Blårand skrev:
Förslaget är bra!
Är det en friskola så ska de få profilera sig efter egen vilja. Antingen annpasar man sig som elev efter friskolans profil, eller så byter man skola.
Förslaget är inte alls bra. Jag tycker det är fullständigt irrelevant ifall det är en friskola eller en kommunal skola, regleringar av ämnen som individens klädstil är inget som skolan skall lägga sig i. Anledningen till att jag anser varför det är absurt är för att lärare och rektorer inte kan dra en gräns för vad som bör tillåtas eller inte. Precis som så många nämnt, och som jag skrev i det inledande inlägget, det går inte att göra den bedömningen, det är helt enkelt inte praktiskt genomförbart. Dessutom, vad är det för skillnad på lärare och elever i den bemärkelsen? Skall lärare inte få tillåtas ha sina Ecco's på sig heller? Eller Eva Attling-smycken? Eller ens en Björn Borg-väska? För helvete, tillochmed dina arbetsverktyg, som t.ex. dator, pennor, räknare och andra hjälpmedel kan ju statushöjas genom märken!
Blårand skrev:
Tycker det är bra att det finns vuxna som reagerar mot den allt mer destruktiva ungdomskulturen.
Vad är det för destruktivt med märkeskläder? Dessutom, det här är inte vuxna som reagerar, det här är vuxna som kränker ungdomars rättigheter.
Blårand skrev:
När 13-14 åringar kommer klädda som prostituerade till skolan så måste man som vuxen reagera. Om detta är rätt sätt att reagera på eller ej, låter jag vara osagt, även om jag nog som sagt tycker att förslaget är bra i sig.
När 13-14-åringar kommer till skolan 'klädda som prostituerade' så är det faktiskt i första hand föräldrarnas ansvar att se 'problemen'. När skolan måste (?) gå in och börja snärta på Calvin Klein-tröjor med pekpinnen, då är det två saker som kan ha gått fel; antingen har denna friskola ett tillräckligt stort antal elever som genom sin, uppenbarligen, kätterska klädstil har orskat storm i skolans vattenglas, vilket jag starkt betvivlar, eller så sitter det helt enkelt en senil jävla kärring på rektorsposition, som anser att barn bör prata bondespråk med pöbeln och latin med kungahuset för att nå framgång i livet och som antagligen inte har den blekaste aning om hur livet för en tonåring ser ut, än mindre har haft ett själv.
Linda Skugge skrev för övrigt en krönika om det här, precis som jag trodde, men den har en lite annorlunda vinkel än man kan tro när det gäller Skugge.
Mer obscena rubriker, tack