webForumDet fria alternativet

Rökning på krogen?

Småprat

181 svar · 4 271 visningar · startad av caze · sida 8 av 10

Frågan, av caze

Vad tycker ni om rökning på krogen? Ska det förbjudas eller inte? Och varför? Själv tycker jag att det borde förbjudas! För att det skadar ens hälsa och de som jobbar i den här miljön bör slippa den här plågan... ( <http://www.expressen.se/index.jsp?a=81241> )

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 20021 155 inlägg

teski - du väljer själv att gå på ett ställe där du vet att folk röker - ingen tvingar dig(presumerat normal bekantskapskrets).
Personligen - som rökare - skulle jag nog isf gärna slippa att ha dig i min närhet och bara umgås med trevliga icke-hatiska rökare istället, du/ni kan väl festa på det där schyssta rökfria haket istället?... :moose

DOCK tror jag personligen att skulle alkohol införts för första ggn idag, så tror jag med all säkerhet det skulle varit förbjudet det med. För alkohol är om ngt en drog..

Svar ja. Alkohol är en över hela linjen socialt accepterad drog och har så varit under lång tid - det är inte för inte vi pratar om brännvinsbältet osv - det går helt enkelt inte att förbjuda eller lagstifta bort denna drog.
Seriöst - bumpar mitt tidigare inlägg:

mina ögon är ett statligt förbud den sämsta av vägar att gå. Ska man införa ett rökförbud på krogen så ska det komma "inifrån" branschen, d v s krögaren ska själv ha möjlighet att bestämma.

- Lyft blicken lite, vill vi verkligen ha ett förbudssamhälle? Hjälmtvång på cyklister (ja, som bilist påverkar det mig i rätten om den som cyklar mot rött framför mig dör pga av avsaknaden av hjälm), förbud mot barnvagnar i trapphus(utgör en omedelbar fara om brand inträffar, dels utrymningsmässigt, dels för brandmännen) Vill vi ha ett system som i New York där företag bötfälls för att de har askkoppar på sina rum?
- Personligen säger jag nej till detta, någonstans gäller ju faktiskt naturlagen vi föds, vi kommer att dö. ;)

Medlem sedan apr. 2001126 inlägg

Mitt forslag:

Skapa ett rokrum UTAN ventilation som ar ca 5*5 meter sa att rokarna kan sta dar i sin egen rok och ma bra! Mala garna dit: ROKNING DODAR pa vaggarna ocksa sa de har nagot att lasa.

En tanke forovrigt bara:
Hur kan nagon person med det minsta vett i skallen sjalvmant suga i sig nagot som ar markerat med texten: ROKNING DODAR? Inbillar de sig att det bara ar en text ditsatt for att skrammas men som inte stammer?

Nagra ord om rokning:
Rokning ar INTE.. coolt, gott, nyttigt, nagot som far dig att lukta gott, trevligt for dina medkamrater.

Have a nice day!
/Mattias

Fortsätter lite - om vi nu skall argumentera samhällskostnader så tycker jag att vi inför automatiska BMI-tester på alla som tänker sig äta ute, det må vara McDonalds lr Grands matsal - vägas o mätas ska dom, samla in i ett statligt register. Om BMI>godkänt så är det bara att porta och be dem att gå hem o knapra på en morot lr ngt - får dom mat iaf så stänger vi restaurangen.
Jag vill inte betala deras sjukhusräkning bara för att de inte kan låta bli att äta ohälsosam mat...
"Fetton" (*host", tittar neråt & klappar min mage :e ) & deras relaterade sjukdomar kostar ju de facto samhället mer än rökning (nope, saknar idag, men ska rodda fram lite material som stödjer detta om det skulle efterfrågas)

- Tänk vad ännu ett förbud skulle kunna göra för folkhälsan och för samhällsekonomin...

Rokning ar INTE.. coolt, gott, nyttigt, nagot som far dig att lukta gott, trevligt for dina medkamrater.

Aj, jag som levt hela mitt liv och trott stenhårt på dessa teser - finns det någonstans jag kan bikta mig, begära bot, frälsa mig ifrån mina synder?...

Medlem sedan apr. 2001126 inlägg

SugarDaddy skrev:

Aj, jag som levt hela mitt liv och trott stenhårt på dessa teser - finns det någonstans jag kan bikta mig, begära bot, frälsa mig ifrån mina synder?...

Det racker gott och val med att fimpa! :) Lev val.

/Mattias

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

SugarDaddy skrev:

- Lyft blicken lite, vill vi verkligen ha ett förbudssamhälle? Hjälmtvång på cyklister (ja, som bilist påverkar det mig i rätten om den som cyklar mot rött framför mig dör pga av avsaknaden av hjälm), förbud mot barnvagnar i trapphus(utgör en omedelbar fara om brand inträffar, dels utrymningsmässigt, dels för brandmännen) Vill vi ha ett system som i New York där företag bötfälls för att de har askkoppar på sina rum?

Nu måste jag bara fråga: hur kan du jämföra lagstiftningen om rökning med att man inte får ha barnvagnar i trapphuset?

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Apråpå Teskis inlägg i denna tråd... Är det nu denna passar? ;)

Själv tycker jag att rökning på publika platser är jobbigt - om än folk i och för sig ska kunna röka ute på stan när de går omkring.
Men med det är det inte sagt att jag tycker att det är fritt fram för alla rökare att röka överallt - jag tycker helst av allt att de ska lämna cigarettpaketet hemma med tanke på oss passiva rökare. :l

Medlem sedan dec. 20021 804 inlägg

SugarDaddy skrev:

Just vad gäller folksamlingar ute på gatan bestående av kroggäster så kan det bli lite problem med att hålla ordning på dem, vakterna har ju redan nog med kön och folket inne på stället. Dessutom kan man nog presumera att folksamlingen är skapligt högljudd - till grannarnas stora glädje.. ;)

Precis vad jag menar. Förklara för Drydén och McFetto med, tack.

:e

sneeze skrev:

Men läs!

Ni rökare verkar vara mer egoistiska än jag trodde. :l

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

När lagen har trädit i kraft kommer alla rökare starta slagsmål utanför krogen, bara för att bevisa att de hade rätt.

Dryden skrev:

sneeze skrev:

Men läs!

Ni rökare verkar vara mer egoistiska än jag trodde. :l

Jag råkar vara en väldigt omtänksam rökare och inte det minsta egoistisk.
Jag försöker, efter bästa förmåga, att undvika att röka i miljöer där det
kan anses vara störande. Så det så! :moose

muskot skrev:

När lagen har trädit i kraft kommer alla rökare starta slagsmål utanför krogen, bara för att bevisa att de hade rätt.

Suck.

sneeze skrev:

Jag råkar vara en väldigt omtänksam rökare och inte det minsta egoistisk.
Jag försöker, efter bästa förmåga, att undvika att röka i miljöer där det kan anses vara störande.

Och ändå envisas du med att man ska få röka på krogen? Är rökningen mindre störande eller skadlig där?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Dryden skrev:

muskot skrev:

Suck.

Jag skojade, om du missade det.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

muskot skrev:

Sneeze och Sugardaddy lär ju vara på plats för att puckla på varann i alla fall. ;)

muskot skrev:

Dryden skrev:

Suck.

Jag skojade, om du missade det.

I den här tråden vet man aldrig. ;)

Att samla rökare och deras (vårat) påhäng utanför ställena är fortfarande
inte ett alternativ och ett förbud är fortfarande inte en lösning. Om det
finns en bra lösning såsom rökrum/avdelning till dom dumma jävlarna som
envisas med att röka (inkl. mig) så är jag helt med på att rätta mig efter
det. Till och med jag, den dödslängtande och självcentrerade rökaren som
jag är, förstår att folk som inte röker inte vill bli utsatta för det.

;)

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Varför inte käka nikotinet istället för att röka det ? bättre för allas hälsa.. eller är det det att det är coolt att vara nikotin beroende ?? Snarare borde det vara något man är mindre stolt över. Desto mindre folk som röker offentligt desto färre börjar med det tror jag.

Medlem sedan dec. 2002797 inlägg

Nickemannen skrev:

Varför inte käka nikotinet istället för att röka det?

precis min mening!

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Är det bara nikonet folk är ute efter?
alla de andra hundratals farliga ämnena i cigaretterna då?

nej, fy fan för dom som utsätter andra för rök säger jag bara - så otroligt brist på respekt så det finns inte. att ha rökrum som delar ventilation med resten av huset är inte särskilt smart det iheller.

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Föresten om nikotin skall vara lagligt varför inte lagligföra marijuana också ???? ingen större skillnad på dom båda förstör lungorna ger rus. Bara det att maja inte ger samma beroende. :P

278 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
145 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)