webForumDet fria alternativet

Min bil startar inte - Volvo 440

Bilar & fordon

37 svar · 1 737 visningar · startad av Brantis

Medlem sedan dec. 20011 978 inlägg
Frågan#1

Okej, det här med bilar ... x(

Jag parkerade bilen i solen i en kvart ungefär för ett besök i en butik. Bilen har inte på något vis protesterat tidigare under dagen. När jag skulle hem så fick jag igång den i cirka två sekunder, sen dog den. Detta återupprepades varje gång jag ånyo försökte starta. Det verkade som om jag inte kunde gasa tillräckligt. Dock var det skillnad på om jag startade med eller utan gaspådrivning. Jag har kollat oljan, vattnet och bensinen.

Vad göra? Ska jag beställa bärgning till skroten direkt?

Då jag nu befinner mig hos min kommande svåger, två kilometer från bilen, har jag tyvärr svårt för att göra småkontroller baserade på Era rekommendationer.

Volvo 440 -89
Drygt 23 000 mil
Vinröd (jag kallar den för Tinto efter vinet Vino Tinto. Den billigaste röda skiten man kan få) ;)

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Gött o varmt nu?
Du kan ha problemer med att bränslet förångas på fel plats(i bränslerören) och skapar ett "ånglås", testa om någon timme igen när allt har svalnat lite.

Perfekt, jag glömde faktiskt tala om det;
Jag ringde en vuxen människa tidigare och rådfrågade honom. Då han inte är bilexpert utan enbart väldigt duktig på det mesta så ville han inte ge några konkreta förslag via telefon. Han yttrade däremot något om "ånglås".
Receptet hitintills alltså: Fika i två timmar, sen åka till skroten ...

Om detta nu skulle vara problemet, finns det då något man kan göra i förebyggande syfte för att eliminera risken att det händer igen?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jag minns att en gammal Saab 900 som mina föräldrar hade tidigare, alltid hade startproblem när den var för varm. Orsaken minns jag inte, men det kanske var som besvararen av denna fråga tror: http://www.mrf.se/diskussioner/read.asp?forum=3&id=5065

Okej, tack.

Jag kommer konfrontera bilen igen vid sjusnåret. Jag återkommer senare med rapport.

Nu har bilen vilat sig lite och har stått i skugga i åtminstone en halvtimme. Den startade dock inte. :(
Jag vandrade bort till en bensinmack med hopp om att det skulle finnas någon bilkunnig på plats. Om denna kassapersonal besatt några bilkunskaper alls har jag ingen aning om, men hon trodde och framför allt tyckte att jag skulle slänga i K-sprit, version akut. Då mina motargument både var onödiga och även väldigt få så köpte jag en flaska.
Så, tror Ni det hjälper om jag slänger i denna "Kemetyl Ki Akut"?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Det är helt klart värt ett försök i alla fall tycker jag.
Kanske en dusch startgas kan vara på sin plats med?

Har du förresten testat att bogsera igång den?

Var sprutar jag in den gasen i så fall?

Lossa luftfiltret och spruta in rakt in i förgasaren. Eller är det en insprutare?

SirPeter skrev:

Eller är det en insprutare?

Pff, knappast. 440 GL tror jag den kallas.

SirPeter skrev:

Lossa luftfiltret och spruta in rakt in i förgasaren.

Jaha, där tappade du mig.

Tillbaka till K-sprit Akut.
Från det att jag fyllt i spriten i rätt hål, hur länge måste man vänta innan det ger verkan? Är det som vanlig sprit ...? ;)

Häll i K-spriten och bogsera igång den. Du måste få spriten upp till förgasaren för att det skall göra nytta. När du har fått igång bilen så kör ett par mil så att det får cirkulera lite.

Jo, jag befinner mig ett par mil hemifrån så det ska det sistnämnda ska jag i så fall kunna reda ut.
Tack för alla svar. Jag springer bort till parkeringen och testar.
Jag återkommer (förhoppningsvis hemifrån).

Brantis skrev:

SirPeter skrev:

Eller är det en insprutare?

Pff, knappast. 440 GL tror jag den kallas.

Ska man utgå från denna recension: http://www.carsurvey.org/review_10907.html
har i alla fall -90 års modell av 440 GL insprutning.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Insprutning fanns ju redan på Volvo 360 GL -87, så det vore konstigt om en nyare modell körde med förgasare.

Var för övrigt med om ett liknande problem med en Volvo 850 -95 nyligen. Den startade men tvärdog efter någon sekund. Gav man gas höll den sig igång lite längre, men gick illa. Lät den stå över natten och dagen efter startade den som den skulle. Kan ingenting om bilar så jag har tyvärr ingen aning om vad det var för problem.

Jo, vad fasen. Det är nog en insprutare. Jag ska ju enligt en massa gröna klistermärken endast tanka med blyfri bensin.
Jaha, förändrar detta någonting?

Jag testade för övrigt att starta igen, men icke.
Jag gör som muskot och låter skiten stå till i morgon. Då kommer den starta. :)
Synd bara att jag måste ta mig hem i kväll på något vis samt ta mig tillbaka i morgon igen.

Medlem sedan dec. 20021 804 inlägg

Lambda sonden?
Ta av batterikablarna en stund.. På med dom igen
och se om det hjälper. Min 240 -91 hjälpte det på iaf.

Nåja, nu är jag hemma igen. Bilen förflyttades temporärt ett par hundra meter så den inte längre står på avgiftsbelagd parkeringsruta.
Min far hade vägarna förbi så han kom och hämtade upp oss. Eventuellt åker vi dit i morgon igen och fortsätter klia oss i huvudet. Sen blir det verkstad.

Tack alla som engagerat sig. :)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Hm, 95 oktan innebär väl inte automatiskt att det är en insprutare?

Men men, häll i K-spriten i tanken och hoppas på det bästa. :)

:stefan: skrev:

Hm, 95 oktan innebär väl inte automatiskt att det är en insprutare?

Nej, men -89 års modell innebär att den måste ha katalytisk avgasrening. Jag minns att det var många som fick bränsleinsprutning då. En förklaring kan ju vara denna:

Insprutning är även ett måste på alla bilar med katalysator, detta är för att katalysatorn kräver en exakt blandning av luft/bränsle i cylindrarna.

Citatet kommer från: http://biphome.spray.se/christian.henriksen/lydelse.html

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Just det, det var så det hängde ihop. :)

Vad vet jag, gamla Bettan dricker 98 oktan med stor aptit. :e

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)