JupiterMedlem sedan jan. 2004618 inläggDet finns ingen anledning att Pluto idag skulle förlora sin planetstämpel. Det skulle inte bidrag till något. Att Pluto inte skulle fått planetstuts om det upptäcks idag spelar ingen roll då den upptäcktes för 74 år sen.
Till sist ett litet tips: läs hellre NASAs sida än ABs om du vill ha relevant information.
CCalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg nä visst är det så att pluto kommer få vara en planet, men att kalla något som hittas där ute nu för en planet är ju lite fel...
JupiterMedlem sedan jan. 2004618 inlägg
Calevan skrev:
nä visst är det så att pluto kommer få vara en planet, men att kalla något som hittas där ute nu för en planet är ju lite fel...
Nja. Först måste vi komma fram till vad en planet är. Låt oss säga att man hittar en himlakropp i t ex. Jupiters storlek bortom Pluto i vårat Solsystem (totalt osannolik, men ändå). Är det en planet då? Svår fråga för först måste vi bestämma vad en planet är och där kommer storleken in och storleken har betydelse ;).
Hur stor måste en himlakropp vara för att kallas planet?
Själv är jag av den uppfattningen att Pluto är den absolut sista planeten att upptäckas i vårat solsystem (även om jag är tveksam till Plutos planetstatus). Denna slutsats drar jag av att det är högst osannolikt att en planet skulle finnas bortom Pluto i vårat Solsystem.
EerreMedlem sedan maj 20001 215 inlägg
Jupiter skrev:
erre skrev:
Äh, per definition är varken Sedna eller Pluto egentliga planeter. Men om det tvistar de lärda. :)
Detta är egentligen helt ointressant då det inte förändrar något bara för att man kallar en himlakropp för planet eller ej. För mig för man kalla både Pluto och 2003 VB12 för planeter om man vill eller för ”småplaneter” om man vill det. För mig är det himlakroppar.
Med "planet" syftades här om himlakroppen skulle få kalla sig planet i solsystemet runt vår stjärna Sol, inte vad en planet egentligen är. Och det är en rätt intressant fråga som spelar roll. Kanske inte på ett vetenskapligt plan, men rent trivalt.
CCalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg måste bara säga att jag hade lite fel i ett tidigare inlägg när jag sa att Sedna ingick i Kuiperbältet. Det gör den inte alls! den ligger tre gånger så långt bort som pluto i ett område som man tidigare trode var tomt.