webForumDet fria alternativet

Nu bär det av till Auschwitz!

Historia

47 svar · 1 522 visningar · startad av LeonL

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg
Frågan#1

För er som inte vet vad en Auschwitz-resa innebär finns mer information här.

För ca 4 veckor sedan (veckan innan påsklovet och de två praoveckorna) fick vi information om Bra Kompis-projektet. Där ingick även en Auschwitz-resa. Man diskuterade vad man skulle göra det, och en stor del av tiden skulle gå till utbildning. De som var intresserade (ca 10-20 st.) skulle skriva en anmälan innehållandes en text om varför just Du ska få följa med.

Givetvis anmälde jag mig ;), och i dag fick vi i min klass reda på vilka två som valdes ut då det framkom officiellt från vår lärare... Och en av dem är jag! :D

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Härligt!
Jag har också varit där. När vi åkte dit med hockeyn.
Vi fick en föreläsning. Kan bara säga att det är kusligt som fan. Man känner hur de ryser i kroppen när man kollar omkring där.

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Har även jag varit där. Var strålande solsken (med nyutslagna blommar runt omkring på området) medans jag var där. Fatta vilken udda känsla att gå omkring i vårsolen och se alla dessa hemskheter. Helt sjukt kusligt!

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Jupp, vi var där med klassen innan studenten. Jag var bakfull som fan och gick mest omkring och mådde kass, men det var inget mysigt ställe direkt om man säger så, så mycket minns man...

Medlem sedan dec. 20021 804 inlägg

Varit i Belsen (stava?) och det var grymt jobbigt men lärorikt.

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Ha det så "trevligt"...
Vill också dit!! :p

Medlem sedan juli 20022 537 inlägg

Fasen vad jag lir avundsjuk :(

Trevlig resa! :bire

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jag var i Auschwitz hösten -98 och vädret var passande: gråmulet med regn i luften...

Tips: läs allt du kommer över innan ni åker dit. Inte så mycket för att ta reda på mer utan mer för att förbereda sig mentalt...
Trots att vi ägnade både vår och höst åt att förbereda oss (åkte på en Toleransresa med Röda Korset) så kunde man ändå inte begripa att det hade hänt just där när man trampade omkring i Birkenau. Kusligt värre att veta men inte förstå.

Nån dag ska jag tillbaka dit, till den lilla staden i södra Polen där allt det fruktansvärda inträffade.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Har varit och hälsat på Dachau, det var en smula overkligt att se det hela "live" så att säga...

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Står mycket högt på min lista över platser jag ska besöka en vacker dag..

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Var där med skolan 2002, jävligt tur man hade som fick besöka den med skolan annars hade det nog aldrig blivit av.

Medlem sedan okt. 20034 048 inlägg

Är det Tyskland det ligger i?

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

bluxbluxo skrev:

Auschwitz anläggningarna ligger i den lilla Polska byn Oswiecim.

Medlem sedan juli 20021 523 inlägg

Oj Oj...
Vill också dit...
Trevlig Resa!

Ta lite bilder som du kan visa sen, för oss som inte varit där ;)

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

bluxbluxo skrev:

*DISH* Läs din läxa pojkvasker!

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Har varit där med ungarna. Väntar bara på att barnbarnen blir vuxna nock att få ta del av historien.
Det är nog viktigt att vi kan hålla sånt här i minnet.
Det blir ju kanske lättare att se och förstå nuvarande Israel´s agerande (ironi).
Det var ju många grupper som blev förtryckta. Och det är det som är det viktiga att förstå och motarbeta i sin linda.
Fram för ett friare samhälle.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Till att börja med: Gratulerar, det blir säkert lärorikt! :)
... och hemskt.

Jag har inte besökt Auschwitz, däremot var jag i Sachsenhausen (norr om Berlin) förra sommaren. Jag har aldrig mått så dåligt inombords som jag gjorde då. Jag blir gråtfärdig bara jag tänker på det.

Så, precis som :stefan: sa; förbered dig så mycket som du bara kan!

Mvh

Medlem sedan apr. 200412 inlägg

Ha så kul! Grattis! :)

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Peeer skrev:

Har även jag varit där. Var strålande solsken (med nyutslagna blommar runt omkring på området) medans jag var där. Fatta vilken udda känsla att gå omkring i vårsolen och se alla dessa hemskheter. Helt sjukt kusligt!

Som Mordor 100 år efter Saurons fall...

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

makili skrev:

Ha så kul! Grattis! :)

Om den här kommentaren var lätt ironisk är du min idol.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)