvis har folk lite vett... ;)

Det värsta är ändå när sådana trender sprider sig till alla stackars småbarn.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

marja skrev:

Jag tror att många följer modet för att det är enklast så. Det är lättast att få tag på, man behöver inte använda sin stackars hjärna för att komma på en egen stil och dessutom blir man överöst med bilder på moderna kläder, tillslut tycker man att det är snyggt.

Jesus christ! ...jag hoppas ingen tänker så!? ...det låter ju för sorgligt... isåfall är man ju nästan slut som människa om man måste följa strömmen på det viset...

288 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
148 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
148 ms — ändringar (db)