MmuskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg
danii skrev:
Om du frågar mig så tycker jag att det är sorgligt att det nästan är enklare att göra abort än att köpa kondomer.
Nu tycker jag att du överdriver ganska ordentligt. En abort är både fysiskt och psykiskt påfrestande för de flesta och genomförandet är betydligt mer osmidigt än att gå till en butik och köpa kondomer. Tror inte att någon föredrar abort framför preventivmedel.
CCalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg skönt att idioten är borta! kanske det kan bli lite ordning på stället. problemet är ju att han i princip kan välja efterträdare, så att det kanske blir samma dumma idéer.
så, hur ni kan sörja fattar jag inte alls. kanon att han äntligen är borta. att en enskild människa ska kunna ha sådan makt över folk är så totalt fel som det bara kan bli. han kan genom sitt ord förstöra livet för så många, eller genom att säga "rätt" saker, göra livet så mycket bättre för många!
nä, ner med katoliker, ner med religion och upp för rättvisa villkor!
Jag tycker iallafall det känns skönt att gubben fick sommna in igår eftersom han orkade ju knappt ingenting och fick en rad med sjukdommar på den sista tiden.
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg
Calevan skrev:
skönt att idioten är borta! kanske det kan bli lite ordning på stället.
Även om jag inte är religös för fem öre finner jag ingen anledning att glädjas över någon annans död.
kaxigtMedlem sedan okt. 2004636 inlägg
problemet är ju att han i princip kan välja efterträdare, så att det kanske blir samma dumma idéer.
FEL!
Det är inte påven själv som utser sin efterträdare utan konklavet i Rom. För första gången kan det också bli en svart påve - det om något skulle i så fall vara reformatoriskt.
så, hur ni kan sörja fattar jag inte alls. kanon att han äntligen är borta. att en enskild människa ska kunna ha sådan makt över folk är så totalt fel som det bara kan bli. han kan genom sitt ord förstöra livet för så många, eller genom att säga "rätt" saker, göra livet så mycket bättre för många!
FEL igen!
Han som enskild människa har inte makt över folket - han representerar den religion som i så fall skulle "ha makt" över folket. I sin egenskap av ämbetet påve är han Guds närmaste man på jorden och tack vare detta ser till att Guds ord efterföljs för oss "levande" - han är "landsfadern" där landet i sig representerar världen.
Om sedan dessa ord, tolkade ur Bibeln, tilltalar alla är en annan sak men icke desto mindre representerar han den kristna grenen katolicism. Och med tanke på att det var över 70 000 som bad för honom vid Peterskyrkan, ja över hela världen, och att hela Italien stannade upp redan i fredags så uppbär han i allra högsta grad sin status.
Bortsett från att vara påve så är han en släkting till någon och det är ju alltid trist när sina nära och kära avlider - eller hur?
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg
kaxigtMedlem sedan okt. 2004636 inläggDet är kul att läsa de olika media, å ena sidan spekuleras det kring att italienarna vill återta påveämbetet med tanke på att den nu avlidna påven var den första icke-italienaren på nästan 500 år. En annan tidning skriver å andra sidan att det kan bli en svart påve 72 år gammal för att knyta an den katolska grenen utanför "hjärtat" i Europa.
Sedan vad jag inte skrev tidigare - visst är det fascinerande hur en enda person, genom en samhörighetsfaktor, kan sammanknyta ett så globalt prepektiv som en hel sörjande värld...
RRodanMedlem sedan juli 20021 523 inlägg
Calevan skrev:
skönt att idioten är borta! kanske det kan bli lite ordning på stället. problemet är ju att han i princip kan välja efterträdare, så att det kanske blir samma dumma idéer.
Dummaste inlägget jag någonsin läst...
Jag är katolik :x
CcazeMedlem sedan sep. 20016 059 inlägg Snacka om att han var bevakad in i det sista. Undrar om han förstod hur uppskattad han egentligen var... :)
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Det var väldigt stor uppslutning även förra gången. Så jag antar att han redan från början visste vilket pådrag det skulle bli, men genom att han förmodligen inte varit särskilt "skärpt" den senaste tiden kan man ju undra.
SsilfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Nej, jag sörjer inte heller faktiskt.
dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inläggHur kan man sörja någon man inte känner?
BBlårandMedlem sedan jan. 20032 356 inlägg
UlfT skrev:
Spekulationer om möjlig efterträdare: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=397999&previousRenderType=6
Problemet är ju att de påvar som väljs är rätt så gamla redan från början, och ofta inte orkar med sitt ämbete speciellt lång tid. Johanne Paulus II som nu avlidit var ju väldigt dålig den sista tiden, och kunde inte gå för 100%. Vid något tillfälle valde de en påve som var i så dåligt skick att han enbart hade ämbetet i ca 30 dagar innan han avled.
Kanske bättre att välja en påve på 4, 8 eller 10 år, och att man därefter har val igen? Då skulle man slippa situationer med att man har en påve som är för gammal för att orka med sitt ämbete på ett bra sätt?
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg
Blårand skrev:
UlfT skrev:
Spekulationer om möjlig efterträdare: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=397999&previousRenderType=6
Problemet är ju att de påvar som väljs är rätt så gamla redan från början, och ofta inte orkar med sitt ämbete speciellt lång tid.
Jo, jag såg i någon tidning en lista över tänkbara kandidater. Merparten var över 70. Den nu döde påven, bör dock ha varit strax under 60 när han tillträdde, om jag räknar rätt.
Blårand skrev:
Vid något tillfälle valde de en påve som var i så dåligt skick att han enbart hade ämbetet i ca 30 dagar innan han avled.
Jag tror du tänker på företrädaren till JPII. Jag vill minnas att han var rätt kortvarig.
altackMedlem sedan feb. 20042 594 inlägg
Calevan skrev:
skönt att idioten är borta! kanske det kan bli lite ordning på stället. problemet är ju att han i princip kan välja efterträdare, så att det kanske blir samma dumma idéer.
Ojdå, du får det att låta som om han var en blodtörstig diktator eller något. :l Jag lovar att det finns människor som också har makt och är betydligt värre.
UlfT skrev:
Jag tror du tänker på företrädaren till JPII. Jag vill minnas att han var rätt kortvarig.
Johannes Paulus I var påve i 33 dagar.
kaxigtMedlem sedan okt. 2004636 inlägg
UlfT skrev:
Blårand skrev:
UlfT skrev:
Problemet är ju att de påvar som väljs är rätt så gamla redan från början, och ofta inte orkar med sitt ämbete speciellt lång tid.
Jo, jag såg i någon tidning en lista över tänkbara kandidater. Merparten var över 70. Den nu döde påven, bör dock ha varit strax under 60 när han tillträdde, om jag räknar rätt.
Blårand skrev:
Vid något tillfälle valde de en påve som var i så dåligt skick att han enbart hade ämbetet i ca 30 dagar innan han avled.
Han satt i exakt 33 dagar
:(
Men hette han Johannes Paulus II på riktigt, och var Johannes Paulus I släkt med Johannes Paulus II?
Bara nyfiken hur det ligger till!
CcazeMedlem sedan sep. 20016 059 inlägg
dAEk^ skrev:
Hur kan man sörja någon man inte känner?
Det handlar väl snarare om att visa uppskattning och saknad efter han, mer än att sörja och gråta.
altackMedlem sedan feb. 20042 594 inlägg
joel_joel88 skrev:
Men hette han Johannes Paulus II på riktigt, och var Johannes Paulus I släkt med Johannes Paulus II?
Bara nyfiken hur det ligger till!
http://susning.nu/Johannes_Paulus_I
http://susning.nu/Johannes_Paulus_II
Han föddes alltså som Karol Wojtyla, och är inte släkt med ettan, utan namnen är tagna.