webForumDet fria alternativet

Idol 2004

Film & TV

91 svar · 2 300 visningar · startad av Lollipop · sida 2 av 5

Frågan, av Lollipop

Någon som såg programmet "Idol 2004" i TV 4 igår? vad tyckte/tänkte ni?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Vimp skrev:

Varför ställa upp i en tävling man inte kan något om

Unskilled and Unaware of It: How Difficulties in Recognizing One's Own Incompetence Lead to Inflated Self-Assessments
"People tend to hold overly favorable views of their abilities in many social and intellectual domains. The authors suggest that this overestimation occurs, in part, because people who are unskilled in these domains suffer a dual burden: Not only do these people reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the metacognitive ability to realize it."
http://www.apa.org/journals/psp/psp7761121.html

Medlem sedan sep. 20021 655 inlägg

Idol 2004 är verkligen jätteroligt.

Att se folk (det inkluderar i viss mån juryn) göra bort sig så totalt som en del gör är väldigt uppskattat.
När det ibland kommer personer som verkligen kan sjunga och som går vidare är det också skoj.

Ibland går juryn tyvärr in för att verkligen förnedra den som tror sig kan sjunga, även om det hade räckt med att säga "Nej, du går inte vidare.", men man får ta det onda med det goda.

Medlem sedan aug. 200416 inlägg

Hmmmm

Vissa har ingen självkritik som sagt det är Pinsamt....
och jurin är inte så snälla dom i heller Men rättvisa till viss del.

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Esen skrev:

Det e ju bättre att betala tv licens åt SVT som lägger ner ett program som inte ens börjats visa på tv och kostade oss tvlicensbetalare 12 miljoner...

Du betalar inga licenspengar, det är din mamma och pappa som gör det.

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

OT

Matti skrev:

Vimp skrev:

Varför ställa upp i en tävling man inte kan något om

Unskilled and Unaware of It: How Difficulties in Recognizing One's Own Incompetence Lead to Inflated Self-Assessments
"People tend to hold overly favorable views of their abilities in many social and intellectual domains. The authors suggest that this overestimation occurs, in part, because people who are unskilled in these domains suffer a dual burden: Not only do these people reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the metacognitive ability to realize it."
http://www.apa.org/journals/psp/psp7761121.html

OT
Intressant artikel, men blir ju orolig för att man själv tror man är bra på något fast man suger.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Är Idol 2004 på TV4 tänkt som en seriös satsning eller parodi på något liknande koncept?

Medlem sedan juni 20003 169 inlägg

Dryden skrev:

Är Idol 2004 på TV4 tänkt som en seriös satsning eller parodi på något liknande koncept?

Seriöst tyvärr.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Okej. Programmet rullade igår några minuter hemma och jag blev minst sagt fundersam. De verkar vilja lyfta fram allt annat än själv artisterna. Pinsamt låg nivå.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Ok, nu vaknade moralkärringen här borta i Skåneland igen.

Jag förstår inte riktigt vad ni är så förvånade över? TV4 har ju aldrig varit kända för att ligga i framkant när det gäller den här typen av musicerade produktioner och den här satsningen är ju som sagt ett ganska bra betyg på vad de lyckas åstakomma inom genren. Vilken jäkla kamerasnubbe (eller kamerasnubba?) som helst kan väl sätta ihop en nerknarkad jury, samla lite publik och marknadsföra sitt skitprogram på bästa sändingstid med ett Colgateleende och lite pushup under hakan.

Det som skrämmer mig mest är alla dessa fullständigt hjärndöda och vrålvinklade såpa-reality-programmen som flödar från staterna som lite enkelt förklarat går ut på ett ganska begränsat antal saker; 1) Deltagarna skall bråka, 2) deltagarna skall dricka sig redlösa och ha sex framför kameran och 3) deltagarna skall göra bort sig eller hamna i pinsamma situationer (som inte deltagandet är nog). Jag kan bli mer trött på att kolla på när Tjej nummer 1 skall gifta sig med ett skogstroll och sen försöka förklara för sina föräldrar, eller när Tjej nummer 2 måste välja mellan killen eller 2 miljoner dollar (som ju faktiskt kan vara 1 dollar), eller tvärtom. Nu skall de snart gifta bort nån pantskalle (vad hette hon.. Josefine?) i TV och där står hon i klänning och väntar på Den perfekta mannen. Likaså sitter Mr Bachelor, som förövrigt framställs som en Cro Magnion fast begåvad med hinkvis med stålar, och kladdar på diverse playboybrudar i bubbelpol och vid lyxmiddagar, som en nickedocka inför TVs spel för gallerian. Detta är också ett lysande exempel på hur meningslös denna typens TV är.

Det jag desperat försöker komma fram till är givetvis att även att jag kan tycka att Idol och Fame Factory och Popstars, och allt vad ända in i hela helvete de andra heter, suger stenhårt, så har det fortfarande ett syfte, om än aningen fabricerat. De vill bli artister, och de vill göra det genom att visa vad de kan. De vill sjunga och de vill spela instrument. Många är säkerligen lyckosökare eller totalt talanglösa, men det får man räkna med. Jag ser ju hellre att vilken som helst av deltagarna i Idol 2004 får ett smörat kontrakt än att BigBrother-Linda står och skränar på sin platta om sina pattar, evig kärlek och något annat som någon låtskrivare har hittat på åt henne, när hon själv byter förlovningspartner varannan månad. Där har vi den typiska arketypen på en (ursäkta uttrycket) mediahora som lever för att få visa upp sitt silikon, sin breda röv och välfyllda läppar, bara för att få leva stjärnstatus med allt vad det innebär. De som vallar fåren skrattar åt dem, så enkelt är det.

Ok, Idol kanske inte kommer producera artister i kaliber med Fame Factory eller motsvarande, men det är iallafall ett försök till seriös TV, om än aningen klumpigt genomfört.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

OveRRidE skrev:

Jag ser ju hellre att vilken som helst av deltagarna i Idol 2004 får ett smörat kontrakt än att BigBrother-Linda står och skränar på sin platta om sina pattar, evig kärlek och något annat som någon låtskrivare har hittat på åt henne, när hon själv byter förlovningspartner varannan månad.

Jag tror du kommer bli besviken om du ställer så höga förhoppningar på det programmet. Tids nog utkristalliserar sig en Idol 2004-Linda.

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

UlfT skrev:

Jag tror du kommer bli besviken om du ställer så höga förhoppningar på det programmet. Tids nog utkristalliserar sig en Idol 2004-Linda.

Jag tror inte att utvägen skulle vara den om man gick stenhårt på musikalisk talang. Tyvärr har man redan flera gånger sagt att man letar efter en "popstjärna", vars största kriterie idag är att vara en "Big-brother-Linda".
Om vinnaren hade haft den bästa rösten istället för någon taskig kompromiss (mellan utseendet och rösten, där det är det förstnämda som prioriteras), hade vi inte sett ännu en "Linda".

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

UlfT skrev:

OveRRidE skrev:

Jag ser ju hellre att vilken som helst av deltagarna i Idol 2004 får ett smörat kontrakt än att BigBrother-Linda står och skränar på sin platta om sina pattar, evig kärlek och något annat som någon låtskrivare har hittat på åt henne, när hon själv byter förlovningspartner varannan månad.

Jo, fast ändå, hon har iallafall gjort sig förtjänt av sitt skivkontrakt om hon kan sjunga.

Om hon sen väljer att sabba sin karriär med att göra bort sig, så är det ju hennes val. En deltagare i det programmet har ju iallafall vunnit någon meningsfull typ av tävling, inte suttit i ett hus i 100 dagar och skrävlat om hur mycket hon saknar sina ungar när hon knullar runt som om varje dag vore den sista.

Medlem sedan mars 20011 964 inlägg

Detta är nazistTV inget annat. Kan inte finna något riktigt ord egentligen för hur jävla naivt och okunnigt detta är.

Varje människa har en dröm och en vilja att göra något som för dem känns meningsfullt. I viss mån vill man också känna sig värdefull och att man har någon typ av egenskap som kan glädja andra eller whatever.

Nu sitter denna patetiska, inkompetenta jury och fullständigt öser skit över människor som vill lyckas med något i sina liv. Istället för att säga att "nej tyvärr men jag tror inte att du har vad som krävs i denna branch men ge inte upp, fortsätt att föröka nå dina mål" så nedvärderar de dessa människor totalt genom att slänga barnsliga och nedvärderande kommentarer över dem.

Många tycker detta är jättekul och menar att va fan, de behöver väl inte ta så allvarligt på detta, det är ju jättekul, det är ju så branchen är och kan man inte sjunga så har man inte där att göra. Visst, till viss del kan jag hålla med. Det är en branch som i grunden är ganska idiotisk, men den existerar. Man ska ha något att komma med om man ska lyckas. Något som känns bra för andra människor som ska köpa deras musik sedan. Men vänd på det hela och se från dessa människors perspektiv och föreställ er hur set skulle kännas om en jury satt och bedömde er som personer. Du är skit, vi förstår inte vad du gör här, du ser ut som en fågelholk, stick och brinn, häng dig, vi bryr oss ändå inte. Säg sedan att ni inte skulle ta detta personligt.

Detta är inga lätta kommentarer att handskas med för en männsika som dessutom kanske är lite osäker. En person som vill komma någonstans men istället får höra att hon eller han är totalt värdelös och kan glömma allt de någonsin drömt om.

Vad fan får dem att tro att de är någon typ av gudar som ska sitta och bedömma andra människor på det viset. Kanske de inte har det så bra själva och får kanske en kick av att kasta skit på andra människor, något gravt fel är det hursomhelst.

Jag vill inte höra talas om något som har blivit bortklippt för jag skulle antagligen bli aldeles för upprörd för att kunna tänka klart. Det som sägs i avsnitten är redan så pass grova så man baxnar och undrar om detta överhuvudtaget är möjligt. Detta är översittarnivå som de flesta växer ifrån någongång under puberteten.

Detta är anledningen att många människor tar sina liv för de är redan osäkra på sig själva och så får de detta som många kanske ser som en bekräftelse på vad de alltid har anat.

Saken är den att deras dröm är till för att uppnås och det spelar egentligen inte så stor roll vad en inkompetent jury anser. Det är nog kanske så att det inte är för deras skull som en människa försöker uppnå sina drömmar utan för den personens egen skull.

Ett råd till alla som vill uppnå sina drömmar, jobba för eran egen person och skit i vad andra tycker, det finns tillräckligt många människor som tycker om er som ni är och uppskattar er. I slutändan är det viktigaste att vara nöjd med sig själv och gå sin egen väg.

Denna jury har aldeles för stor inverkan på människor som de egentligen inte borde ha på någon människa. Det är beklagligt att dessa idioter existerar, det borde vända någonstans så all skit på något sätt vänds tillbaka mot dessa individer och på så sätt får dem att må så dåligt att de tar sina liv. Det är vad jag tycker.

RED: Har själv varit omgiven av översittare som tror att de är mer än andra människor. Jag vet inte hur de tänker eller hur de fungerar men vad jag vet är hur jag själv mådde. Jag hängav mig till dessa människor och trodde på det de sa. Har nu lärt mig att inte bry mig om vad andra tycker om mig. Jag gör det som känns bra för mig. Alla männsikor har olika sätt att se på saker och ting, så detta innebär i praktiken att det enda rätta är det som känns bäst för varje enskild individ.

Medlem sedan mars 20021 716 inlägg

Förstår inte hur sponsorer vill synas med programmet..

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

AndreasC

Alla som kommer till audition vet vad de ger sig in på, de vet att man antingen blir hyllad eller hånad. Om man verkligen har "en dröm och en vilja att göra något meningsfullt så ska man inte låta en jury racka ner på en.
Så är det bara.

(Och sen att vissa är totalt tondöva och inte vet skillnaden mellan att sjunga och att yla tycker jag att var och en ska ta reda på innan man uppträder i rikstäckande tv.)

Det är det jag säger. Jag tycker inte de människor som medverkar i programmet verkar ta det hela med ro.

Hur ska man lyckas i musikbranchen om man inte blir upptäckt. De måste ju gå den vägen för att uppnå sina mål, om de vill synas alltså.

Vad jag menar är det som jag skrev i mitt första inlägg. Man ska veta att man kan bli nobbad, det är en branch och det man gör ska tilltala andra mäniskor. En jury är där för att ta ut folk som de anser har det som krävs för detta. Det ska inte bara kännas rätt för den medverkande personen utan även för juryn och alla som ska köpa deras musik.

Ok, så långt är vi överens?

Men sedan tycker jag inte att de behöver göra det hela så förbannat personligt. Jag är inte där för att få höra att jag ser ut som en fågelholk utan jag är där för att få bekräftat om min röst håller eller inte. Eller hur? Om jag får höra att min röst inte håller så kan jag ta det med ro, för jag kan jobba med den. Destor svårare att se ut som en fågelholk, inte mycket man kan göra åt den saken.

Har bara en sak ytterligare att säga om detta pissprogram. LÄGG NER FÖRFAN OCH GÖR NÅGOT KREATIVT ISTÄLLET!!!!!!!!!!!

Bra TV för mig är något som skapats utifrån programmskaparen som individ som kan underhålla, roa och intressera tittaren.

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

"...would you rather have someone who is polite but tells you lies and bullshit or someone who is impolite and tells you the truth?" - Lyle McDonald

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Jag såg en gammal kompis som jag totalt glömt bort. Min bästa tjejkompis under högstadiet som flyttade till Umeå, tyckte jag kände igen henne :)
Om det var nån som såg så var det hon som dem intervjuade som jobbade i en bar och hade en liten unge. Sandra. Rösta på henne sen om hon är kvar.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)