altackMedlem sedan feb. 20042 594 inläggDessutom är inte kläder det enda som orsakar mobbning. Om man inte beter sig "rätt" så är det stor risk att man blir mobbad. Vad ska vi göra åt det då? Tvinga alla att bete sig "normalt"? Göra så att alla säger likadant, har samma humor, har samma smak, samma idoler, samma vanor, samma prylar och samma liv? Då kanske inte folk blir mobbade iallafall.
Skoluniform tillhör ett helt annat decennium än 2000-talet, likaså rektorn på friskolan ifråga.
fiddlerMedlem sedan juli 20023 617 inlägg
altack skrev:
Dessutom är inte kläder det enda som orsakar mobbning. Om man inte beter sig "rätt" så är det stor risk att man blir mobbad. Vad ska vi göra åt det då? Tvinga alla att bete sig "normalt"? Göra så att alla säger likadant, har samma humor, har samma smak, samma idoler, samma vanor, samma prylar och samma liv? Då kanske inte folk blir mobbade iallafall.
Skoluniform tillhör ett helt annat decennium än 2000-talet, likaså rektorn på friskolan ifråga.
Man föds inte med värderingar, så vettiga värderingar kanske är det som borde läras ut. Ett ansvar som vilar på oss alla.
SSHMedlem sedan juni 2000319 inlägg
altack skrev:
Ni som tycker att det här är en bra idé, jag vet inte vilket sekel ni växte upp i, men nu för tiden får man som barn/ungdom veta att man skall vara sig själv... Kontrollerad klädsel är inte "sig själv". Det är förbannade führerfasoner av en funtad tant.
Stackars dig om hela din personlighet sitter i att du får klä dig exakt som du vill...
Så om någon är exhibitionist, ska denne få gå med blottat kön till skolan för att denne råkar tycka att han/hon är sig själv då? Ska varje klass ha en egen "naken-Janne" därför att det finne en naturalist i klassen? Var går gränsen?
Återigen, varför har Aftonbladet/Expressen inga snyftarintervjuer med dessa stackars "förtryckta" elever på denna friskola? Kan det vara så att eleverna trivs? Jobbig tanke?
Altack, om du är/blir arbetslös för att du inte vill ta ett jobb där du inte kan gå klädd som du vill så låt bli mina skattemedel då...
Jag tycker att det verkar finnas en hel hög bortskämda ungar här på wF som aldrig fått ett "nej" i hela sitt liv...
Japp, jag är på mitt provoserande humör... :OO
altackMedlem sedan feb. 20042 594 inlägg
SH skrev:
Stackars dig om hela din personlighet sitter i att du får klä dig exakt som du vill...
:o Det visste jag inte ens själv att jag menade. Självklart ska man inte vara klädd hur man vill, men den här gränsen är ju löjlig!
Att Aftonbladet och Expressen inte har skrivit något mer om det är jag förvånad över. Dock har DN det.
Att bara byta skola är nog inte så lätt som man tror (fast jag har aldrig gjort det). Man kan ha väldigt goda vänner i klassen och man kan bli mobbad i den nya. Dessutom gillar jag inte att rektorn leker envåldshärskare, när hon irriterar sig på att eleverna inte klär som för femtio år sedan (eller något åt det hållet :OO) så är det bara att göra något åt det. Om jag förstår det rätt så fick inte ens eleverna något att säga till om överhuvudtaget.
Nej förresten, jag har inte märkeskläder (vad som nu faller under den kategorin), och skulle förmodligen inte ha några problem med att klara mig, men jag har kompisar som kanske skulle det, dessutom vet jag hur vanligt det är med stora örhängen och för stora byxor och allt krimskrams som hör till...
Förresten så tror jag att jag är en av de få bortskämda ungarna som finns här, resten vet vad de pratar om. Och flera av dessa är också emot detta... ;)
Men ta nu inte detta inlägg på allvar, jag är bara en liten skitunge som gillar mångfald, att tiderna förändras och att man ska respektera folk som de är... Om ni förresten vill ta det på allvar får ni välja själva.