webForumDet fria alternativet

Påven har avlidit nu...

Politik & samhälle

75 svar · 2 804 visningar · startad av magnusfeldth · sida 3 av 4

Frågan, av magnusfeldth

Rubriken säger det mesta...

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

joel_joel88 skrev:

Men hette han Johannes Paulus II på riktigt, och var Johannes Paulus I släkt med Johannes Paulus II?

Bara nyfiken hur det ligger till!

Förutom altacks hänvisningar så kan jag tipsa på det Aftonbladet skriver.

Aftonbladet skrev:

Valet av Karol Wojtyla hade inte varit enkelt. Bara en och en halv månad tidigare hade en ny påve valts, den italienske Albino Luciani som tog påvenamnet Johannes Paulus I. 33 dagar efter att han valts hittades han död i sängen i hjärtinfarkt.

Källa: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,626190,00.html

Medlem sedan juli 20031 132 inlägg

dAEk^ skrev:

Hur kan man sörja någon man inte känner?

Det är väl inget konstigt att sörja över människor man inte sörjer, döden är alltid hemsk. Och framför allt är det "lättare" att sörja över människor man inte känner, om de gjort stora gärningar för mänskligheten, fred och kärlek. Ett bra exempel är ju Anna Lindh.

Medlem sedan sep. 2004215 inlägg

Visst hade han lite extrema åsikter. But then again, whos perfekt? Men, folk kommer bara se vad dem vill se (det dåliga han gjort). Andra kommer även se det positiva han gjort.

Jag blir så less på att folk säger "påven är mot preventivmedel och därför bidrar till spridningen av aids". Det är taget ur ett sammanhang. Kan någon vara god och förklara hur, och varför han hjälper till med att sprida aids?

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Det är väl en ganska uppenbar biverkning av att folk inte använder kondomer?

PeW skrev:

Det är väl en ganska uppenbar biverkning av att folk inte använder kondomer?

Men de som lyssnar på honom, anser de att hans förbud mot kondomer väger tyngre än hans förbud mot sex utanför äktenskap (som han påpekar samtidigt som han fördömer kondomer)?

kaxigt skrev:

Blårand skrev:

Vid något tillfälle valde de en påve som var i så dåligt skick att han enbart hade ämbetet i ca 30 dagar innan han avled.

Jag tror du tänker på företrädaren till JPII. Jag vill minnas att han var rätt kortvarig.

Han satt i exakt 33 dagar
Gudfadern 3....Om man vill tro på det.

danii:
Det är väl bara att titta till människans natur? Hur många religiösa följer ett påbud om att inte ha sex? En världsdel som har stora problem med HIV är väl Afrika. Även om de inte är kristna så är många av de organisationer som hjälper dem kristna och om de förmedlar att inga preventivmedel ska användas och ingen sex utanför äktenskapet får förekomma hur tror du det fungerar? Jag kan nog rada upp hur många exempel som helst... det har inte tidigare hjälpt att mässa om avhållsamhet och varför skulle det göra så även i modern tid? Idioti, om man frågar mig. Det är väl bara i något enstaka kloster som det _eventuellt_ skulle fungera.

Ja men de som lyssnar och tror på det han säger följer väl hans ord!? Om han säger "använd inte kondomer" och du verkligen ser honom som en ledare så kommer du att följa honom. Då han sedan säger "Ingen sex utanför äktenskapet" så skiljer det sig inte från tidigare, du kommer även här lyssna på honom. Säg mig nu, vilka sprider aids mest, de som har sex med en och samma person under hela ens livstid eller en som har sex med en ny person varje vecka?

Idioti är att ta saker ur dess sammanhang. Enligt svensk lag får man använda sig av självförsvar. Men det är väl lite korkat att anse sig ha rätt att hoppa på någon helt oskyldig och dra en parallell med rätten att försvara sig själv?

Hur stor skulle spridningen av aids vara om man lyssnade på hans punkt 2) lika mycket som man lyssnade på hans punkt 1)?

Jag är ingen katolik men jag tycker att det är dumt att smutskasta honom på just den punkten. De som verkligen lyssnar på hans förbud mot kondomer sprider inte aids eftersom de har inte massor med olika älskare!!!!

Om du verkligen är så engagerad så sluta anklaga påven för spridningen av aids och protestera istället mot diktatorländerna i Afrika. Vet du hur många som blir våldtagna vid ung ålder? Det är en stor del av kakan som bidrar till aidsspridandet. Vad ser en katolik som mest synd, att ha sex med någon annan förutom din make/maka eller att använda en kondom?

"det har inte tidigare hjälpt att mässa om avhållsamhet och varför skulle det göra så även i modern tid?"
Och varför skulle då mässandet om att inte använda kondomer hjälpa?

De som verkligen lyssnar på hans förbud mot kondomer sprider inte aids eftersom de har inte massor med olika älskare!!!!

Kan vara sant i en rosa värld av bomull, men dessvärre ser det inte ut på det sättet. Och medans man predikar detta och väntar på den rosa världen av bomull så dör folk, en efter en därför att de:

1. Inte tror på det, men har ingen tillgång till kondomer därför att de kristna strypt tillgången
  2. En hel del kristna klarar bara det ena "budet" och skaffar sig lite prostituerade vid sidan av (inget ovanligt alls).
    osv
    osv
    osv
Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Att påven har dött är ju tråkigt förvisso, men jag har inte mycket till övers för katolikerna.
Det är i få relioner som man lever som man lär, men katolikerna är nog de största hycklarna av alla.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Pedda skrev:

Att påven har dött är ju tråkigt förvisso, men jag har inte mycket till övers för katolikerna.
Det är i få relioner som man lever som man lär, men katolikerna är nog de största hycklarna av alla.

Det är väl inget större fel på katoliker, så länge som de inte är alltför religiöst strikta. Just ja, då lever de ju inte som de lär. Kanske bäst så. ;)

PeW skrev:

De som verkligen lyssnar på hans förbud mot kondomer sprider inte aids eftersom de har inte massor med olika älskare!!!!

Kan vara sant i en rosa värld av bomull, men dessvärre ser det inte ut på det sättet. Och medans man predikar detta och väntar på den rosa världen av bomull så dör folk, en efter en därför att de:

1. Inte tror på det, men har ingen tillgång till kondomer därför att de kristna strypt tillgången
  2. En hel del kristna klarar bara det ena "budet" och skaffar sig lite prostituerade vid sidan av (inget ovanligt alls).
  3. osv
  4. osv
  5. osv
  1. Det är de kristnas fel att medeltemperaturen ökar.
  2. Det är de kristnas fel att regnskogen minskar.
  3. Det är de kristnas fel att *

* Hitta på något valfritt.
Kanske var det de kristnas fel att du skrapade upp benet då din trehjuling välte omkull med dig på?

Det där är så patetiskt så att jag inte ens tänker kommentera det. Du verkar inte vara på en högre mental nivå än det lilla barnet i din avatar.

danii... om du ska komma med personangrepp kan du väl åtminstone hålla dig till sak? Vart har jag påstått att något är "de kristnas fel" ö.h.t?

Det enda jag påstår är att många religiösa (dvs de som lyssnar på påven) har svårt att följa de bud som ställs (sex endast inom äktenskapet) samt att det finns gott om hjälporganisationer i kristna förtecken vilka man kan förvänta att de efter påbud från påven inte direkt tänker bidraga med kondomer till de behövande. Konsekvensen av det blir att fler dör i HIV än vad som är nödvändigt.

Vad i det stör du dig på utan att fantisera ihop åsikter eller liknande som jag inte har?

Jag ber om ursäkt. Jag tolkade nämligen följande uttalande:

"1) Inte tror på det, men har ingen tillgång till kondomer därför att de kristna strypt tillgången"

som att du menade att det är de kristna som hindrar afrikaner från att komma åt kondomer. Som om det fanns en vatikan-polis som kollar all bagage hos de som reser in i afrika och fängslar de som har kondomer. Ja, vi alla har väl hört talats om de kristna sydamerikanska bönderna som får bättre jobbtillfällen som vatikan-antikondom-tull-poliser. Och på detta sätt är det kristnas fel att miljoner med afrikaner dör varje år p.g.a. aids.

Och följande tolkades
"2) En hel del kristna klarar bara det ena "budet" och skaffar sig lite prostituerade vid sidan av (inget ovanligt alls)."

som att du sa att det är de kristnas fel att prostitution förekommer eftersom majoriteten av de kristna köper sex.

Låt mig vända på det hela och fråga dig en sak, vad gör de icke troende bättre? Det som stoppar en kristen, muslim, jude från att ha sex med allt och alla och på så sätt sprida aids är deras samvete och deras tro. 2 orsaker.

Men vad stoppar en ateist? Samvetet? Nja, vad är samvetet? De troendes samvete grundas på att inte synda, men vad är ateisternas?

Och vad stoppar en ateist från att köpa sex? För katoliker är det ju en dödssynd. Men vad stoppar ateisterna?

Jag har aldrig påstått att någon är bättre än någon annan och om det tolkas på det sättet får jag väl göra det jag menar tydligare då?

Oavsett religion eller övertygelse eller vad som helst, så ligger det i människans natur att föröka sig. Det finns säkert dem som är duktiga nog att kunna avhålla sig från det ena med det andra, men det finns även dem som inte klarar det. Jag är övertygad om att de förstnämnda är i klar minoritet vad det gäller könsumgänge.

En konsekvens av att hindra spridningen av kondomer är att fler blir sjuka, det vore väldigt korkat att inte inse det. För även om sjukdomen är skrämmande i sig, hindrar det inte folk från att falla för sina lustar, hur lite påven än ville tro det (eller vad han nu trodde att det ska ha för effekt).

Förstår du nu vad jag menar, danii? Eller är du väldigt arg på mig? :f

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

danii skrev:

Jag ser lite längre än vad näsan räcker och tycker att det är tråkigt.

"gäng andra gubbar och fördömt t.ex. abort".

Om du frågar mig så tycker jag att det är sorgligt att det nästan är enklare att göra abort än att köpa kondomer. Så jag föredömer också abort i den grad då den används som preventivmedel (vilket är en stor del av procentenheten). Vad var siffrorna, 1/3 av alla graviditeter slutar med abort? Kom inte och säg att 1/3 av alla gravida har blivit våldtagna.

Personligen tycker jag det är helt ok, ser inget fel alls med abort inom dom lagliga ramar som finns, ekonomiskt vore det ju förstås bättre om det blev lättare att få saker som mini-piller och p-piller och sånadära stavar eller sprutor.

Men hellre abort än nån unge so man inte ens vill ha.

Påven? Tja människor dör varje dag.

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

danii skrev:

Låt mig vända på det hela och fråga dig en sak, vad gör de icke troende bättre? Det som stoppar en kristen, muslim, jude från att ha sex med allt och alla och på så sätt sprida aids är deras samvete och deras tro. 2 orsaker.

Men vad stoppar en ateist? Samvetet? Nja, vad är samvetet? De troendes samvete grundas på att inte synda, men vad är ateisternas?

Och vad stoppar en ateist från att köpa sex? För katoliker är det ju en dödssynd. Men vad stoppar ateisterna?

En ateists samvete grundas på nånting du uppenbarligen inte verkar begripa enligt din eget inlägg, för dig är det enligt dina egna ord en rädsla för fadersfiguren och den bestraffning som kan komma(dödssynder, oh shit), i grunden så verkar din moralitet enligt dina egna ord basera sig på rädsla, och det finns ju också den där moroten om evigt liv efter döden, så själviskhet också.

För ateisten är det mycket enklare, det kallas medkänsla och empati.

Medlem sedan sep. 2003448 inlägg

Har hört någonstans att merparten av alla krig i världen har en religös bakgrund, och följer man debatten här så känns det kanske inte så naivt att tro det heller ;)

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

danii skrev:

1. Det är de kristnas fel att medeltemperaturen ökar.
  2. Det är de kristnas fel att regnskogen minskar.

Just i detta fall kan man nog snarare skylla på USA's miljöpolitik istället.

Ang. kondomer: Mer eller mindre med vatikanens beskydd säger lokala präster i t ex Afrika att HIV smittar genom kondomer. En man som gift sig och har AIDS sedan tidigare, gifter sig med en kvinna, och struntar i kondom eftersom han inte tror att det hjälper. Han smittar sin fru under kyrkans beskydd.

Ang. aborter: Detta bör vara kvinnans sak att bestämma. Även om inte alla som aborterar har blivit våldtagna, så finns det nog många som ångrar samlaget i efterhand, och inte vill leva med mannen reste av livet, alt. utkämpa vårdnadstvister.
I U-länder så är det nog så att tillgången på kondomer och andra preventivmedel stryps på vatikanens (Och USA's republikanska regerings) order.

När det gäller påven, så hade jag ingen relation till honom, är övertygad ateist, och jag gillade inte hans åsikter heller. Så tyvärr så sörjer jag honom inte.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Melitta, nej, det stämmer nog ganska bra. Men vad som bör framhållas i detta fall, vad gäller den numera framlidne påven, är att han höll hårt på religionsfriheten. Tro på vad du vill men våld får aldrig användas i religionens förtecken. Ungefär så.

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
145 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)