Häromdagen parkerade jag bilen, en Saab 9-3 årsmodell -04, låste med hjälp av fjärren på nyckeln och knallade iväg. När jag kom tillbaka tre minuter senare och skulle låsa upp bilen så svarade inte bilen/nyckeln på mina tryck. Nyckeln verkade helt stendöd!
Jag slet tillslut isär nyckeln (man kan alltså dela på den och få fram en "klassisk" nyckel) och öppnade bilen genom låset i dörren. Då gick naturligtvis larmet på bilen och det tystnade inte förrän jag satte nyckeln i tändningen och vred om. Bilen startade och jag körde därifrån. När jag senare kom hem så fungerade allt som vanligt och vi har aldrig haft problemet efteråt.
Vad kan vara orsaken till det tillfälliga haveriet?
Det finns gott om platser där det är störningar på såna saker. Det kan hjälpa att bara flytta den några meter så funkar det igen, fast det är ju inte så lätt med en bil iofs. ;)
Jag bryr mig. Lagom kul att få bryta sig in bilen som man har rätt nyckel till... ;)
Nöjer mig dock med att e-posta Saab som första åtgärd.
SirPeter skrev:
Det finns gott om platser där det är störningar på såna saker. Det kan hjälpa att bara flytta den några meter så funkar det igen, fast det är ju inte så lätt med en bil iofs. ;)
Precis. ;)
Ändå märkligt. Vad kan det tänkas vara för störningar? Har aldrig råkat ut för det förut.
Fjärrnyckeln börjar nå bilen från, som jag märkt det, cirka 20 meter (inte helt säker på avståndet och har inte kollat upp det närmare) och den svarar alltid om jag står en decimeter från bilen eller tio meter. I det här fallet stod jag från en till tre meter från bilen och jag tog även ett varv runt för att testa.
Batteriet kan vara kasst ja. Nyckeln kan ju vara äldre än vad själva bilen är så. Men nja, batteriet i den ska väl hålla längre? Skeptisk till den förklaringen då det aldrig har krånglat varken före eller efter.
Nu har jag ju inte problemet längre så hela ärendet känns ju passé men det vore ändå intressant med teorier kring varför det gick som det gick. :)
Byt bil! Jag har en bättre begagnad kadett som jag faktiskt kan erbjuda utan att kräva mellanskillnad! Du lär garanterat slippa dessa problem om du slår till NU!
Byt bil! Jag har en bättre begagnad kadett som jag faktiskt kan erbjuda utan att kräva mellanskillnad! Du lär garanterat slippa dessa problem om du slår till NU!
;)
Jag förmedlar det till pappa, vars bil det är. Men ojdå, inte intresserad. Märkligt. :OO :e
;)
Jag förmedlar det till pappa, vars bil det är. Men ojdå, inte intresserad. Märkligt. :OO :e
Nejnej, han vet ju att jag har en 245 med stundande ombesiktning att erbjuda istället! Inget strulande larm, manuellt lås och en (nästan) smidig automatlåda - once-in-a-liftetime-offer! :)
Eftersom min far står på bilen kan de ju byta rakt av utan att blanda in oss... :OO
Varför åker ni inte o lämnar den på verkstad? Finns ju iaf inte ett skit ni kan eller får göra själva på en -04a ändå förutom att byta batteriet i fjärren.
Edit: Testade lite snabbt och ja, när nyckeln var på för långt håll satte jag den mot bröstet och då svarade bile igen. Måste testa det där lite mer... :e
Bire skrev:
Varför åker ni inte o lämnar den på verkstad? Finns ju iaf inte ett skit ni kan eller får göra själva på en -04a ändå förutom att byta batteriet i fjärren.
Svensson ska ge *** i att felsöka själv ;)
Mycket väl medveten om att det inte går att något själv men verkstad. Nja, jag ska invänta ett svar från dem nu först av allt. Känns inte så akut direkt.
SirPeter är klok som en pudel :bire
Jag har sålt diagnosutrustningar med radioöverföring av signalerna mellan bilens styrenhet och diagnosdatorn. När utrustningens olika komponenter kommunicerade gick det inte att öppna dörrarna på bilar i verkstaden. Största problemet fanns på verkstäder reparerande Saab och Wolksvagen. När vi gjorde en djupare problemanalys fann vi att de flesta radiokommunikationer med relativt stark sändareffekt, blockerade billåsen och i olyckliga fall även satte igång larmen.
Riskavståndet kan vara upp till 100 meter.
Där ser man! Ett sånt svar fick jag inte från Ana i Trollhättan, som kort och gott nöjde sig med ett...
Tillfällig störning på nyckeln sånt händer ibland pga andra störningar i luften.
Det vore ju dumt att få veta för mycket... :OO
Nu har i och för sig nyckeln lagt av en gång till så den ska bytas ut snarast.
Jag tycker att SAAB har snålat lite väl hårt på -04:an. Dimljusen där fram är borta, likaså de små och praktiska förvaringsnäten i bagaget. Den mest korkade "cost-saving"-detaljen måste ändå vara den bagageluckeknapp som satt i förardörren så sent om i 2003:an. Borta! :bla :l