Nickemannen skrev:
Jag tycker regeln är enormt bra.
Vad än rökarna tycker om den.
varför skall man ha rätt till att röka där andra tar skada av det ?
Helt rätt! :birp Rökarna får väl anpassa sig som ickerökarna har gjort i alla år!
181 svar · 4 281 visningar · startad av caze · sida 7 av 10
Vad tycker ni om rökning på krogen? Ska det förbjudas eller inte? Och varför? Själv tycker jag att det borde förbjudas! För att det skadar ens hälsa och de som jobbar i den här miljön bör slippa den här plågan... ( <http://www.expressen.se/index.jsp?a=81241> )
Läs frågan i sin helhet →Nickemannen skrev:
Jag tycker regeln är enormt bra.
Vad än rökarna tycker om den.
varför skall man ha rätt till att röka där andra tar skada av det ?
Helt rätt! :birp Rökarna får väl anpassa sig som ickerökarna har gjort i alla år!
Dryden skrev:
Det är rökarna med dåligt samvete som försöker flamsa bort från topic. ;)
Dryden - rökarna 1-0 :e
Dryden skrev:
Jag har problem med rökare i hyreskåken jag bor i. De röker, trots tydliga förbud, ofta i trapphuset, det har också hänt att de gjort det i tvättstugan.
Det är några idioter som gör det här också. Hur tänker man om man ställer sig i en hiss och röker? Inte alls, förmodar jag.
rozie skrev:
sneeze skrev:
Med den kommentaren antar jag att du inte läser tidningen och/eller
är ute på krogen/klubben alls. För din egen del så hoppas jag ju att du
skojar....ja för ett liv som rökare är ju sååå mycket mer intressant :x
Oavsett om jag läser tidningen eller går på krogen är din kommentar fördömmande och orättvis. Jag ogillar starkt ditt resonemang.
Fördömmande och orättvis? Nu är jag inte med riktigt.
Jag tror du leder tävlingen 'misstolka mitt inlägg' ganska stort
nu. Läs det igen och tala om för mig var mitt resonemang brister
någonstans..
:)
sneeze skrev:
Seriöst... Ett förbud till att ignorera...
I vissa miljöer kan det givetvis få vara rökfritt men på klubbar etc?
Njeee.. tror inte det.
Du får nog snällt springa in i det dära rökrummet och lämna groggen i baren innan. Grymt skönt §e
Mc Fetto skrev:
sneeze skrev:
Seriöst... Ett förbud till att ignorera...
I vissa miljöer kan det givetvis få vara rökfritt men på klubbar etc?
Njeee.. tror inte det.Du får nog snällt springa in i det dära rökrummet och lämna groggen i baren innan. Grymt skönt §e
Rökrum är OK för min del.. bara att svepa groggen innan. Det är att
samla massa folk utanför ställena jag är emot. :)
Alla större ställen kommer nog "tillverka" ett sådant då det även för stället är bökigt att folk ska springa ut och in!
sneeze skrev:
någonstans..
då får du gärna förklara vad du menar istället.
rozie skrev:
sneeze skrev:
någonstans..då får du gärna förklara vad du menar istället.
Jag menar att förbudet löser inga problem utan skapar nya problem
i form av folksamlingar utanför ställena (där rökrum inte finns att tillgå)
eftersom att vänner till folk som röker också hänger med ut för att snacka
lite skit medans rökaren fördärvar sitt liv lite till. Den som är ute i 'svängen'
mer ofta än sällan vet att när man samlar fulla människor i stora samlingar,
kan det utbryta slagsmål lite överallt (vare sig man är rökare eller inte).
Det skapar också problem för vakterna, etc etc etc. Av dom anledningarna
tycker jag att ett förbud är dumt.
Rökning ÄR dumt och farligt. Det är jag väl medveten om. Vi kan sitta
här och tjafsa hela dagen men jag hinner inte riktigt. Skall ut och julhandla
nu.
*poff*
sneeze skrev:
Den som är ute i 'svängen' mer ofta än sällan vet att när man samlar fulla människor i stora samlingar, kan det utbryta slagsmål lite överallt (vare sig man är rökare eller inte).
Brukar det inte ofta vara ganska stora samlingar folk inne på krogen också? Då borde väl risken för slagsmål vara minst lika stor, om inte ännu större, även där?
Lösningen är ju helt enkelt att man skapar ett avspärrat område utanför krogen där redan insläppta krogbesökare får utföra sina rökbehov. Jag tror nämligen inte att risken för slagsmål/otrevligheter i en sådan skara människor är lika stor som i den skara människor som ännu inte är insläppta.
sneeze, förbudet löser ett jäkligt stort problem, röken för anstälda/ickerökare... Folksamlingar är det ju som Dryden säger redan inne på ett ställe, rätt många fler än som antagligen någonsin kommer vara utanför stället!!
Just vad gäller folksamlingar ute på gatan bestående av kroggäster så kan det bli lite problem med att hålla ordning på dem, vakterna har ju redan nog med kön och folket inne på stället. Dessutom kan man nog presumera att folksamlingen är skapligt högljudd - till grannarnas stora glädje.. ;)
Passiv rökning
Passiv rökning och dess skadeverkningar
I februari 2001 publicerades i Socialstyrelsens Miljöhälsorapport en beräkning av antalet som varje år dödas av passiv rökning i Sverige. I rapporten anges att omkring 1300 fall per år av insjuknande i hjärtinfarkt kan härledas till passiv rökning. Knappt hälften av dessa, 600 fall har dödlig utgång.
Vidare tillskrivs ett par hundra dödsfall av annan hjärt-kärlsjukdom den passiva rökningen samt 30-40 dödsfall av lungcancer. Sammanlagt skördar således den passiva rökningen
omkring 850 dödsfall varje år i Sverige. Detta kan jämföras med ca 500 döda i trafiken varje år.Vem i Sverige riskerar att utsättas för passiv rökning?
Risken för att utsättas för passiv rökning är störst i hemmet och på arbetsplatsen. Problemet med ofrivillig rök på arbetsplatsen har minskat markant sedan tobakslagen började gälla. Ända utsätts drygt 5 % av svenskarna dagligen för tobaksrök på jobbet. En förklaring till att påtvingad tobaksrök fortfarande är ett
arbetsmiljöproblem är brister i tobakslagen. Flera arbetsplatser har ännu inte förverkligat rätten till rökfritt. Det gäller exempelvis hotell, restauranger, kriminalvårdsanstalter, militärförläggningar och enskilt hem och boende.Källa: Andras rök och din hälsa, Folkhälsoinstitutet
Detta är en liten faktasummering av hur det ligger till i Sverige nu. Först tänkte jag:" 5% är ju inte mkt.." men när jag räknade efter så är 5% av Sveriges snart 9miljoner invånare 450'000 människor.
cyprys skrev:
Men alla som vill gå till krogen men inte kan p.g.a. alla rökare där?
Jo de borde stanna hemma alltså så att rökarna kan få blossa på fritt?
Jag tycker att detta argument är så fruktansvärt dumt. Nu vet jag inte om det var menat som en ironisk grej eller inte men..
När jag går ut så vill jag andas frisk luft.. jag vill inte ha en massa rök omkring mig. Jag har själv valt att INTE vara rökare.. därför skall jag inte heller påtvingas att få rök hos mig.. pga många arroganta och ignoranta rökare.
En sak som verkligen irriterar mig är när folk står och röker vid ingången till affärer.
Varför ska så många rökare stå just där? Där, där barn går in.. och människor som valt att INTE röka?
De rökarna tycker jag kan ställa sig där det inte finns folk.. de flesta uppskattar faktiskt inte att få rök i ansiktet.. (seriöst.. det är sant..)
case skrev:
Nackdelen med rökförbud är att det kommer bli mycket folk utanför krogarna, vilket kan leda till ökat våld och missbedömda köer... Kan inte vara speciellt lätt för en eller flera vakter att hålla koll på alla som ska ut för att röka och sedan in igen plus de som står i vanliga kön för att komma in och så... Skulle reglerna tas i bruk får ju detta bli något de måste lösa inom kort...
Jag tycker de ska ha ett rökrum inne på krogen. Med bra ventilation - såsom någon sade. Självklart skulle det inte funka om folk gick ut.. och sedan skulle in igen..
Men fortf. varför ska folk röka överhuvudtaget? Det är en drog... och jag strutnar fullständigt i om den skadar just Dig som röker.. själva grejen är den att JAG inte vill ha ngt med det att göra..
Ni som sa att barena skulle gå i Konkurs eller liknande, om ett tobaksförbud infördes.. läs då detta ->
Ökat stöd för rökfritt när det väl införts.
Det rökförbud som infördes på Kaliforniens barer i januari 1998 har med tiden blivit allt populärare bland bargästerna. När lagen var ny stödde 59 procent av barernas gäster förbudet. En ny mätning visar att stödet nu ökat till 73 procent och att nio av tio gäster numera går på bar oftare eller lika ofta som före förbudet.
Undersökningen visar också att 75 procent av bargästerna anser att rökförbud på restauranger, klubbar och barer är mycket viktigt eller ganska viktigt. 72 procent oroar sig för effekterna av passiv rökning.
Av de bargäster som fortfarande är rökare uppger 14 procent att de rökt i någon bar trots förbudet. Samtidigt har stödet för rökförbudet bland rökarna ökat från 24 procent för drygt två år sedan till 44 procent.
En annan upptäckt är att en växande andel av bargästerna nu brukar stanna längre i baren än före rökförbudet.
När rökförbudet infördes på barerna hade man i Kalifornien redan rökförbud på restauranger och andra arbetsplatser.
Källa: tobaksfakta.org
California Department of Health Services.
Jag e inte rökare men man kan inte göea ett frbud på detta.
För i så fall borde dom förbjuda allt som inte är nyttigt för hälsan eller kan vara skadligt på något sätt.
Som bilar,bussar,Alkohol etc. Man skulle kunna göra den listan väldigt lång då nästan allt kan användas på farligt sätt om man vill.
Men ett rökrum eller nåt skulle ju kunna vara något men ett förbud aldrig.
teski skrev:
Jag tycker att detta argument är så fruktansvärt dumt. Nu vet jag inte om det var menat som en ironisk grej eller inte men..
Ett stort sarkastiskt inlägg var det ja. ;)
Och meningen var just att visa att argumentet är så fruktansvärt dumt ja.
sneeze skrev:
Jag menar att förbudet löser inga problem utan skapar nya problem
i form av folksamlingar utanför ställena (där rökrum inte finns att tillgå)
eftersom att vänner till folk som röker också hänger med ut för att snacka
lite skit medans rökaren fördärvar sitt liv lite till. Den som är ute i 'svängen'
mer ofta än sällan vet att när man samlar fulla människor i stora samlingar,
kan det utbryta slagsmål lite överallt (vare sig man är rökare eller inte).
Det skapar också problem för vakterna, etc etc etc. Av dom anledningarna
tycker jag att ett förbud är dumt.Rökning ÄR dumt och farligt. Det är jag väl medveten om. Vi kan sitta
här och tjafsa hela dagen men jag hinner inte riktigt. Skall ut och julhandla
nu.*poff*
hoppas du hade kul på stan och slapp all passiv rökning :e
PsyDonia skrev:
Jag e inte rökare men man kan inte göea ett frbud på detta.
För i så fall borde dom förbjuda allt som inte är nyttigt för hälsan eller kan vara skadligt på något sätt.
Som bilar,bussar,Alkohol etc. Man skulle kunna göra den listan väldigt lång då nästan allt kan användas på farligt sätt om man vill.Men ett rökrum eller nåt skulle ju kunna vara något men ett förbud aldrig.
Allt som är farligt försöker ju göras säkrare på ngt sätt..
Bilar = säkerhetsbälten, mitträcken, hastighetskameror etc
Bussar = säkerhetsbälten, större uppsyn av barnen när de går av etc.
Alkohol = åldersgräns och liknande..
DOCK tror jag personligen att skulle alkohol införts för första ggn idag, så tror jag med all säkerhet det skulle varit förbjudet det med. För alkohol är om ngt en drog..
Men skillnaden med allt detta och just rökning på offentliga ställen (krogen etc) som vi just pratar om.. är den att med bussar/bilar/båt/flyg, att äta chips och att hälla i sig fett.. så väljer man själv om man vill göra det eller inte... alkohol likaså.. men eftersom rökarna drar med sig ett helt rökmoln som de inte kan kontrollera och som man själv kanske inte vill ha på sig.. så ställer det till en del problem.. som du kanske kan förstå?
Jag har själv valt att inte röka - därför skall jag icke heller utsättas för ngn rök :P
cyprys: *ler* då vetja ;) Lite svårt att uppfatta såhär över nätet antar jag :)
Heja teski! :)