webForumDet fria alternativet

Frågor.

Småprat

36 svar · 1 016 visningar · startad av Okkido · sida 2 av 2

Frågan, av Okkido

5 frågor jag har tänkt på ett tag men inte pallat ta reda på själv... 1\. När ni ska beställa en Coca-cola ute, säger ni en Coca eller en Cola? 2\. Varför är det en i volleyboll som har det andra lagets matchdräkt på sig? 3\. Vad betyder ordet Pömsig? 4\. Vad betyder Balle? 5\. Om man kunde röra sig snabbare än ljusets hastighet, borde man inte kunna åka tillbaka i tiden då?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan sep. 20011 086 inlägg

His Divine Shadow skrev:

man kan åka under och över ljusets hastighet, men aldrig med ljusets hastighet.

Vad baserar du det påståendet på?

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

pimme skrev:

His Divine Shadow skrev:

En hög med böcker och online artiklar om tachyoner.

/r:
Dom är teorietiskt möjliga, men vi har aldrig observerat nån

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

2. Det är en libero (här skrev jag något annat förut)

http://hem.passagen.se/kfummora/volley/regler.htm skrev:

Libero

En stor nyhet för att förstärka försvaret är att man numera tillåter spel med 'libero' som får bytas in hur många gånger som helst under en match. Liberon får ej deltaga i serve och anfallsspelet och ska även bära en tröja i avvikande färg gentemot övriga lagkompisar.

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg

På fråga ett svarar jag "cola och på fråga två så hänvisar jag till palles förklaring och på fråga tre svarar jag "sömnig" och på fråga fyra svarar jag "penis" och på fråga fem är jag för dum för att svara :)

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

1. En Pepsi tack!

2. ?

3. Sexuellt utmattad...

4. Kuk

5. Prova?

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

5 frågor jag har tänkt på ett tag men inte pallat ta reda på själv...

1. När ni ska beställa en Coca-cola ute, säger ni en Coca eller en Cola?

jag beställer inte coca-cola ute.

2. Varför är det en i volleyboll som har det andra lagets matchdräkt på sig?

dåligt förklädd infiltratör

3. Vad betyder ordet Pömsig?

Pömsig betyder somnig eller ev. sömnig ;)

4. Vad betyder Balle?

Balle betyder den ena halvan av baken.
ballarna betyder båda halvorna.
Min dotter kom hem från ett träningsläger häromdagen
och hade sträckt sin ena balle, så att det skulle betyda någonting annat är helt uteslutet.

5. Om man kunde röra sig snabbare än ljusets hastighet, borde man inte kunna åka tillbaka i tiden då?

Självklart. Vilket århundrade har vi nu ;)

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Tack för svaren, nu har jag lärt mig något.

Att så många tycker pömsig betyder sexuellt utmattad ändå trodde jag inte, likadant med balle.

Alla volleyboll matcher jag har sett har jag sett en snubbe ha en jäääkligt lik dräkt av det andra laget? Ingen som vet varför. Att det är lagkaptenen kan jag förstå. Men räcker det inte som i innebandy och andra sporter att man har en kaptensbindel runt vänsterarmen?

Medlem sedan sep. 20011 086 inlägg

His Divine Shadow skrev:

pimme skrev:

His Divine Shadow skrev:

En hög med böcker och online artiklar om tachyoner.

/r:
Dom är teorietiskt möjliga, men vi har aldrig observerat nån

Hmm, partiklar med imaginär massa? Låter skumt.

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Okkido skrev:

Alla volleyboll matcher jag har sett har jag sett en snubbe ha en jäääkligt lik dräkt av det andra laget? Ingen som vet varför. Att det är lagkaptenen kan jag förstå. Men räcker det inte som i innebandy och andra sporter att man har en kaptensbindel runt vänsterarmen?

LÄS HÄR DÅ ;) jag redigerade ju svaret en gång så....

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Jag vet en som heter Peter Møballe. För honom kan det nog vara mycket viktigt att veta vad balle egentligen betyder...

pimme skrev:

Hmm, partiklar med imaginär massa? Låter skumt.

Tja, teoretisk möjligt men inga har observerats, fast det kan ju bara vara så att all materia är bradyonisk och ingen tachyonisk materia finns eftersom var skulle den ha kommit ifrån?

Denna sida är intressant, handlar om Star Wars, men gubben är ju Doktor i Astrofysik, han erkännner att han måste blandat in lite pseudo vetenskap, men vissa saker är faktiskt användbara för vissa frågor ställda här:
http://www.theforce.net/swtc/hyperspace.html

Q: Hur skulle ett skepp som åkte snabbare än ljuset se ut för en observatör som åkte saktare än ljuset?

A: The cone concept is similar to the Cerenkov cone of light emission from a particle moving through a substance faster than the medium's reduced reduced light propagation speed. However Cerenkov radiation is due to the presence of the medium; a tachyonic starship in vacuum does not spontaneously emit light because of its motion any more than a bradyonic object.

The only light received from the ship will be that which it emits and the background starlight reflected off it. Along the hyperlanes in deep interstellar space the illumination is very dim, so ordinary visual detection of a ship will be virtually impossible. In any case superluminal relativistic effects render the vessel's image effectively unrecognisable. In form this peculiar sight is dictated by the boundary of the optic flash cone. A witness looking perpendicularly into the cone's surface sees an amorphous instantaneous flash; yet someone watching from an oblique angle will see twin sources come into existence at a point and then blink off rapidly along what is actually the starship's trajectory.

Medlem sedan maj 20001 215 inlägg

Det här med ordet "pömsig" är ett kapitel för sig. Träffar folk från hela landet och dess betydelse kommer ibland på tal. Verkar som om halva landet anser att det betyder "sexuellt utmattad" och den andra halvan anser att man bara är lite allmänt trött.

Alltid lika roligt när någon från det oskuldsfullare läget använder ordet inför någon från det andra. ;)

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

1. Kåla

2. Ja, hur skulle det se ut med 'voleyb'?

3. Trött

4. Hängtask

5. Nej

Medlem sedan apr. 2003289 inlägg

1. Coca-cola
2. ???
3. lite spagettigaktig, mjuk, trött typ...
4. ???
5. kankse de, men då fattar jag inte hur ....

Medlem sedan dec. 200215 inlägg

Re: Frågor.

Okkido skrev:

5 frågor jag har tänkt på ett tag men inte pallat ta reda på själv...

1. När ni ska beställa en Coca-cola ute, säger ni en Coca eller en Cola?

Har själv funderar över detta med främst skåningars vilja att säga Coca. Fick ett bra svar på detta faktiskt. Säger man Cola kan man få diverse olika varianter, Cuba-Cola och annat skumt. Säger man Coca har man redan där sagt att man vill ha en Coca-Cola och ingen av avarterna.

Okkido skrev:

2. Varför är det en i volleyboll som har det andra lagets matchdräkt på sig?

Liberon i laget har en annan färg. se http://www.volleyboll.se/arkiv/regelboken01-04.pdf

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

1. "Cola" eller iofs "Coca-cola". Dock finns väldigt sällan de två huvudkonkurrenterna på samma ställe varvid risken för att missförstås blir mindre. (Man har ju koll på vad som servera. ;) )

2. Ja, det där kan vi ju faktist nu ja..

3. Jag har då noll förståelse att "pömsig" kan betyda annat än trött, och då gärna med en viss inriktning mot trötta barn. lite "bebisspråk" över ordet. IMHO!

4. Jag har då min helt klara uppfattning om vad ordet betyder. Kan dock godta att "ballarna" står för "bollarna".

5. Euh...

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)