webForumDet fria alternativet

Arbetsgivare och facket

Jobb & karriär

26 svar · 978 visningar · startad av Choronzon · sida 2 av 2

Frågan, av Choronzon

Om jag på en arbetsintervju får frågan om jag är fackligt ansluten och ljuger och säger att jag inte är det, kan arbetsgivaren då kontrollera om det stämmer eller inte? Jag får separata inbetalningskort till fackavgiften.

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 20023 372 inlägg

Du kanske kan hålla ett brandtal MOT facket, så ökar dina chanser att få jobbet. :)

Medlem sedan aug. 20011 346 inlägg

Ok, tack för svaren.

Fler tips på bra svar jag kan ge på frågan om den kommer dyka upp?

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

En arbetsgivare som inte anställer fackligt anslutna jobbar man inte åt, så enkelt är det i min lilla värld!

Medlem sedan aug. 20011 346 inlägg

Bire skrev:

En arbetsgivare som inte anställer fackligt anslutna jobbar man inte åt, så enkelt är det i min lilla värld!

Så är det för mig också, ända tills man kryper på knäna och fått ut sista a-kassepengen..

Mao. jag är beredd att offra den stoltheten för detta.

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

fast de anställde ju mig ändå, de kan ju tycka som de vill, men de rättade ju sig efter lagen. När jag sedan blev uppsagd så tog de kontakt med facket och gjorde allt enligt boken.

Men visst, hade de varit mer agressiva så hade jag nog inte börjat jobba där.

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Choronzon skrev:

Så är det för mig också, ända tills man kryper på knäna och fått ut sista a-kassepengen..

Mao. jag är beredd att offra den stoltheten för detta.

Du får samma pengar från försäkringskassan när du är utstämplad.... så var det för mig iaf. Det enda kravet som AF ställde på mig var att jag dök upp en gång i veckan och visade att jag fanns.... och berättade när jag jobbade.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Hadde en arbetsgivare inte anställt dig när du är medlemm i facket så kan du nog va utan jobbet isåfall

eftersom du som anstäld då förväntas göra saker som facket inte tillåter ...

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)