webForumDet fria alternativet

Marknadsföringslagen

Marknadsföring

22 svar · 714 visningar · startad av annesophie

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg
Frågan#1

Igår kväll ringde telefonen sent och det var en kille vid namn Andreas. Andreas ringde från ett företag, lade tyvärr inte namnet på minnet, som erbjöd sig att sänka mina telefonkostnader.

Han frågade vad jag tyckte om det varpå jag svarade att jag hade Optimal Telecom och var mycket nöjd med deras service samt mina, närapå, non-existent telefonräkningar.

Andreas skrattar då till och säger ”Ursäkta men sa du att du var nöjd med Optimal. Ha, det var det knäppaste jag hört på länge. Optimal är skit, vi kan sänka dina kostnader med 30% oavsett vad du betalar till Optimal.
Normalt skulle jag avslutat samtalet där eftersom jag inte tycker om nedlåtande telefonsäljare men...man är ju också ekonomisk så jag tänkte att vi får väl se vad han har att erbjuda.
Men, jag stod där med Jacob som inte var helt nöjd med att hänga på min arm och började gruffa. Så jag sa ”OK, om ni nu är så bra som du antyder så kan du få skicka mig information hem, för jag har inte tid just nu, så hör jag av mig om jag är intresserad”.

Andreas säger då ”visst, jag skickar information och så har du två veckor på dig att tacka nej om du inte vill att vi tar över”.
Ähum, va?” sa jag ”Vaddå tacka nej, jag har ju inte tackat ja – bara begärt en informationsfolder”.
Andreas fortsätter då med att ”ja men det är ju jättelätt det här, du får information per post. Om du inte tycker att det verkar intressant så ringer du oss och då stoppar vi överförelsen från Optimal till oss, annars om du tycker att det låter bra så behöver du inte göra något – då för vi över dig automatiskt från Optimal.
Nämen stopp och belägg” sa jag då ”Inte kan ni väl föra över mig från Optimal till er innan ni fått ett skriftligt godkännande ochr min signatur på ett kontrakt/avtal”.
Joooooohoooodå” sa Andreas ”det kan vi.
Nej, det är inte tillåtet tror jag" sa jag.
Joooooohodå” sa Andreas
Nej, sa jag. Det var iofs länge sedan jag läste marknadsföring men jag har starkt för mig att det står att en kund inte ska behöva tacka nej till en vara eller en tjänst som kunden inte uttryckligen, genom skriftligt avtal tackat ja till.

Då blev det tyst ett par sekunder sedan...

Jamen, så är det inte förstår du (lilla gumman). Om det är så som du säger och vi gör fel enligt arbetslagen (!! HA HA !!) så kan du stämma oss – och det vill vi ju inte
”Nä det förstår jag" sa jag ”men jag tror fortfarande inte att ni får göra så enligt m-a-r-k-n-a-d-s-f-ö-r-i-n-g-s-l-a-g-e-n. I vilket fall så tycker jag att detta låter mer och mer skumt och är inte intresserad längre. Hejd...”
”Jamen det är inget skumt, skulle jag sitta och ljuga för dig? Isåfall får du ringa gratis ett helt år!”
”Mmmm låter ju jättefint men nej, jag är inte intresserad längre.”
”Men, men...”
”Nu skulle jag vilja ha ditt namn, namnet på din chef samt företagets namn tack.”

Varpå Andreas lade på telefonluren. Of course.

Så antingen så minns jag helt fel, man får föra över konton sådär hips vips utan varken godkännanden eller underskrifter, och har därmed skrämt livet ur en stackars telefonförsäljare...eller så minns jag rätt och blir skitsur för att jag inte kom ihåg namnet så att jag kan sätta dit dom.

Någon som kan hjälpa mig med att tala om vilket det är?
:q

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Det låter som att det skulle kunna vara skumraskarna ACN.

Medlem sedan apr. 20021 155 inlägg

Brukar det inte vara så att de [seriösa] först kör sitt vanliga säljprat, tackar man sedan ja så får man uppge namn osv när de frågar samtidigt som det spelas in som ett "bevis på avtal" om någon skulle bestrida detta - sedan har man de sedvanliga två veckorna på sig att ångra sig?

@nders>

Jag vet inte...
Det är då själva katten att jag verkligen inte alls minns vad företaget hette - mycket irriterande! :l

SugarDaddy>
Så om jag tolkar dig rätt så menar du att det är så att företag kan, utan underskrift och endast med ett muntligt medgivande per telefon, så att säga - ta över? Låter ju helt bisarrt!

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag brukar fråga dem ifall de vill köpa den reklam som jag får varje månad till det otroligt rabatterade och förmånliga priset av Stick och brinn kronor.

Det gör oftast att de ganska effektivt inte längre vill prata med mig.

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Bra tråd, annesophie!

Man blir ju inte så liiite upprörd, och riktigt förbannad!

Mer om ACN finns att läsa här: http://www.sveriges.com/mittinternet/2002-12-28.asp

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

ACN's säljorganisation kanske inte är den vackraste, men deras telefontjänst har faktiskt riktigt fina priser.

I övrigt: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950450.HTM Om någon nu orkar läsa den. ;)

SPiN skrev:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950450.HTM Om någon nu orkar läsa den. ;)

Ah, det där var ju lättsmält....:OO ;)

Nåväl, inte speciellt tydligt men:

12 § En näringsidkare får vid marknadsföringen inte leverera produkter till någon som inte uttryckligen har beställt dem och därvid vilseleda mottagaren om dennes betalningsskyldighet.
En näringsidkare får vid marknadsföringen inte heller i annat fall tillställa någon fakturor, inbetalningsavier eller liknande meddelanden avseende produkter som inte uttryckligen har beställts och därvid vilseleda mottagaren om dennes betalningsskyldighet. Lag (1995:1472).

Då är frågan vad man menar med 'uttryckligen'...

Medlem sedan apr. 20021 155 inlägg

så får man uppge namn osv när de frågar samtidigt som det spelas in som ett "bevis på avtal" om någon skulle bestrida detta

- Jämför med "uttryckligen har beställt dem" i lagtexten, utan ett dylikt bevis har de inte större chans än en snöboll i helvetet att försöka bevisa att avtal ingåtts. :)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

annesophie skrev:

12 § En näringsidkare får vid marknadsföringen inte leverera produkter till någon som inte uttryckligen har beställt dem och därvid vilseleda mottagaren om dennes betalningsskyldighet.
En näringsidkare får vid marknadsföringen inte heller i annat fall tillställa någon fakturor, inbetalningsavier eller liknande meddelanden avseende produkter som inte uttryckligen har beställts och därvid vilseleda mottagaren om dennes betalningsskyldighet. Lag (1995:1472).

Då är frågan vad man menar med 'uttryckligen'...

I de situationer jag har skiftat mellan olika telefonbolag, har det varit mycket tydligt när jag har gjort medgivanden om överföring. Det har gått till på så vis att de ställer en rad entydiga frågor, som: Är du den som abbonemanget är skrivet på?, har du gått med på att byta till vårt abbonemang?, vilket namn?, personnummer?, adress?, osv. De anger klart och tydligt vad proceduren är till för (normala telefonbolag, i vart fall). Det är så nära underskrivna avtal man kan komma, utan att verkligen skriva under något. Jag har fått intrycket att det är ok att köra med den muntliga proceduren som jag beskrev. Men det är definitivt inte ok att föra över en som kund bara för att man frågar efter lite information.

Aha, tack SugarDaddy och UlfT.

Tycker fortfarande att det är absolut bisarrt. Jag skulle verkligen aldrig gå med på avtal via telefon och tog för givet att det krävdes underskrift för att man skulle, som i detta fall, hoppa mellan företag.

Tack. :)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Det Andreas försökte göra var att sälja in ett förval åt dig som "information" och sedan låta dig använda den lagstadgade ångerrätten på fjorton dagar i fall du inte vill ha tjänsten. Dessa metoder används av vissa säljare för att lura kunder och få upp sin egen provision.

Om du hade tackat ja till Andreas erbjudande om "information" hade han förmodligen genomfört någon i stil med det UlfT beskriver. Förutom att ange dina personuppgifter måste du tydligt svara "ja" ("mmn" och liknande gills inte) på de frågor som ställs, för att avtalet ska gälla. Detta avtal spelas in och verifieras sedan av någon annan än säljaren innan tjänsten träder i kraft.

Företagen är noggranna med detta, eftersom de riskerar dryga böter om de missköter sig (t ex kopplar in folk som enbart sagt "mm, visst" på frågan om det är okej att X blir deras nya operatör).

...och nu ringde GlocalNet och ville sälja sina tjänster. Tsss...kan man inte blockera sitt namn från sådana här SPAM-samtal på nåt sätt???

muskot>
Tack för förklaringen... Dock är det fortfarande ett mycket skumt och tveksamt tillvägagångssätt. Men jag får väl acceptera det. Gäller att hålla tungan i styr då i framtiden. ;)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

annesophie skrev:

...och nu ringde GlocalNet och ville sälja sina tjänster. Tsss...kan man inte blockera sitt namn från sådana här SPAM-samtal på nåt sätt???

Jo, det går utmärkt: https://www.nix.nu. Gäller dock inte marknadsundersökningsföretag och de företag där du redan är kund.

annesophie skrev:

Tack för förklaringen... Dock är det fortfarande ett mycket skumt och tveksamt tillvägagångssätt. Men jag får väl acceptera det. Gäller att hålla tungan i styr då i framtiden. ;)

Ja, för de som verkligen vill byta är det ju dock en väldigt bekväm procedur. Det går snabbt och man slipper hålla på med en massa pappersexercis. Med tanke på hur avtalet är upplagt krävs det att man blir ordentligt vilseledd av försäljaren för att man inte ska förstå vad det egentligen handlar om.

Ah, mästerligt! Tack! :bire

*ilar till www.nix.nu*

Medlem sedan juli 20031 505 inlägg

nix funkar, det ringer betydligt mindre hemma nu :)

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

Jag har försökt spärra mitt nummer nu flera gånger men jag lyckas inte...

Den loopar bara när man ska slå in sitt nummer :)

Bör tilläggas att jag fick samtal av en säljare igår som blev skitglad när jag bad han skicka info. Jag är rädd att han gjorde samma sak. Men har var för TELE2.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Re: Marknadsföringslagen

annesophie skrev:

Någon som kan hjälpa mig med att tala om vilket det är? :q

Jag kan det tyvärr inte, men här är en alternativ nix-lösning.

Re: Re: Marknadsföringslagen

Rikard skrev:

Jag kan det tyvärr inte, men här är en alternativ nix-lösning.

Ha ha, tackar! Kan komma väl till användning... :birp

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

annesophie skrev:

Tycker fortfarande att det är absolut bisarrt. Jag skulle verkligen aldrig gå med på avtal via telefon och tog för givet att det krävdes underskrift för att man skulle, som i detta fall, hoppa mellan företag.

Håller med, fullständigt bisarrt det här!!!

Intressant tråd förresten! :)

370 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
233 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)