webForumDet fria alternativet

Feedback på omstruktureringen

Om webForum

15 svar · 1 630 visningar · startad av erciz

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg
Frågan#1

Nu har wF:s omstrukturering genomförts.

Vad tycker ni, blev det bra?

Jag tycker att det blev kanon!
Om det är nåt mer som kanske skulle justeras så tycker jag att avdelningen
Nätverk & Säkerhet
- Datasäkerhet
- Nätverk

hade kunnat ligga under "Användning" istället för under "Utveckling", då det är ganska nära förknippat med "Hårdvara" och inte alls är så förknippat med "Utveckling". I övrigt är det ju kanon!

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Japp, jag gav samma i feedback i andra tråden så medhålles :)

Medlem sedan juni 200440 inlägg

Mycket bättre, Mycket lättare navigering, Bättre översikt.
Skulle vilja ge detta + + + + + (Betyg 5) av 5
Väldigt bra gjort måste jag säga.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Bättre, men några funderingar:

Databashanterare&SQL finns både under webbutveckling (länk) och Programmering&Utveckling, tycker den skall bort från webutveckling och bara finnas under programmering&utveckling.

Hela Nätverk&Säkerhet borde flyttas till användning, eftersom merparten av frågorna inte handlar om utveckling av nätverk eller säkerhet utan användning av dessa.

"Det eviga kriget" under Användning/Hårdvara ?? Hör nog mer hemma under "Diverse forum - Övrigt".

"Diverse forum - Övrigt" antyder att det finns ett annat "Diverse forum" som jag inte hittar, borde heta "Diverse forum & Övrigt" alternativt bara "Diverse forum".

Sedan en lite buggrapport (som andra också rapporterat) om man på första sidan klickar på "Markera som lästa" hamnar man på en felsida: "Din inlämning kunde inte behandlas eftersom en säkerhet var ogiltig. ". Jag klickade runt och läste dom inlägg som jag tyckte var intressanta innan jag klickade på länken för att markera alla som lästa.

En annan liten tanke dök upp ang. avdelningen "Uteveckling".
Jag såg att J2EE verkar borta, och jag antar att den är ihopslagen med Java. Men kan man inte göra så generellt, varför ha en avdelning "Webbutveckling" och en "Programmering & Utveckling", de borde kunna ligga under samma? och då helt enkelt kunna heta "Programmering & Utveckling". Underavdelningarna är ju ändå separerade, förutom ".NET" som finns på båda. Det finns ju fortfarande möjlighet att göra webbutveckling i Java.

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

.NET var en miss av mig. Är hopslaget till ett forum nu.

Zaiman skrev:

.NET var en miss av mig. Är hopslaget till ett forum nu.

Kanon.

Så vi hade .NET i både "Webbutveckling" och "Programmering & Utveckling", men hamnade under "Webbutveckling". Tidigare hade vi också Java i både "Webbutveckling" och "Programmering & Utveckling", men hamnade under "Programmering & Utveckling". Varför inte flytta upp även Java till "Webbutveckling"?

Då blir "C & C++" enda programmeringsavdelningen som är kvar under "Programmering & Utveckling", jag föreslår att även det flyttas upp till "Webbutveckling", se nedan.

Sen hade vi ju "Databashanterare & SQL" som det fanns en länk till från "Webbutveckling" tidigare, men den kan ju lika gärna läggas under "Webbutveckling", så har vi inget kvar under "Programmering & Utveckling"

Slutligen tycker jag att vi byter namn på "Webbutveckling" till "Programmering & Utveckling", vilket även borde innefatta Webbutveckling och Webbprogrammering.

Medlem sedan maj 2000158 inlägg

erciz skrev:

Slutligen tycker jag att vi byter namn på "Webbutveckling" till "Programmering & Utveckling", vilket även borde innefatta Webbutveckling och Webbprogrammering.

Jag håller med.
Men då skulle jag vilja flytta vissa forum, exempelvis webbsidekritik och webbserver, från webbutveckling till någon annan kategori under utveckling.

Patrik skrev:

Men då skulle jag vilja flytta vissa forum, exempelvis webbsidekritik och webbserver, från webbutveckling till någon annan kategori under utveckling.

Sant.

"Webbserver" ligger ganska nära "Databashanterare" tycker jag. De kanske borde ligga under en egen kategori "Webbservrar och Databashanterare" eller under "Utveckling - Övrigt".

Hemsidekritik, borde ju ligga under "Utveckling - Övrigt" där "Internet & Webbtjänster" redan ligger. Det kanske skulle kunna döpas om till "Kritik på egna verk" eller liknande, för att bättre täcka upp kritik på egna program, och webbtjänster. Hemsidor låter lite smalt.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Det var jag som satt och påtade ihop det första förslaget för omorganisationen. Från början tänkte jag mig tre huvuddelar som på ett ungefär skulle motsvara "jobb"/"IT hemma"/"Ej IT-relaterat". Meningen slulle då vara att mer "hårda" ämnen som nätverksadministration skulle hamna i den första kategorin. Sen blev just uppdelningen inte av, men nätverk låg kvar i kategori 1. Nu är nätverk & säkerhet flyttat i alla fall.

erciz (och ni andra) vad sägs om att bara ha två huvudkategorier under Utveckling: Webbutveckling samt Övrig Programmering & Utveckling? Internet & Webbtjänster hamnar i den första kategorin, Utveckling - Övrigt i den andra. Jag ser dock gärna att Utveckling - Övrigt och Programmering - Övrigt får överleva sida vid sida, då det finns utvecklingsrelaterade frågor som inte har med programmering att göra.

Åsikter?

nitro2k01 skrev:

Det var jag som satt och påtade ihop det första förslaget för omorganisationen. Från början tänkte jag mig tre huvuddelar som på ett ungefär skulle motsvara "jobb"/"IT hemma"/"Ej IT-relaterat". Meningen slulle då vara att mer "hårda" ämnen som nätverksadministration skulle hamna i den första kategorin. Sen blev just uppdelningen inte av, men nätverk låg kvar i kategori 1. Nu är nätverk & säkerhet flyttat i alla fall.

Kanon. Jag tycker att det blev en bra uppdelning mellan "Utveckling" och "Användning" nu. Idén om jobb/hemma/ej-it tror jag inte skulle fungera. Det är bättre med utveckling/användning/ej-it som det är nu. För jag sitter ofta hemma och programmerar (är student som letar exjobb) medans andra har det som jobb. Ibland mekar jag med hårdvara och nätverk, men det finns andra som jobbar som datatekniker och systemadministratör och som jobbar med sånt. Samma sak med kontorsprogram mm. Men det blev jättebra som det är nu.

nitro2k01 skrev:

erciz (och ni andra) vad sägs om att bara ha två huvudkategorier under Utveckling: Webbutveckling samt Övrig Programmering & Utveckling? Internet & Webbtjänster hamnar i den första kategorin, Utveckling - Övrigt i den andra. Jag ser dock gärna att Utveckling - Övrigt och Programmering - Övrigt får överleva sida vid sida, då det finns utvecklingsrelaterade frågor som inte har med programmering att göra.

Hänger inte riktigt med på vad du menar. Men jag ser helst inte att vi delar upp "Webbutveckling" och "Programmering & Utveckling" - för det är ju samma sak. Du kan programmera webb(server) och klient i både Java, .NET, C++ eller Python, så jag röstar för att ha en stor kategori "Programmering och Utveckling" med underavdelningar för varje programmeringsspråk, nästan som nu.
Men det kan nog vara bra att ha en "Utveckling - Övrigt" också, där närliggande ämnen som inte är direkt Programmering & Utveckling. Tex. "Internet & Webbtjänster", "Hemsidekritik" och "Webbserver" som inte har direkt med programmering och utveckling att göra.

Ser också att det är ganska dålig aktivitet i XML-avdelningen, den skulle kunna slås ihop med "Databashanterare och SQL", då XML kan användas lite på samma sätt och ofta i samband med databaser.

Exempel

UTVECKLING

[b]- Programmering & Utveckling[/b]
ASP
.NET
Flash, Shockwave
HTML, XHTML & CSS
Javascript
Perl, Python, Ruby och övriga CGI
PHP
Java
C/C++
Databaser, SQL och XML
Programmering & Utveckling - Övrigt

[b]- Utveckling - Övrigt[/b]
Internet & Webbtjänster
Webbserver
Hemsidekritik
Utveckling - Övrigt
Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

I stort sett bra omstrukturering! (y)

Fast Hobby och intressen krympte från ett trevligt smörgåsbord till nånting trångt. Och nu ger den ett lite grabbigt intryck, främst pga lilla avdelningen Fordon som fått oproportioneligt mycket plats. Gillar inte riktigt det.

Medlem sedan sep. 20051 758 inlägg

Jag ser att det ser lite annorlunda ut än förut med lite nya ordval (t ex Livet utanför) och färre avdelningar där mycket som fanns förut är flyttat till Övriga frågor. Det kan ju vara lättare att hitta på sidan då när man vant sig vid det nya.

Mest positivt alltså. Omstruktureringen tillkom alltså för att ledningen på wF (eller en majoritet av ledningen) tyckte att en medlems förslag var bättre än det förra utseendet? Jag har inte märkt att det var någon omröstning om att ändra utseendet i alla fall, men då mycket har ändrats hade det kanske varit för komplicerat med en sådan omröstning.

Medlem sedan maj 2000158 inlägg

webForum drivs av medlemmarna. Det betyder dock inte att alla beslut sker via omröstning på sajten. Men vi försöker såklart göra så gott vi kan.

Vem som helst kan ansöka om att gå med i webForums administration och hjälpa till.

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Finns det någon statistik som visar hur forumet ligger till med trådaktivitet och nya medlemmar sedan omstruktureringen 1,5 år sedan?

Jag hänger som vanligt mest under Diverse forum - Övrigt, och jag har känslan av att det är mindre fart där än förut (Övriga frågor), men det kanske bara är inbillning. Vore intressant att se lite siffror på detta.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)