webForumDet fria alternativet

"Litet missförstånd" i datorbutiken

Småprat

38 svar · 1 683 visningar · startad av jme

Medlem sedan maj 20012 237 inlägg
Frågan#1

Hmm...var idag i en affär för att köpa mig nätverkskabel. Passade samtidigt på att kika lite på bärbara och väskor till dem. Vad händer? Jo, en affärsbiträde kommer framt ill mig och dra ut mig från affären. Jag försökte snällt fråga varför. De trodde väl att jag försökte sno nåt...

Mailade dem angående incidenten och väntar nu på svar....

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Vad svarade de när du frågade om varför du blev utkastad?

Medlem sedan maj 20012 237 inlägg

Han sa att han hade sett mig tidigare i affären och sett mig försöka sno nåt...

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Vad sa du då? Jag tycker att du borde ha sagt: (om du inte redan gjort det)

- Nej men det var ju inte jag. Ni har nog tagit fel.

Men ta det med företaget, för du ska vara välkommen som kund.

Är det inte lite "förtal", det som expediten sa?

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Hm.. Tveksamt ingripande av expediten. :l
Hoppas du får ett svar, annars kan de ju se sig i kikaren efter dig som kund - eller hur? ;)

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Att stjäla i butik = gå ut genom dörren/förbi kassan utan att betala.

Med andra ord får du stoppa precis vad du vill på dig innan du kommer fram till slutdestinationen. Det må vara korkat, men så är lagen och det är den som vi tydligen följer (om jag inte missminner mig). Gå dit och skäll ut den jäveln.

Medlem sedan nov. 2003370 inlägg

Pace skrev:

Gå dit och skäll ut den jäveln.

Precis §e

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Gå till dennes chef och kräv att den anställde ber om ursäkt!

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

cyprys skrev:

Gå till dennes chef och kräv att den anställde ber om ursäkt!

Och en ny bärbar! :)

Medlem sedan dec. 1999419 inlägg

Polisanmäl personen och butiken ifråga för ärekränkning.
Om han sagt till sin chef/kollega att han slängt ut "en tjuv" (troligt) så kan du som grädde på moset även passa på att anmäla möjligt förtal. ;)

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

I Sverige hade det varit olagligt. Vanligt folk får inte avlägsna andra på det där viset. De enda jag känner till som får det är polisen och vi som jobbar med järnväg. Ordningsvakter kanske också får det, men det är inte jag så insatt i.

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

RGB skrev:

Polisanmäl personen och butiken ifråga för ärekränkning.
Om han sagt till sin chef/kollega att han slängt ut "en tjuv" (troligt) så kan du som grädde på moset även passa på att anmäla möjligt förtal. ;)

Sånt är svårt att bevisa! Ord mot ord! Och skulle resultera i att det hela läggs ner innan en förundersökning ens görs :(

Medlem sedan juli 2002309 inlägg

M.Cheraghi skrev:

Sånt är svårt att bevisa! Ord mot ord! Och skulle resultera i att det hela läggs ner innan en förundersökning ens görs :(

Jo, troligtvis. Men en artikel i lokaltidningen kanske gör sitt.

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Snowblade skrev:

M.Cheraghi skrev:

Jo, troligtvis. Men en artikel i lokaltidningen kanske gör sitt.

Jag säger bara Sverker i PLUS! redaktionen! ;)

Medlem sedan juli 2002309 inlägg

M.Cheraghi skrev:

:bire

Medlem sedan dec. 200381 inlägg

Regler på att dom inte får göra det tror jag

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

M.Cheraghi skrev:

Är inte Robban på TV3 bättre..

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Att ingripa sådär i "förebyggande syfte" har jag inte så stor koll på, men för att kunna stoppa en snattare måste det ske dels efter kassalinjen och dels måste de ha sett hur personen i fråga stoppade på sig något och sedan ha denne inom synhåll hela vägen ut. Tappar de bort den presumtive snattaren nånstans på vägen kan de inte göra något då han eller hon kan ha lagt ur varan igen.
En pipande larmanordning är inte heller tillräckligt för att de ska kunna anklaga dig för något, de måste ha SETT dig plocka på dig något.
Skulle de börja härja och det visar sig att du är oskyldig har du rätt att begära skadestånd - hela butiken har ju sett dig bli anklagad för att vara snattare...

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

tydal skrev:

I Sverige hade det varit olagligt. Vanligt folk får inte avlägsna andra på det där viset. De enda jag känner till som får det är polisen och vi som jobbar med järnväg. Ordningsvakter kanske också får det, men det är inte jag så insatt i.

Jag vill hävda motsatsen. En butik är inte offentlig plats vilket innebär att personalen har full rätt att avvisa en person. Det finns inga förutsättningar för hur personen ska bete sig för att avvisning ska vara befogat, däremot får avvisningen inte motiveras med lagvidriga beslut. Sen hur vettigt det är av en butik att avvisa kunder är en annan femma.

Jag själv har aldrig tillämpat detta även om det många gånger har varit lockande att avvisa mindre nogräknade individer.

Medlem sedan jan. 2003146 inlägg

Stämmer bra Racerankan. Att avvisa kunder är jag säker på att man får göra utan större anledning då det som sagt inte är några allmänna lokaler. Däremot vet jag inte hur långt man får gå för att få ut personen om han/hon inte lämnar butik/restaurang etc självmant.

Vanligt folk får inte avlägsna andra på det där viset. De enda jag känner till som får det är polisen och vi som jobbar med järnväg.

Ni som jobbar med järnväg är med andra ord inte vanligt folk. Själv jobbade jag på restaurang i fem år. Där var det "vardag" att skicka ut stökigt folk utanför dörrarna. Dessutom tilläts inte uteliggare att sitta och ta upp plats med en kopp kaffe i en-två timmar, så de åkte också ut (även om de inte gjorde en fluga förnär). Detta hade vi full rätt att göra då restaurangen var privatägd.

311 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
162 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
144 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)