webForumDet fria alternativet

Mönstring i morgon - Täby!

Småprat

115 svar · 5 163 visningar · startad av m_soderlund · sida 5 av 6

Frågan, av m_soderlund

I morgon mönstrar jag i Täby, Stockholm. Jag har tänkt att bli radartekniker, tolk eller underrättelseassistent, då exempelvis datadriftledare har så lång tid - 15 månader jämfört med 10-12 månader som de andra nämnda befattningar är. Vad ville ni bli, och vad blev ni, alternativt behövde ni göra lumpen? :D

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Har inte tattat en enda meter kabel i mitt liv (vilket jag är glad för då det verkar vara ett rent helvete) och jag måste säga att jag hellre väljer soldat framför gruppchef. Våra gruppchefer gjorde i princip samma jobb som soldaterna plus lite till.

Jag låg på S1/Enköping 2000-2001. Kan hålla med om att det är ett ganska trist ställe, var uppe på I19/S3 i Boden i nån månad och det var betydligt bättre på alla sätt och vis (förutom att det var långt hem). Men det går att överleva ändå...

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Vilket område är T2/P4?
Varför är inte Enköping bra? Är Boden bättre, exempelvis? ;)
Varför var Boden bättre, muskot?
Enköping är nära Stockholm där jag bor och där allt finns. :D

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Skulle inte rekommendera dig att bli gruppchef.
En av de sköna grejerna med lumpen (tyckte jag i alla fall) var att man slapp tänka och därmed slapp man oroa sig. Det var alltid någon som sa åt en vart man skulle och vad man skulle göra.
Det slipper man inte om man är gruppchef. Då måste man vara engagerad och bry sig om saker som man troligtvis skiter fullständigt i. Man måste dessutom tjata på alla som inte orkar tänka själva (som jag). :)

Tycker inte att du ska hänga upp dig så mycket på om det är nära till Stockholm eller inte. Att åka natttåg och Herkules har sin charm det också. ;)

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Att vara gruppchef är ju inte bara skit, även om mycket av det som sagts stämmer. Man kan ju som gruppchef också deligera ut tråkiga uppgifter så att man själv slipper dem. En annan fördel är att folk litar på dig, det hände att man mitt i natten hade roligt genom att rusa till ens soldater och skrika "Uppställning! På med kläderna!" eller liknande, och sen helt sonika gå och lägga sig. De blev ju rätt arga, men jag hade kul. :e

soderlund »
Som du säkert förstår av det SPiN skriver, så är det ingen som tycker om gruppchefer. ;)

Jag tror att jag börjar förstå det, Web-Tor. :D :) :bire
Aja, jag tar det lite lugnt och så får vi se hur det går. :)

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Annars att kanske söka sig ännu högre kan var något.
Jag tyckte att när man ändå skulle göra lumpen kan man väl göra det ordentligt. Så jag tog en 15 månaders pb-utbildning bl.a. med merit som "Ledaregenskaper - Över norm" och och nedskriven ledarskapsutbildning, samarbete under svåra förhållanden osv osv.
Det kanske inte är hela världen men klingar kanske något positivt i framtida arbetsansökningar. ;)

..men 15 månader är ju jättelång tid. :l
Dessutom vill man ju inte ta en paus från studerandet mer än 2 år, då blir man klar för sent. :(

Jag tog i 2 år "ledigt" och pluggar nu igen, inga problem.

Och 40.000 skattefritt i muckarbidrag klarar man sig ett litet tag på dessutom. ;)

Jodå, cyprys - det kanske inte direkt är något problem, men man vill liksom inte plugga till dess att man är en sisådär 26 27 år gammal.. :l

m_soderlund skrev:

Jodå, cyprys - det kanske inte direkt är något problem, men man vill liksom inte plugga till dess att man är en sisådär 26 27 år gammal.. :l

Se till att klara tentorna på första försöket då! ;)

Medlem sedan apr. 20003 174 inlägg

SPiN skrev:

Att vara gruppchef är ju inte bara skit, även om mycket av det som sagts stämmer. Man kan ju som gruppchef också deligera ut tråkiga uppgifter så att man själv slipper dem. En annan fördel är att folk litar på dig, det hände att man mitt i natten hade roligt genom att rusa till ens soldater och skrika "Uppställning! På med kläderna!" eller liknande, och sen helt sonika gå och lägga sig. De blev ju rätt arga, men jag hade kul. :e

Mycket bra förklaring, jag känner igen mig i det där. :) §e

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Web-Tor> Det fanns tillfällen när man inte var omtyckt, ja. ;)

Palle> Visst är det kul? :e

Medlem sedan apr. 20003 174 inlägg

SPiN skrev:

Palle> Visst är det kul?

Jorå! Jag och min stf. tyckte det var extremt kul! :e
Hurvida våra soldater tyckte det var kul eller inte är väl en tolkningsfråga.. :OO §e

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

m_soderlund skrev:

Vilket område är T2/P4?
Varför är inte Enköping bra? Är Boden bättre, exempelvis? ;)
Varför var Boden bättre, muskot?
Enköping är nära Stockholm där jag bor och där allt finns. :D

T2/P4 är Skövde, om jag inte är helt flängd.

Alltså, det är inget större fel på Enköping. Skulle jag göra lumpen igen skulle jag välja Enköping igen hellre än Boden (dock bara på grund av läget). Boden hade mycket bättre mat (iaf för mig som inte käkar kött), trevligare logement, bättre soldathem och närmare ned till centrum.

SPiN skrev:

En annan fördel är att folk litar på dig, det hände att man mitt i natten hade roligt genom att rusa till ens soldater och skrika "Uppställning! På med kläderna!" eller liknande, och sen helt sonika gå och lägga sig. De blev ju rätt arga, men jag hade kul.

Kanske kan stämma överlag, men min grupp var det verkligen inte så. Ingen hade någon särskilt respekt för gruppcheferna.

Medlem sedan aug. 2002560 inlägg

Palle skrev:

Mönstrade i Kristianstad, minns inte när.. gjorde lumpen 96-97. :)

A4 eller var det nånstanns i Åhus? :)

A4 ligger i Östersund så där var de nog inte.

Medlem sedan nov. 20023 429 inlägg

Web-Tor skrev:

A4 ligger i Östersund så där var de nog inte.

:P

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

T2 och P4 är som sagt i Skövde. Regementena ligger så "centralt" det kan bli, dvs du går bara under en gångtunnel och sen är du mitt inne i Skövdes smet. Kanske inte världens roligaste stad, men brudar finns det gott om, högskolan har ju trots allt rätt fina sjuksjöterskeutbildningar (fast ska man få tag i nån brud så bör man inte ha rakat av sig allt hår, får de reda på att man är lumpare så är man inte speciellt mycket värd). ;)

SPiN skrev:

Att vara gruppchef är ju inte bara skit, även om mycket av det som sagts stämmer. Man kan ju som gruppchef också deligera ut tråkiga uppgifter så att man själv slipper dem. En annan fördel är att folk litar på dig, det hände att man mitt i natten hade roligt genom att rusa till ens soldater och skrika "Uppställning! På med kläderna!" eller liknande, och sen helt sonika gå och lägga sig. De blev ju rätt arga, men jag hade kul.

Hihi, det där känns igen. På en överlevnadsvecka så hände det sig att jag hade vakten en natt. Jag blev bara tröttare och tröttare, och beslutade mig för att det här inte fungerade. Så jag ställde mig bara upp och vrålade att fienden hade skymtats. Alla sprang ut till sina eldställningar, samtidigt som jag gick och la mig i mitt knäppetält. När jag vaknade nästa morgon så låg de fortfarande i sina eldställningar. Sen var man ju rätt impopulär bland soldaterna, men vafan, jag fick ju sova... :e

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

oelbal skrev:

T2 och P4 är som sagt i Skövde. Regementena ligger så "centralt" det kan bli, dvs du går bara under en gångtunnel och sen är du mitt inne i Skövdes smet. Kanske inte världens roligaste stad, men brudar finns det gott om, högskolan har ju trots allt rätt fina sjuksjöterskeutbildningar (fast ska man få tag i nån brud så bör man inte ha rakat av sig allt hår, får de reda på att man är lumpare så är man inte speciellt mycket värd). ;)

SPiN skrev:

Att vara gruppchef är ju inte bara skit, även om mycket av det som sagts stämmer. Man kan ju som gruppchef också deligera ut tråkiga uppgifter så att man själv slipper dem. En annan fördel är att folk litar på dig, det hände att man mitt i natten hade roligt genom att rusa till ens soldater och skrika "Uppställning! På med kläderna!" eller liknande, och sen helt sonika gå och lägga sig. De blev ju rätt arga, men jag hade kul.

Hihi, det där känns igen. På en överlevnadsvecka så hände det sig att jag hade vakten en natt. Jag blev bara tröttare och tröttare, och beslutade mig för att det här inte fungerade. Så jag ställde mig bara upp och vrålade att fienden hade skymtats. Alla sprang ut till sina eldställningar, samtidigt som jag gick och la mig i mitt knäppetält. När jag vaknade nästa morgon så låg de fortfarande i sina eldställningar. Sen var man ju rätt impopulär bland soldaterna, men vafan, jag fick ju sova... :e

Tack för tipset om brudarna, det kommer till användning :moose
Apropå mönstringen. Hur duktiga är de egentligen på att plocka ut rätt man till rätt tjänst?

Jag har en polare som blivit uttagen till bevakningsgruppchef. Två gånger har denne kille blivit påkörd av spårvagnar. Han upptäcker alltså inte en spårvagn på två meters avstånd men ska ändå spana efter ryssar i terrängen :p

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)