webForumDet fria alternativet

högskoleprovet i lördags

Studier & utbildning

26 svar · 942 visningar · startad av vanhalen

Medlem sedan juni 200373 inlägg
Frågan#1

ngn som skrev? gick bra isf?

själv ska jag skriva nästa år

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Höskoletprovet är ett lotteri i mängden. En rad icke relevanta frågor ska besvaras för att du ska kunna söka en utbildning eller kurs, där resultatet från högskoleprovet inte har någon som helst egentlig relevans. Skräp att antagningen inte sker på kompetens och förkunskaper i ämnet, istället för på irrelevanta kunskaper.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Blårand skrev:

Höskoletprovet är ett lotteri i mängden

Ett lotteri är det knappast, men visst finns det brister, men det gör det öven i gymnasieskolornas betygsättning.

Ingen metod är helt perfekt.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Skräp att antagningen inte sker på kompetens och förkunskaper i ämnet, istället för på irrelevanta kunskaper.

Möjligt, men samtidigt handlar högskolestudier om så mycket mer än bara ett enskilt ämne (som man kanske råkar vara bra på). Spelar ingen roll om man tänker sig att gå ett program i byggteknik eller i datavetenskap - man måste besitta vissa färdigheter för att klara studierna och det är väl det som ska testas? Det är ju sant att fallenheten att läsa just olika diagram är ganska intetsägande, men man kan ju mäta en persons slutledningsförmåga och jag antar att det är just det man gör med dessa diagramtester m.m...

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Gick åt #¤#¤&%#¤&%
29 fel. :x
Dom valde fel NOG att gå på, den första omgången gick mycket bättre...plus att jag lyckades missa att det var 20 frågor på engelskan...om jag inte visste att det var omöjligt skulle jag kunna svära på att jag bara hade 16 fågor i mitt häfte. :q Fast dom engelska frågor jag svarade på hade jag alla rätt på i alla fall.

Blårand skrev:

Höskoletprovet är ett lotteri i mängden. En rad icke relevanta frågor ska besvaras för att du ska kunna söka en utbildning eller kurs, där resultatet från högskoleprovet inte har någon som helst egentlig relevans. Skräp att antagningen inte sker på kompetens och förkunskaper i ämnet, istället för på irrelevanta kunskaper.

Jag kan inte säga att högskoleprovet är helt perfekt, men det är bättre än inget test alls. Det är inte sant att ett resultat på högskoleprovet saknar relevans. Det har faktiskt visat sig att resultat på högskoleprovet är bättre än betyg på att förutsäga hur en elev kommer att klara av läkarlinjen. Det finns fler exempel. Och för oss som inte är plugghästar men som ändå vill komma in på utbildningar där det krävs mer eller mindre 'alla mvgn' är högskoleprovet en räddare i nöden.

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Högskoleprovet och betygssättningen är det bästa beviset på att dagens system är oerhört bristfälligt. Det är inte svårare än att se till de utbildningar jag själv kommit kontakt med, de som faller ifrån är ofta de som kommit in med extrema betyg, människor som helt utan intresse läst sig till en tillfällig kunskap. De som däremot klarar av skiten är de som i verkligheten är intresserade av ämnet, även om deras betyg från t.ex. gymnasiet inte är någon höjdare.

oelbal

Det har faktiskt visat sig att resultat på högskoleprovet är bättre än betyg på att förutsäga hur en elev kommer att klara av läkarlinjen.

Vid något tillfälle blev det fel vid intagningen till läkarlinje/tandläkare. Ansökande med väldigt dåliga betyg antogs till utbildningen. När felet upptäcktes var det för sent att "återkalla" studieplatserna för eleverna, och dessa fick påbörja utbildningen. Det visade sig sedemera att några av dessa elever som egentligen inte var i närheten av att få plats på utbildningen om inte misstaget skett, var toppstudenter inom sina "grupper/klasser". Är du kunnig, har entusiam och vilja, så slår det ut vilket högskoleprov som helst när det gäller att utbilda sig till något specifikt yrke.

Ett annat exempel som jag hört på omvägar (vet inte om det stämmer, men det låter trovärdigt) är att studenter som antagits till läkarutbildning, efter exempelvis halva studietiden upptäcker att de inte klarar av att se blod, varav de istället utbildar sig till tandläkare eller andra mindre "blodiga" arbeten.

Detta visar att en persons egenskaper för ett arbete i många fall är väl så mycket värda som ett bra högskoleprov. Tyvärr så är det dock endast högskoleprovet som gäller för de flesta sökande, vilket jag tycker är både tragiskt och tråkigt.

För någon vecka sedan stod det att läsa i Aftonbladet om en person som nyligen hade alla rätt på högskoleprovet. Han var nummer fyra i raden om jag fattade artikeln rätt. Den personen kan vara relativt säker på att komma in på vilken utbildning han än söker. Men det betyder inte att han är lämplig att arbeta inom alla yrken, eller lämplig för den utbildning han valt. Högskoleprov och kritierier är en sak, personliga egenskaper som inte alltid går att mäta är minst lika viktiga.

Håller med om att man måste ha någon form av måttstock för att särskilja elever som söker till utbildningar inom högskolan. Tycker dock att man även bör lägga en viss vikt vid personliga engenskaper och fallenhet för yrket, och inte enbart stirra sig blind på högskoleprov och tidigare studier.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Blårand skrev:

Det har faktiskt visat sig att resultat på högskoleprovet är bättre än betyg på att förutsäga hur en elev kommer att klara av läkarlinjen.

Vid något tillfälle blev det fel vid intagningen till läkarlinje/tandläkare. Ansökande med väldigt dåliga betyg antogs till utbildningen. När felet upptäcktes var det för sent att "återkalla" studieplatserna för eleverna, och dessa fick påbörja utbildningen. Det visade sig sedemera att några av dessa elever som egentligen inte var i närheten av att få plats på utbildningen om inte misstaget skett, var toppstudenter inom sina "grupper/klasser".

Det där har jag också hört, men jag har inte hittat några bevis för det. Risken är rätt stor att det är en råttan i pizzan-historia...

Blårand skrev:

(...) Men det betyder inte att han är lämplig att arbeta inom alla yrken, eller lämplig för den utbildning han valt. Högskoleprov och kritierier är en sak, personliga egenskaper som inte alltid går att mäta är minst lika viktiga.

Håller med om att man måste ha någon form av måttstock för att särskilja elever som söker till utbildningar inom högskolan. Tycker dock att man även bör lägga en viss vikt vid personliga engenskaper och fallenhet för yrket, och inte enbart stirra sig blind på högskoleprov och tidigare studier.

Det görs redan idag. Flera utbildningar har (förutom de vanliga kraven) också inträdesprov, exempelvis journalistutbildningarna.
Jag har för mig att liknande har testats vid någon läkarutbildning, men jag är inte säker på det.

/red
Nu kom vi iofs jävligt off-topic märker jag - det handlade väl om hur det gick på provet trots allt? ;)

Jag gjorde det i våras och var en ynka sketen genomuslig poäng ifrån 1.8... x(

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

Re: högskoleprovet i lördags

Vem bryr sig? :e

Jag tycker f.ö att det borde vara en allmän eq-test på de som skall arbeta med människor (oberoende av nivå) i framtiden. :)

:stefan: skrev:

Det där har jag också hört, men jag har inte hittat några bevis för det. Risken är rätt stor att det är en råttan i pizzan-historia...

Har för mig att jag läste det i en dagstidning, men jag är inte säker. Nu ska man i och för sig inte tro allt som står i en dagstidning, men jag tycker inte alls det låter orimligt att det skulle vara sant.

Det görs redan idag. Flera utbildningar har (förutom de vanliga kraven) också inträdesprov, exempelvis journalistutbildningarna.
Jag har för mig att liknande har testats vid någon läkarutbildning, men jag är inte säker på det.

Tycker det låter positivt. Intresse, kunskap och fallenhet måste gå före diverse olika betyg och "utmärkelser".

.

En alternativ intagning till läkarutbildningen finns nu. Man använder sig utav intervju + intelligenstest för att ta in elever. Intervjun ska ge en bild av hur lämplig eleven är för yrket (motivationsfaktorer etc).

vanhalen skrev:

En alternativ intagning till läkarutbildningen finns nu. Man använder sig utav intervju + intelligenstest för att ta in elever. Intervjun ska ge en bild av hur lämplig eleven är för yrket (motivationsfaktorer etc).

Det låter bra. Mycket bra. Mina inlägg här på wF tycks efter mycket om och men, ha gett resultat. :)

Skämt å sido. Tycker det låter som ett steg i rätt riktning.

Medlem sedan sep. 20021 655 inlägg

Jag skrev det och tycker att det gick bra. Högskoleprovet är kanske inget perfekt prov, men det är betydligt bättre än gymnasieskolans betyg, där vem som helst som har tid kan läsa upp sina betyg.

Men fick ni göra NOG-delen två gånger i Borås, bendro?
Jag trodde att alla hade samma testdel och här i Malmö gjorde vi LÄS två gånger.

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Que? Det skall väl vara samma överallt?

Medlem sedan sep. 20021 655 inlägg

Det trodde jag också.
Jag snackade med en kille ifrån Danderyd som skrev att både första och sista delen de gjorde var matte, och jag förstod ingenting.

Första blocket vi gjorde var LÄS där den sista texten handlade om invadrarflickors kroppsspråk och roll gentemot männen. De andra texterna kommer jag inte ihåg.

Det verkar som att Malmö (hela Skåne? ännu större område?) fick fel utprövningsblock, för t om i Kongo skrev man NOG två gånger:

När Block 5 – det sista blocket – öppnas hörs djupa suckar.Endast någon enstaka gladde
sej åt nya matteuppgifter.

http://hogskoleprov.umu.se/hprov/images/kongo.pdf

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Jag gjorde högskoleprovet, och det gick väl sisådär. Engelska är inte min stark sida, och svenska-texterna är ju helt otroliga. Hur ska man orka och hinna läsa igenom dem på 50 minuter, samt svara på 20 frågor till texterna? :q x(
Högskolepovet är på intet sätt perfekt, det skulle kunna göras bättre - med fler vardagliga situationer.

Hur det gick på mitt prov vet jag inte, då jag inte skrev ner mina svar.

Medlem sedan juli 2002581 inlägg

Blårand skrev:

Har för mig att jag läste det i en dagstidning, men jag är inte säker. Nu ska man i och för sig inte tro allt som står i en dagstidning, men jag tycker inte alls det låter orimligt att det skulle vara sant.

Tvärtom. Historien låter i mina öron mycket orimlig. Den är med största sannolikhet inte sann.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

LÄS är helt klart jobbigast, men brukar gå väldigt bra för mig. Mina fel verkar framförallt hamna på ORD, som ironiskt nog är den del som är minst jobbig att skriva.

Högskoleprovssystemet är inte bra, men i mitt tycke i alla fall bättre än betygssystemet (och det säger jag inte bara för att jag mina högskoleprovsresultat är bättre än mina gymnasiebetyg).

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

LÄS - inga problem. Snabb genomläsning, koll av frågorna och sen koncentrerad hårdläsning av lämpligt avsnitt för att utröna svaret. ;)
ORD - har jag mer än fem fel blir jag förbannad.
ELF - lite småbökig ibland om ett enda ord avgör och man inte är hundra på vad ordet betyder... :e
DTK - koncentration och en bra linjal, sen går det vägen.
NOG - åfyfördenfule... Ta bort skiten! :x

Tacka vet jag när jag skrev mitt första prov, då fanns Allmänorientering kvar - där plockade man poäng! :)

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)